Proboarder
Aktiv medlem
stämmer bra, den är spec.ad till 200.000. 10D har väl 60k om jag inte minns fel? (osäker)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
müsli skrev:
Tackar för rapporten Magnus.
Vad jag förstår ska slutarens livslängd i mkII ligga på runt 200000 exponeringar, 30% mer än 1D och 1Ds? Stämmer detta?
Vad är livslängden på slutaren i 10D?
1DmkII har runt 23% större pixelarea än 10D, och 13% mindre pixelarea än 1Ds.
1D har 73% större pixelarea än 1DmkII, men mkII-sensorn är naturligtvis av modernare snitt och i CMOS istället för CCD så skillnaden i brus kanske inte blir så stor ändå.
Det är väl bara att sätta filter på blixten.froderberg skrev:
Men det kanske skulle vara för svårt att konstruera.
kaw skrev:
Det är väl bara att sätta filter på blixten.
Tre färgade blixtrör kanske?kaw skrev:
Att ändra på själva blixtringen kan jag inte tänka mig att det skulle gå att få till.
froderberg skrev:
Jag stör mig en hel del på när inte blixtljuset matchar. Filter är ju en enkel lösning, men tänk om det gick att göra automatiskt...
Motivstyrd autofokus är inte dumt heller. Tänk att få meddelandet "Target locked. Ready to fire" från kameran...
Det vore en häftig blixt! Min SB-16 har "två blixtar" (en liten och en stor) så något större problem borde det inte vara med tre.jimh skrev:
Tre färgade blixtrör kanske?
60k för 10D är vad jag också hört. D30/D60 håller för 30k enl. vad jag hört. Naturligtvis kan det variera extremt mycket av olika anledningar..Proboarder skrev:
stämmer bra, den är spec.ad till 200.000. 10D har väl 60k om jag inte minns fel? (osäker)