Mina tankar efter MKII test
De som känner mig vet att jag är en prylbög och blir inte förvånad när jag utbrister " den skall jag ha"
Vilken kamera.
ISO 1600 känns bättre en min 10D's ISO 800 ( varför jag skrivet känns är för att jag inte tog med mig min kamera för att göra en riktigt jämförelse).
Jag kan bara säga att skjuta i 800 kommer inte vara något problem alls.
Även 1600 kommer jag att använda flitigt men är lite tveksam om 1600 funkar på förstoringar upp till A3+, A4 inga problem. 3200 är väll tveksamt om jag kommer använda för att printa bilder av naturen eller alla djuren med, men för en dagstidning kan jag inte se att det är ett problem eller för normal stora webb bilder.
Alla detaljer kan ni säkert läsa på ex
www.dpreview.com men för de som inte orkar radar jag upp det som jag tycker är viktiga och vilka missar man gjort.
Att tänka på är att fast man fått mer pixels är dessa inte särskilt mycket mindre eller större en ex 10D och 1Ds pixels och detta innebär att man bör ha ungerfär samma detaljrikedom om man står på samma avstånd med dessa kameror och använder samma objektiv.
Detalj rikedomen och skarpheten i bilderna från kameran kan man öka genom att använda ett svagare filter framför sensorn. Detta filter har man bla för att ta bort ex moire effekter som kan dyka upp exempelvis i textiler.
Nu verkar det vara det som man gjort i mkII dvs använt ett svagare filter vilket ger skarpare och mer detaljrika bilder men inte med bieffekten av mer moire.
Detta är inget som jag själv kunde testa men det är fallet enligt andra på nätet.
Det jag däremot såg att det var mycket mer detaljer när jag jämförde 1D och 1DmkII bilder som jag tog och printade ut hos dem. Inte så konstigt kanske då pixlarna är mycket mindre I den nya mkII vs gamla 1D.
På pluss sidan
Bild kvaliten är enligt mig mycket bättre i höga ISO tal man pratar även om att dynamiken har blivit bättre men har aldrig sett den som ett problem förut.
Blixtsystemet är omarbetat och kommer fungera mycket bättre nu. Detta sitter i kameran och de gamla EX blixtarna kommer att funka med den tekniken.
AF har fått två cpuer nu - detta skall göra att den är ännu snabbare inget som jag kunde bedömma - men varför skulle inte det funka.
Två minnes slots är kanon men tycker inte om att det är två olika format särskilt inte som den nya är en sån där liten historia som inte går att handskas med ett par kalla fingra eller handskar. Jag tycker inte att man skall välja den storleken i en yrkeskamera.
Batteriet skall räcka till en 1000 - 1200 bilder.
På minus sidan
Vart tog DEP vägen - man tog bort det bästa verktygen för att garantera rätt skärpe djup. Sorgligt,värdelöst,snöpligt.
Kommer först i April
Inte FF full frame men då skulle den behövt ha samma mängd pixlar som 1Ds - inte möjlig idag om man vill ha samma snabbhet mm
Kommer jag köpa den - JAPP ingen tvekan.
Första riktiga allround kameran som är digital
enligt mig.
//O.Olsson