Advertisement

Annons

Enskilt forum för recensioner av Dynax 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, där fick jag till det va? *s*
Nä, kompletterade Aette med en diskret lillasyster bara, för de tillfällen då kameran känns lite ivägen eller t o m är förbjuden! Ska på Uggla-show i helgen, på biljetten står det att man inte får ta med kamera... moooooaaaaahahahaha
 
Om dom skulle fixa en 8mp till en Dynax 5D så finns det kanske en möjlighet att dom gör Dynax 7D II med samma sensor.

Kommer säkert en stor 9:a innan 5:an... Frågan är om någon som har någon av canons 1:eek:r kommer vilja byta märke.
 
Jag tror K-M kommer komma ut med en D-SLR i lågprisklassen i första hand efter D7D, det är där de riktigt stora volymerna finns.
 
Hur lång tid tog det för dem att hosta upp 5000AF och 9000AF efter att de släppte 7000AF? De har garanterat satt igång utvecklingen av D5D och D9D för länge sedan. Nu väntar de bara på att få se hur D7D klarar sig innan de sätter igång med tillverkningen. Tror jag iaf.

En gissning är väl att D5D kommer att få klara sig med en 6MP-sensor och utan AS. Finns säkert en viss risk för att ett batterigrepp uteblir till ekonomi-modellen. Dynax 60 verkar ju ha blivit utan så... (60D?) Allt för att spara pengar och få ner priset.

Kompaktkamerorna är väl egentligen så bra som de behöver bli, eller? Nu är det ju bara brusnivån som är ett problem. Personligen hoppas jag att tillverkarna tar sig i kragen och försöker lösa det innan de börjar stoppa i fler pixlar i kameror riktade till folk som egentligen inte behöver det...
 
sagan skrev:
Det tror jag dessvärre inte vi kommer att få se, brusnivån har varit tämligen konstant trots att tekniken utvecklats, anledningen är helt enkelt att de pressar in fler (och därmed mindre) pixlar hela tiden, vilket ökar bruset.

time will tell
 
Klämde idag på en 7D (och nåra andra märken) och måste säga att Minoltan imponerar! Skärmen på baksidan är enorm, stor, skarp. Hela kameran andades högre klass än Canons 20D. Den här branschen är kass: Canon=högsta upplösning, Minoltan=mest kamera men Olympus E1 är den enda med effektiv dammkontroll, vafför gö di på detta vise.
 
Nåhra åsikter måste finnas

Nyfiken på vad ni som lyckats få tag i en D7 har för åsikter. All information om kameran vore intressant att höra. Snabbhet på autofokusen. Bildkvaliten jämfört med 10 D - 20 D osv..

Väntar spänt på den första riktiga testen av kameran..
 
Senast ändrad:
Kent: Fick min 7D i förrgår. Är överlag helnöjd. Har dock ingen annan DSLR att göra noggranna jämförelser med vad gäller bildkvalitet, men de få bilder jag hunnit ta ser riktigt bra ut. Tycker kameran är fullkomligt lysande att hantera. Autofokusen är snabb och exakt (och funkar bra även i dåligt ljus). Det tar ungefär en sekund från det att man slår på kameran tills den är skjutklar, och jag märker inte av någon fördröjning i avtrycket.
Knappar överallt, men allt är lättåtkomligt och effektivt. Skärmen är stor och fin, och man ser direkt i stort sett alla inställningar man har gjort.
De små tester jag gjort med antiskakfunktionen tyder på att den fungerade lysande. 300mm, 1/20s, handhållet, och bilden blev av någon anledning ändå skarp.
Har inte haft tid eller möjlighet att bekanta mig med kameran ännu, men snart kan jag nog orka lägga upp lite testbilder och annat.

Några saker (en stor och två små) har jag att gnälla på än så länge:
*Min blixt (Minolta 3500xi) funkar inte. Den kör på full effekt oavsett inställningar, man måste ställa in kameran manuellt för att ordna exponeringen. Elak marknadsföringsgrej från Konica-Minolta för att man ska köpa en ny blixt av dem (en med "D" på slutet).

*På kameraremmen sitter ett okularlock, men det passar inte på kameran. Det verkar inte vara möjligt att fästa något alls där. Blir lite fundersam på hur det går med ströljus bakifrån då man inte har huvudet för hålet.

*Det finns ännu inga andra program än Minoltas eget (Dimage viewer) för att konvertera kamerans RAW-filer. Programmet funkar, men det är såklart bökigare att inte kunna göra allt i Photoshop eller göra .DNG-filer. Knappast Minoltas fel, antar att Adobe kommer med en ny RAW-plugin snart.
 
Objektiv?

John: Vilka objektiv använder du? Är nyfiken på om du köpte kameran med något av de kitoptiken som fanns att välja mellan! Står själv och ska köpa ny kamera nu, men valet mellan 20d och d7d är minst sagt svårt.
 
John
Locket på remmen är nog skyddet för blixtskon.
Risken för ströljus via sökaren är inte särskilt stor.
Spegeln stänger ju för och är den bara tätad ordentligt i övre läget så går det bra.
Att blixten inte funkar kan väl inte vara en överraskning? Det har ju avhandlats i Mb på nätet vilka blixtar som är kompatibla, inkl på KM egen sida.
 
Jimmy: Jag köpte kameran med den billigaste kitoptiken (28-100). Det objektivet kostade typ 300 spänn extra, och nåt kan man ju alltid göra av det. Båda de andra objektiven (17-35 och 28-75) blev bara runt 200 spänn billigare än vad de hade kostat att köpa löst. Jag vill ha nån vidvinklig zoom, men jag köpte en Tokina 19-35 istället (ungefär lika bra, hälften så dyr), och ett Sigma 28/1.8. Inget av dessa två har dock kommit änmnu.
Jag tänkte inte köpa nåt dyrt zoom objektiv nu, hoppas på att det dyker upp nåt med lite längre teleområde så småningom (typ 18-70 eller nåt ditåt).
Har sedan tidigare ett Minolta 50/1.8, ett Soligor 100/3.5 och en Minolta 75-300 "fulzoom".

Det är inte överraskande att blixten inte fungerar, men jag hoppades att de hade fel. De borde kunna göra som med t.ex. Dynax 7 och 60, som båda klarar ADI, men också klarar av "vanlig" TTL med äldre blixtar.

Gunnar: På ena sidan remmen sitter en hållare för blixtkabel eller trådutlösarsladd. På andra sidan remmen sitter ett okularskydd, som är samma som till min Dynax 505si, och som inte alls passar över sökaren. I själva blixtskon sitter ett täcklock, som inte passar på någon rem.
Ströljus vid exponeringen är inte problemet, det är snarare att det kommer in ljus genom sökaren som påverkar exponeringsmätningen (gammalt känt fenomen när man fotograferar utan öga i sökaren).
 
Kramade D7D o 20D hos hökaren på hörnet för nån timma sen o det skulle inte vara svårt att välja om det var de enda kamerorna på jorden... hade jag inte börjat hosta så hade jag köpt en... näää... skojar bara... jag ska inte... ska inte... ska in... ska i...

/kg, som läser originalbroschyren flera ggr/dag
 
stäck skrev:
*På kameraremmen sitter ett okularlock, men det passar inte på kameran. Det verkar inte vara möjligt att fästa något alls där. Blir lite fundersam på hur det går med ströljus bakifrån då man inte har huvudet för hålet.

På min dynax 5 så måste man ta bort gummigrejen som sitter runt sökaren (ögonmusslan?) för att kunna sätta på okularskyddet. Kanske är det på samma sätt med din kamera?
 
Hum, jag blir grymt avundsjuk på er som kommer köpa denna kamera, hade velat ha lite bildstabilisering i min D70, och gärna lite mindre brus :)


En fråga bara, tycker inte ni också att det amerikanska namnet på kameran, "Maxxum 7D" är något oyggligt fult? Speciellt om man uttalar det amerikanskt... Det låter 70-80-tal om det.(måste ju säga något negativt :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.