Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enskilt forum för recensioner av Dynax 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
j.asplund skrev:
Vad kan vi förvänta oss av en D5D?

När tror ni den kan komma?

Det där har jag funderat mycket över. Som det ser ut idags läget blir en D7D för dyr för att passa med den övriga ekonomin. Så en kommande D5D är klart intresant.
Det jag kommit fram till är att KM kanske har bitit sig själva lite i svansen med lanseringen av D7D.
Det är nog inte rimligt att de lanserar en DSLR med lägre teknisk specifikation än D7D:an, 12 månader senare. Åtminstånde så tillvida de inte säker priser radikalt (halvering?). Däremot så kommer det förmodligen bli ett enklare hus.
Jag skulle nog inte bli förvånad om D5D kommer med 8Mp, något sämre kvalitet vid höga ISO samt ett plastigare hus.
Fråga no 1: Om/När och till vilket pris?
Gråga no 2: Orkar man vänta eller skall man slå till på en A2?

För min del känns det som jag kan vänta på en D5D och lägga pengarna på optik istället. I dagsläget är jag ju ändå pank så jag måste likväl vänta.

Johan
nyexaminerad arbestslös biolog

Nome Nescio skrev:

Gråga no 2: Orkar man vänta eller skall man slå till på en A2?

Börjar inte A2 bli pensionsmässig snart? Det är väl ett år sen den började ryktas o till våren har den funnits i butik ett helt år. Vojne, så gammalt!

Jag vill ha en A3 eller vad de nu kan hitta på för kreativt namn den här gången, som har A2´s sökare, Z3´s brännviddsomfång, men med start på 24 mm, A200´s LCD-display och D7D´s hantering av höga ISO och givetvis D7D´s snabbhet. Kom igen nu KM! det fixar ni lätt!

Prislapp? Tja, 5.995:- inkl 1 GB CF och en digital plånbok på 30 GB (en enkel bara!)

/kg, som får önska vad han vill idag!

HDFS) (KGS skrev:
Börjar inte A2 bli pensionsmässig snart? Det är väl ett år sen den började ryktas o till våren har den funnits i butik ett helt år. Vojne, så gammalt!

Jag vill ha en A3 eller vad de nu kan hitta på för kreativt namn den här gången, som har A2´s sökare, Z3´s brännviddsomfång, men med start på 24 mm, A200´s LCD-display och D7D´s hantering av höga ISO och givetvis D7D´s snabbhet. Kom igen nu KM! det fixar ni lätt!

Prislapp? Tja, 5.995:- inkl 1 GB CF och en digital plånbok på 30 GB (en enkel bara!)

/kg, som får önska vad han vill idag!

Undra om inte A2 ligger ganska nära gränsen på utvecklignen i den generen? KM spottade ju ut A200 nästan ett år efter A2:an med minimala förändringar. Samma Optik, samma senssor och lite hackande i firmware. Dock med en sämre sökare.

Nu har jag inte klämt på A2:an men den verkar vara väldigt gedigen och kompetent.
Jag för väll klura lite fram till jul. Har inget stort hänt då så får jag ta beslutet på en D7D eller A2.

Jag tror "A3" kommer vara i stort sätt som A2, men den här gången med en 10mp eller kanske t.o.m. en 12mp sensor av samma storlek.

Andra förbättringar tror jag blir bättre sökare och förhoppningsvis bättre (läs säkrare) AF.

Lite ny optik kunde vara kul, inget större fel på den de har använt sen förra årtusendet, men ändå... 24-400/1,8 kan man väl önska sej... o A200´s LCD måste vara en baggis, den har de redan!

Men just idag känner jag av någon underlig anledning en ruskig dragningskraft från stora sensorer... hoppas det går över... dreglar t o m över den svarta 300D´n... så får det ju inte vara... det e ingen riktig...

Ny optik behövs helt klart till en A3, Phils test av A2 visade att 8mp var mer än vad optiken i A2 klarade av att utnyttja.

Förlåt för min bristfälliga okunnighet. Av rent intresse var hittade ni information om en lansering av en digital Dynax 5??
Skulle vara lite snällare mot plånboken!
Känns lite tufft att hosta upp 20 000:- inkl. CF, optik, väska och kamera...

Mil Congojas skrev:
Förlåt för min bristfälliga okunnighet. Av rent intresse var hittade ni information om en lansering av en digital Dynax 5??
Skulle vara lite snällare mot plånboken!
Känns lite tufft att hosta upp 20 000:- inkl. CF, optik, väska och kamera...

Vi bara spånar

Oh yes, det är kul, men det börjar bli tungt nu att hänga med o känna till alla digitalkameror... har missat massor av modeller på sistone, så nu när jag besöker de stora varuhusen har de faktiskt nyheter på sina hyllor (nytt för mej alltså)... men å andra sidan finns det ingenting därute som hetsar upp mej.

Suget efter en stor sensor botade jag med jordnötter o några schyssta vinterbilder med Casion! Nu kan jag nog hålla mej till våren åtminstone...

Edit: Min fundering låg nog på ett mer filosofiskt plan än gråstenar... även en D7D kommer att vara sej lik om 24 månader om vi ska vara såna ;-)

om 24 mån så tror jag digitalkamerorna är så utvecklade så brusen inte är märkbart i dom små sensorerna på högre isotal, vilket gör dagens dslr:eek:r (låg å mellanklassen) onödiga..

Stora sensorer blir ju inte onödiga bara för att bruset blir lågt på små sensorer. Största anledningen till att jag saknar en större sensor är det stora skäpedjupet som blir med en liten sensor vid samma utsnitt.

mbrihler skrev:
om 24 mån så tror jag digitalkamerorna är så utvecklade så brusen inte är märkbart i dom små sensorerna på högre isotal, vilket gör dagens dslr:eek:r (låg å mellanklassen) onödiga..
Det tror jag dessvärre inte vi kommer att få se, brusnivån har varit tämligen konstant trots att tekniken utvecklats, anledningen är helt enkelt att de pressar in fler (och därmed mindre) pixlar hela tiden, vilket ökar bruset.

Så trots förbättrad signalbehandling så är bruset fortfarande lika högt.

De lär fortsätta pressa in fler pixlar och därmed kommer bruset även fortsättningsvis vara hög med de små sensorerna.

Äsch då, de där små kluriga med sneda ögon kommer att bygga ännu mindre sensorer som kommer att vara sgs brusfria. Sensorer som ska monteras i diminutiva mobiltelefoner. Då kommer våra 2/3" sensorer att framstå som fullformat i jämförelse.

Brus blir ett minne blott. Kort skärpedjup kommer att bli valbart för dem som vill ha det. Vore väl tusan om man inte kunde fixa det på elektronisk väg, vid eller efter exponeringen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar