ANNONS
Annons

Enklaste/bästa sätt att slå ihop två olika exponeringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
OK, tänk er att ni har ett motiv med extrema kontraster. Då kan man ta två exponeringar av samma motiv, där den ena exponeras efter skuggorna och den andra efter högdagrarna. Eller så kör man i RAW och framkallar två motsvarande bilder.

Hur ska man sen på enklaste och/eller bästa sätt sätta ihop dem?

Är inte det bästa att justera varje bild först i nivåer eller helst i kurvverktyget och sedan lägga dem som lager på varandra,, Därefter kan man ju justera de båda var för sig för att uppnå önskad effekt. Typ;) Så tänker jag instinktivt iaf,,
**
Att tänka i termer som den klassiska zonmetoden hjälper när det handlar om att pricka rätt med exponeringen,,,, en fuskmodell är att exponera efter lågdagrarna och framkalla efter högljusen. Här pratar jag såklart analogt först och främst men att det går att tillämpa i det digitala är såklart uppenbart.

/Mvh Niclas,

Spara de två bilderna som linjära .psd med dcraw (växel "-3"). Om det t ex är två steg som skiljer drar du ner den ljusare bildens maxvärde från 255 --> 63 med nivåer i bildbehandlingsprogrammet. Markera de utfrätta områdena som då alltså har värdet 63, se till att det blir lite fjäder på markeringen. I detta område ska det sedan bara vara att placera in den mörkare exponeringen.

Efter detta justerar du den sammanslagna bilden med lämplig kurva och lyfter kanske skuggorna extra osv...

Senast ändrad:
Eftersom de flesta bilder som ger problem är arkitektur/interiör och landskapsbilder föredrar jag att ta två bilder med olika exponering.

Sedan kör jag dem genom råkonverteraren och i Photoshop drar jag den ljusa bilden över den mörka (ordningen spelar ingen roll).
Jag använder flyttaverktyget med skift nedtryck för att få dem exakt centrerade över varandra.

Därefter målar jag fram de mörka partierna genom att skapa en lagermask.

Ett exempel är denna bild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=138409

mipert skrev:
Eftersom de flesta bilder som ger problem är arkitektur/interiör och landskapsbilder föredrar jag att ta två bilder med olika exponering.

Sedan kör jag dem genom råkonverteraren och i Photoshop drar jag den ljusa bilden över den mörka (ordningen spelar ingen roll).
Jag använder flyttaverktyget med skift nedtryck för att få dem exakt centrerade över varandra.

Därefter målar jag fram de mörka partierna genom att skapa en lagermask.

Ett exempel är denna bild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=138409

Det är väl just det där med att måla fram en lagermask som känns lite "besvärligt" för mig som inte kan dethär egentligen. Finns det nåt sätt där man kan använda filter eller dylikt för att på nåt sätt låta de två bilderna styra varandra så att säga? Inser att detta naturligtvis inte kan funka i alla lägen, men i många kanske?

Har just insett finessen med RAW och hur mycket man kan rädda i en bild som i motsvarande JPG är helt utbränd t.ex. Men nu måste man ju lära sig att ännu bättre förstå detta med exponering och färgjustering. Svårt att veta vad som är "rätt", och säkert lika svårt för er att förklara i text. Men om ni har bra "tutorials" eller andra guider att peka på så gör gärna det. Funderar på att inskaffa boken Real world camera RAW som alla verkar prata om.

erro_67 skrev:
Det är väl just det där med att måla fram en lagermask som känns lite "besvärligt" för mig som inte kan dethär egentligen.
Då gissar jag att du ratade min metod direkt ;-)

Finns det nåt sätt där man kan använda filter eller dylikt för att på nåt sätt låta de två bilderna styra varandra så att säga?
Det som finns är verktyget för att lätta upp skuggor. Med det kan du komma långt med bara en exponering. Det blir mer brus, men jämfört med att få se detaljer spelar det ofta mindre roll.

Men nu måste man ju lära sig att ännu bättre förstå detta med exponering och färgjustering.
Varför det? Det är väl bara att fota på och se om du tycker det ser bra ut eller inte.

erro_67 skrev:
Det är väl just det där med att måla fram en lagermask som känns lite "besvärligt" för mig som inte kan dethär egentligen. Finns det nåt sätt där man kan använda filter eller dylikt för att på nåt sätt låta de två bilderna styra varandra så att säga? Inser att detta naturligtvis inte kan funka i alla lägen, men i många kanske?

Om du lägger bilden som har en bra återgivning i skuggorna som bakgrundsbild och sedan drar in den bild som har en bra återgivning i högdagrarna som ett lager ovanpå med hjälp av förflyttningsverktyget och skifttangenten nedtryckt får man en exakt passning.

För att sedan få den underliggande bilden att synas i skuggpartierna börjar du med att lägga till en mask till det överliggande lagret. Gå sedan in i kanalpalletten och klicka på RGB-kanalen med kommando- (Mac) eller Ctrl- (PC) tangenten nedtryckt. Då skapar du en så kallad luminscensmarkering.

Fyll denna markering med svart färg. Då blir ditt överliggande lager genomskinligt i de mörka partierna. Ju ljusare bilden är desto mindre genomskinlighet kommer du få i ditt överliggande lager.

MVH/Stefan

Tack Magnus och Stefan. Det var en sån metod med bilden som en mask jag var ute efter. Nu ska här testas!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar