Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enkelt bildspelsprogram till PC

Produkter
(logga in för att koppla)

OceanSoul

Ny medlem
Vad finns det för alternativ när man vill katalogisera sina bilder och sätta in de i ett bildspel, som man kan visa på TV (storbildsskärm) för släkt och vänner? Jag vill att det ska vara relativt enkelt att använda och helst inte kosta så mycket.

Några tips? =)

Gjorde iordning ett bildspel åt grannen igår i Irfanview och kan knappast bli enklare och det programmet är gratis!

Bara sotera in bilderna i en mapp och så öppna programmet klicka på bildspelsknappen och välja mappen du gjorde, sortera bilderna i den ordning du vill ha dem och välj ev effekter och spara med EXE filer så kör det själv eller bara bränn till CD, busenkelt är det iaf.

Vad finns det för alternativ när man vill katalogisera sina bilder och sätta in de i ett bildspel, som man kan visa på TV (storbildsskärm) för släkt och vänner? Jag vill att det ska vara relativt enkelt att använda och helst inte kosta så mycket.

Några tips? =)

FastStone Image Viewer är ett gratisprogram som kan visa bilder på tv och projektor och även göra enkla bildspel med övertoning. Det finns också möjlighet att lägga till musik. Programmet är numera även på svenska och duger bra till att redigera bilder med om det inte är alltför komplicerat. Vissa av verktygen för redigering, tex beskärning, rotering och storleksförändring är av hög klass, bättre än i Photoshop tycker jag. Det finns ett verktyg för att rita och lägga in text i bilder som är mycket bra. Kan behövas ställas in så att det blir lite konsekvent. Det finns en länk till en fristående hemsida på engelska med en bra manual. Programmet öppnar alla tänkbara bildfiler, bland annat rawfiler från alla tillverkare.
Adressen: www.faststone.org
Använd site 2 för nedladdning så slipper du hamna på cnet och bli förvirrad. Det finns flera bra program på deras hemsida, men det här brukar ligga högst upp på sidan.

Tack så mycket för tipsen! Jag kollar nu in FastStone, men förstår inte riktigt om man kan ändra bilderna i en bestämd ordning utan att ändra i filnamnen?

Mitt tips är Googles gratisprogram Picasa. Där kan man välja ut bilder och skapa ett s.k. album för dem, sortera bilderna genom att flytta om dem godtyckligt i Picasa och sedan visa som ett bildspel. Jag använder Picasa hela tiden för katalogisering och snabba enkla tillfixningar av bilder.

Tack så mycket för tipsen! Jag kollar nu in FastStone, men förstår inte riktigt om man kan ändra bilderna i en bestämd ordning utan att ändra i filnamnen?

När du har bilderna som småbilder, dvs som bilderna ser ut när du öppnar en mapp med bilder så kan du bara dra bilderna till den ordning du vill ha dem. De kommer sedan att bli kvar i den sorteringen tills du ändrar den.

Annars så finns det uppe till höger en ruta där det oftast står "Filnamn" men där du kan välja andra alternativ i en rullgardinsmeny, tex datum (vilket även gör att programmet sorterar på sekunden när). Normalt sorteras i stigande ordning men längre ner i menyn finns omvänd ordning. Programmet sorterar dock på redigeringsdatum om bilden redigerats. Redigeringsdatum kan ändras till exponeringstillfället under "Verktyg" och "Ändra tidsstämpel"

Vill du permanenta ett bildspel kan du gå till "Skapa"i menyraden och där välja "Bildspel". Ska du ha med alla bilder i mappen kan du markera alla bilder innan du öppnar "Skapa", annars kan du välja ut bilderna i bildspelsrutan. I den rutan som kommer fram finns mera inställningar. Ska du köra bildspelet manuellt klickar du ur alla alternativ utom kanske övertoningen. (där alternativ 1 är det enda som jag använder om jag använder något) Bilderna komprimeras inte som i en del andra bildspel utan om du vill ha lite mindre filer så anpassar du bilderna innan du stoppar in dem i bildspelet. Bildspelet som blir en .exe-fil kan sedan köras på vilken pc som helst med vilken version av Windows som helst utan att FastStone behöver finnas installerat på datorn. Om du när du skapar bildspelet lägger in en tid och "Slinga" så rullar bildspelet om och om igen tills du stoppar det med t.ex "esc". Det går även att lägga till musik.

Du bör ställa in programmet under "Inställningar/Inställningar" som du vill ha det. Man kan (och bör) i hög grad ställa in det och det kan behövas att man använder det ett tag och sedan gör mera justeringar.

Senast ändrad:
Lånar tråden lite då jag söker ett program som visar all information om bilden man har framme information som exponeringstid brännvid iso osv jag vill ha denna information synlig hela tiden utan att behöva högerklicka och öppna en ny ruta med egenskaper (windows standard)

Lånar tråden lite då jag söker ett program som visar all information om bilden man har framme information som exponeringstid brännvid iso osv jag vill ha denna information synlig hela tiden utan att behöva högerklicka och öppna en ny ruta med egenskaper (windows standard)

Programmet som jag skriver om ovan, FSIV, gör det om du för ut muspekaren till höger när du har en bild i fullskärmsläge. Så länge du har pekaren kvar till höger i bildkamten syns informationen.

Programmet som jag skriver om ovan, FSIV, gör det om du för ut muspekaren till höger när du har en bild i fullskärmsläge. Så länge du har pekaren kvar till höger i bildkamten syns informationen.

jag ladda hem nu och testa jag skulle vilja ha just den informationen liggande i grund programmet hela tiden jag kan ju ta fram den där också men då ligger den bara "på" och i vägen för annat! fast jag ska testa FSIV nu under min tid här i jokkmokk är på den årliga marknaden kommer ha mycket bilder att sortera och stå i varje dag.
ska ge det en chans iaf.

Några tips? =)

Tänker först på Windows Movie Maker, som du förmodligen redan har i datorn. Fast om katalogiseringen är en viktig bit i programmet och som du tänker dig att använda även när du inte gör bildspel så är det kanske inte det du sökte.

Några tips? =)

Hej.
Vill du lägga ner en slant och lite arbete, och samtidigt väsentligt höja nivån på dina bildspel kan jag tipsa om
http://www.photodex.com/products/proshowgold.
Finns som provex. om du du vill pröva.
//Eie

Hej.
Vill du lägga ner en slant och lite arbete, och samtidigt väsentligt höja nivån på dina bildspel kan jag tipsa om
http://www.photodex.com/products/proshowgold.
Finns som provex. om du du vill pröva.
//Eie

Tillägg...
Proshowgold är inte ett program för att ordna bilder, men när du väl ordnat bilderna och vill göra ett bildspel bör du pröva Proshowgold. Går utmärkt att bränna på DVD för visning i TV.n eller dela ut till vännerna.
//eie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar