Annons

Enkel Multisökare!

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Jag har en kamera med utbytbar optik som saknar sökare men detta tips kan även användas om man har en vanlig mätsökar/genomsiktsökarkamera med möjlighet att byta optik men där det saknas ramar för mer än ett objektiv.

Min kamera är en Bessa L och till den har jag en 15mm supervidvinkel och en tillbehörsökare för den. Nu har jag införskaffat även en normal till denna och funderar även på en mera moderat vidvinkel 21-35mm. 15mm-sökaren visar så pass stor bild att man utan problem kan maska av denna för optik upp till 50mm. Jag har klippt till en svart, lite tjockare pappersbit och på bilden nedan skurit ut en rektangel motsvarande 35mm ur den. sedan har jag tejpat fast ena sidan i sökarens sida (så att rektangeln passar mitten på sökarbilden). Den andra sidan har jag också satt en tejpbit på men i änden av tejpen har jag fäst en liten pappersbit som man kan greppa om för att vika undan/vika in masken och vips har jag en dubbelsökare för både 15 och 35mm. Jag funderar även på att utanpå denna fästa en mask för 50mm brännvidd och då har jag en trippelsökare för 15, 35 och 50mm brännvidder. Vid 35 och 50mm får man med denna kamera vara mera noggrann med avståndsinställningen eftersom man inte har någon avståndsmätarfunktion i kameran men på Bessa T finns sådan och även den saknar sökare. En del andra kameror med genomsiktsökare saknar ramar eller andra funktioner som visar brännviddsutsnittet, jag tänker då på en del öststatsmodeller typ Zorki m.flera Leica-kopior, och för dessa kan denna idé vara en möjlighet om man har en sökare typ 15mm till Bessan. Dessa finns att köpa nya idag t.ex.

Bilagor

• sökare maskning.jpg
    sökare maskning.jpg
    30.7 KB · Visningar: 389
Jag har en Bessa-L med 12mm. Hur vet jag hur stort hålet ska vara i masken?

Tänkte prova Bessa-huset med 55mm objektivet från min Fed5b.

Jag testade med min 15mm sökare på en vägg, markerade hur brett den visade på väggen. Sedan testade jag med min 35mm optik på mitt systemkamerahus på samma avstånd från väggen och markerade även denna bredd. Sedan mätte jag upp förhållandet och kom fram till hur mycket jag skulle skära bort ur pappersmasken. Gör likadant med din 55mm så får du fram värdena. Men har du en 12mm sökare så kommer säkert rektangeln för 55mm-optiken att bli väldigt liten, men det går säkert att se bra ändå.

Här är min variant. Jag utgick från ett dörröga och har en diaram som maskhållare. Allt sitter i en blixtsko via toppen av en gemlåda och en bit L-profil som chassi. Maskerna stansar jag ut i plåt från cigarillaskar.

Från början funderade jag på en Voigtländersökare men vågade inte beställa en utan att veta att de funkar bra med mask. Nu vet jag ju, så jag kanske börjar om med en sån istället. Tack för det Nils!

Bilagor

• sokare.jpg
    sokare.jpg
    35.9 KB · Visningar: 333
35mm-masken på 15mm-sökaren går alldeles utmärkt och kanterna blir relativt skarpa. Men även en 50mm-mask bör funka bra på denna, även om bilden blir mindre. Hur det funkar med övriga Voigtländer-sökare vet jag inte.

För mig skulle det förmodligen räcka med en 21 mm-sökare som skulle användas mellan 35 och 21 mm på horisontalen och mindre på vertikalen. Men kanske att jag skulle ta en 15 mm-sökare ändå för att få lite marginal för kommande syften, om den nu är användbar vid ett så smalt utsnitt som ges av ett 35 mm-objektiv.

Ska du använda sökaren i huvudsak för 21-35mm tror jag en 21mm-sökare skulle vara att fördra. Drar du ner vertikalen en bit på 35mm-masken för 15mm-sökaren så blir ytan kanske inte större än vad en 50mm-mask visar och den masken är minimum för vad jag skulle kunna tänka mig acceptera?

Mjo, du kan nog ha en poäng i det. Attans att de inte är i samma prisklass som dörrögon, då hade man ju kunnat beställa flera stycken i olika brännvidder :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar