Annons

Engelska bildtitlar [9 sammanfogade trådar]

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker nog att man får ha vilken titel man vill. Språk, bokstäver eller siffror spelar för mig ingen roll. Huvudaken folk finner något som man tycker passar till bilden.

Jag brukar ibland kalla bilder I II III IV osv ;)

En tanke är att ta bort titlarna så vi får öva i att bilden helt och hållet skall tala själv
 
evrå, ojrå, uro, euvro...

Har för mig vi hade en liten omröstning om saken för ett tag sen. Resultatet blev att euro uttalas kronor om jag minns rätt. Som tur är. Hur hade det annars sett ut?!

Om euro-omröstningen slutat anorlunda, skulle då sveriges kronofogdar tvingats stoltsera med titeln Eurolog?
Hockey-landslaget byta namn till Tre evrås, eller snarare trettio shillings med korrekt växelkurs.
Kronprinsen skulle bli en ojrå-prins, Riksregaliernas ädla stenar skulle byta namn till evråvelerna. Till tidsmätning skulle vi använda jurografer, och icke-övergående sjukdomar skulle kallas evroniska.

Nä, skönt att det blev ett nej.
 
müsli skrev:
evrå, ojrå, uro, euvro...

Har för mig vi hade en liten omröstning om saken för ett tag sen. Resultatet blev att euro uttalas kronor om jag minns rätt. Som tur är. Hur hade det annars sett ut?!

Om euro-omröstningen slutat anorlunda, skulle då sveriges kronofogdar tvingats stoltsera med titeln Eurolog?
Hockey-landslaget byta namn till Tre evrås, eller snarare trettio shillings med korrekt växelkurs.
Kronprinsen skulle bli en ojrå-prins, Riksregaliernas ädla stenar skulle byta namn till evråvelerna. Till tidsmätning skulle vi använda jurografer, och icke-övergående sjukdomar skulle kallas evroniska.

Nä, skönt att det blev ett nej.


Lite märkligt med folk som vill bevara kronan som en symbol för vår Svenska kultur. Kronan infördes 1873 för att Sverige och Danmark (och senare Norge) skulle få samma myntenhet. Dvs av samma orsak som många vill införa Euro på europaplanet idag. Man jag tror säkert det fanns personer 1873 som med bestämdhet hävdade att man kan minsann inte byta ut riksdalern mot kronan, och gör man det är hela Sveriges existens hotad.
 
anledning

har inte läst alla svar på tråden.. så jag vet inte
om nån redan sagt det här.

Man ska alltid undvika å ä ö i filamn på internet.
även mellanslag i filnamnet är ganska dumt.
anledningen är att alla webbläsare/servrar/ftp-program inte kan hantera dessa tecken

Men sen vad man döper sjävla bilden till i galleriet
spelar ju mindre roll, är väl som man själv tycker
det


/petter
 
Varför gnälla på t.ex engelska titlar?

Vad är det som gör att vissa människor måste anmärka t.ex på att en titel är på engelska? Vad är det som gör att människor vill visa sig så pass intoleranta och småsinta att inte ens en bildtitel får vara i fred för deras, som jag ser det, totalt ointressanta funderingar och bekymmer? Vi har nyligen haft Zunamin som dödade över en kvarts miljon människor. Själv sitter jag mitt i ett katastrofområde (även om en del Stockholmare inte har fattat det ännu) där tiotusen människor fortfarande är utan ström. Ungefär lika många har ingen fast telefon. Flera av dessa människor får sitta utan telefon och ström ytterligare flera veckor. Igår dödades en 16-årig pojke och hans far skadades svårt vid arbete med en nedblåst ledning. Skogen är totalt förintad på flera platser och skogsägare gråter för att deras livsverk har förstörts. Någon har t.om tagit sig av daga. I helgen hittade militären 2 gamla som var så medtagna att de hade frusit eller svultit ihjäl i sitt hus om de inte fått undsättning. Hemtjänsten hade hjälpt dem tidigare men sedan hade de inte kollats upp mera. Det finns mängder med gamla och sjuka människor som precis likadant sitter och fryser ute i stugorna här nere i Småland. Själv är jag medlem i en orienteringsklubb som lagt ut mellan 50-100 000 kr på en ny karta som pga orkanen inte kan användas. Helt bortkastade pengar och detta är bara ett av många exempel. Sedan får man höra att det är fel att sätta engelska titlar på sina bilder här på fotosidan. Kanske inte så konstigt att man blir upprörd? Jag undrar nu varför människor måste gnälla så mycket på sådant som ju egentligen är totalt oviktigt för oss människor att bry våra hjärnor med? Det ställer bara till bekymmer och skapar onödiga konflikter.
 
Håller med dig!

De trådarna säger nog mer om de som gnäller än vad de gnäller på... :)

Oftast handlar ju det om avsaknaden om insikt. Om man tycker en sak, ska man säga varför med och reflektera
över det. Bara tyckande gäller inte i min värld. :)
 
Varför lägger man ut bilder om man inte vill ha kritiken på dom? enligt mig så är titeln en del av bilden, om en titel är opassande bör detta påpekas.

//mvh Viktor
 
Visst kan man säga varför man tar upp saken och förklara men det är ändå inte något som gör det riktigt förståeligt för mig. Det finns ju så mycket andra och viktigare saker när det gäller bilder och fotografering att undra över? Men det är ju fullt tillåtet att diskutera, jag undrar bara varför det verkar så angeläget för en del?
 
ganska skrev:
Varför lägger man ut bilder om man inte vill ha kritiken på dom? enligt mig så är titeln en del av bilden, om en titel är opassande bör detta påpekas.

//mvh Viktor

Jag vill inte ha kritik på mina titlar även om jag givetvis inte kan förbjuda det. Vad står det i reglerna/rekommendationerna för bildkritik?
 
Jag vet inte exakt vad det står, men då jag tycker att en bra titel kan förstärka känslan i bilden, så kan även en dålig titel förstöra känslan. Därför tycker jag man, om man finner en titel dålig, kan påpeka det. Dock bör man ju självklart inte starta trådar om att det är dumt att använda engelska titlar, engelska titlar är i vissa fall extremt mycket mer givande till bilden än vad svenska är.

//Mvh Viktor
 
Jag hade inte ens i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att bildtitlar skulle komma upp till diskussion. Jag har själv aldrig ens reflekterat över sådana saker. Är det något som finns inbakat i generna, något slags behov eller liknande? Eller har det med personlig otrevnad eller otillfredställelse att göra när man måste älta allting till leda? Är det typiskt svenskt att allting ska vridas och vändas ut och in på? Vi ser ju detta fenomen i massmedia och i alla utredningar forskningsprojekt som tillsätts för saker som egentligen är ganska självklara?
 
Bilder och titel är något som hänger och har hängt ihop i konst i alla tider. Så jag tycker det med är en lika viktig del av bilden. Därför kan man få ha vilken titel man vill med, svensk, tyskt engelsk. Den är där för att understryka något, kanske kontexten.
 
jag både håller med och inte.

samtidigt som jag håller med och tycker att det är knas att klaga på titlar (det är ju faktiskt att bara ignorera eller säga i kommentaren till bilden om det stör), så tycker jag även att ifrågasätta titelklagandet är rätt knas. åtminstone med dom skälen du räknar upp (säger jag, utan att för den skull förringa dessa händelser).
jag tycker det är som att säga klassikern:
"-skäms du inte? när barnen i afrika svälter å allt?!"
när nån klagar på maten som bjuds.

vi är inte dumma i huvudet, vi vet vad som händer i världen och vi lider mest med dom vi identifierar oss med (mänskligt beteende).
men visst är det hemskt allt som sker, när ungdomar dör av elstötar, vatten sköljer över land och dödar hundratusentals människor och så vidare.
ja det ÄR hemskt, vi VET det och vi håller med dig om det.

men bara för att katastrofer sker (och katastrofer sker ju faktiskt dagligen, jorden runt) så måste det ju inte betyda att man inte kan få bry sig om småsaker just därav.
det är ju som att säga att man aldrig nånsin får bry sig om småsaker.

eller så är det som att säga att när det stormar i sverige och när svenskar dör i tsunamis... DÅ får man inte längre írritera sig över småsaker (ta mig rätt här, har glimten i ögat men är oxå allvarlig). ;o)

faktum är att det är viktigt för människan att bry sig om småsaker och oviktigheter.
vi funkar så. små saker kan kännas stora och viktiga när livet är lugnt och inget hemskt har hänt en själv eller familjen.
när vi själva drabbas av nån närstående eller väns, eller grannes död, då faller vi ihop som korthus och tycker kanske det är oviktigt med allt! äta mat, duscha, sova... "varför då, går solen verkligen upp fortfarande?" tycker man.

så länge man inte upplevt att förlora någon närstående eller drabbats av storm eller tsunamis, så kan man aldrig föreställa sig hur det känns, och hur oviktigt allt omkring blir, särskilt småsaker.
även om man faktiskt förstår hur hemskt det är att katastrofer händer och att tusentals människor dör på en sekund osv.

bla bla.. nu orkar jag inte reda upp allt och renskriva...
men jag hoppas det gick fram vad jag menade.

nattinatti.
 
Bra skrivet Christel, jag håller med dig, renskrivet eller ej.

Sedan, för att knyta an till kritik av bildtitlar och diskussionen om originaltråden, så är det två olika saker; att en bildtitel är dålig (av någon orsak) respektive principen mot att bildtitlar är på engelska (slentrianmässigt eller ej) och vad man nu tycker om det.

Om någon person tycker att någon av mina bildtitlar är usel får de väldigt gärna säga det och komma med kritik. Beror det just på att den inte är på svenska får de gärna säga det också. Kritiken bör rimligtvis komma som i samband med bilden, lämpligen i kommentarerna till den så jag kan ta del av kritiken på ett korrekt sätt. Faktumet att bildtitlar kan vara dåliga har jag inga problem att acceptera.

Vill någon ventilera sina åsikter i en fråga så funkar ju de här forumen på ett bra och civiliserat sätt. Så länge man bara inser att alla inte nödvändigtvis delar ens åsikter och respekterar det. Jag tänker inte vara sämre än att erkänna att jag kan ha fel, lär mig gärna nytt och ändrar mina åsikter om jag hittar bättre, så folk får gärna försöka övertyga mig. Även om detta sista ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.