Alagazam
Avslutat medlemskap
Inte "dumheter", bara vanlig hederlig okunnighet. Det kan framstå som dumt för människor som oss som har foto som hobby eller yrke, men för många är fotografering (själva verksamheten) långt ifrån det viktigaste i livet - man gör det mer för att bevara minnen än för att man är road av själva fotograferingen (och grejerna). Om då en produkt gör det enklare och tryggare att få behålla sina minnen ... Bra tycker jag.
Totalt sett är det faktiskt inte "dummare" än att sådana som jag lägger många tusentals kronor på stryktåliga kameragrejer så att jag kan arbeta fort och rationellt i alla möjliga lägen och vara säker på att få bilder. Med tanke på vad det kostar kan det nog ofta framstå som "dumheter" för många utanför vår krets av entusiaster
Ja, visst är det okunnighet. Det var det jag menade med "dumheter".
Jag har som sagt svårt att se att en okunnig plötsligt skulle bli så kunnig att den köpte engångsminnen. Är man så okunnig att man inte kan hantera ett flergångsminne tror jag inte att man har koll på att det finns alternativ.
Den här diskussionen blir svår att föra om man ska värdera intresset för foto som en dumhet. Jag borde ha skrivit okunskap direkt istället för "dumheter" eftersom jag inte gjorde en värdering utan ett konstaterande. Att det finns människor som tycker att det är dumt att vissa köper en massa kamerautrustning är för mig en helt annan diskussion.
Att jag startade den här tråden beror på att jag tycker produkten som sådan är ett jättesteg bakåt, precis som det var ett jättesteg framåt att skapa minnen som går att återanvända. De kommer i fel ordning, helt enkelt.