ANNONS
Annons

Endast för de få fotografer som vill, kan och vågar tänka bortom gängse fotoalbum

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ena utesluter väl inte det andra, utan kompletterar varandra istället. Lyckas du sälja ett bildspel till din uppdragsgivare är det väl bara att gratulera, men jag har ju svårt att tro att ett svenskt brudpar skulle avstå vanliga bilder i album och enbart beställa ett bildspel.
Jag kan inte tänka mig något med traditionsbundet än ett bröllop, så jag har ingen förståelse för ditt dissande av traditionella bilder i album, hur "modernt" och "nyskapande" än ett bildspel månde vara.

Mitt budskap är enkelt: mångfald, valfrihet samt att utnyttja möjligheten med digitala medier mer.

Jag vänder mig mot dels tvånget att brudpar måste köpa utskrifter och album av fotografen, dels att möjligheten inte finns att få tex ett bildspel.

Det här ser jag som tämligen meningslöst. Det är ju ett "avfilmat" fotoalbum och tillför inget eget förutom musiken.

Det jag talar om går bortom fotoalbumet och är en multimediashow med bild, videoklipp, miljöljud, musik osv. Effekterna är en del av denna show då det inte som i exemplet är en traditionell bildvisning.

Håller med, Jag har inte hittat något nyskapande i reklamfilmen i alla fall, inte heller om man går vidare in i hemsidan och fortsätter vidare in på bilderna...

Det finns det rätt många likvärdiga i samma stli av i USA, men att arbeta och överföra maknadsföringssättet, här, för målgruppen..??? Förutsättningarna är så olika, även om man leker med tanken om att filmens innehåll skulle varit nytänkande.

Hur skulle ett "nyskapande" bildspel se ut?

Här blandas det äpplen och päron lite hejvillt. Att jämföra på det här sättet är på gränsen till hoppsan, definitivt som rubrik och trådens ingressen utformats.

Förutsättningarna mellan USA och Sverige är helt olika och jag har svårt att se några likheter, och här är därför lite bakgrund...

Över två miljoner par gifter sig i USA, under riktig pompa och ståt. Ett bröllop är väsentligt större, viktigare och mycket mer prestigefyllt än i Sverige.
I den amerikanska vigseln ligger dessutom värderingsmässigt på ett helt annat plan än hos oss, grundstenarna vilar på ledord som religion, konservatism och kommersialism. Vårt sk. samboskap existerar knappt m.a.o. äktenskapet har tyngd och är djupt rotat.
Det är framförallt flickorna som drömmer om det ultimata bröllopet, redan från att de är små. När dagen det är bekräftat planeras det noga och under en lång tid av oftast moder - dotter - (svärmor) + ev. konsult.
Snittet på bröllop i USA ligger på nästan 200 000 Kr, inkomsten för ett hushåll är i genomsnittsca 330 000 Kr.

Reklamfilmen vänder sig troligtvis därför främst till mor och dotter. Konkurrensen i San Fransisco där Peter Artherton jobbar är hög, i och för sig som överallt - men - skillnaden är att det går att få bra betalt. Bra betalt är knappast är konstigt, bröllops budgeten ligger på ett helt annan nivå än hos oss, här når om möjligt någon i hela riket på ett år upp till deras snitt.

Men ändå...

hemsidan är säkert rätt gjord för den målgrupp den vänder sig till, "kvinnor" i USA.

Att köra samma stuk i Sverige, hmm..., troligen bra mycket annorlunda i så fall... många fotografer marknadsför sig redan på ett bra sätt, därmed långt ifrån alla, det är väl om möjligt en brist.

Här har du en viktig poäng!

I Sverige har vi andra förutsättningar men jag har svårt att tro att alla brudpar här är så traditionella att de samtliga enbart önskar av fotografen tillhandahållna förstoringar och fotoalbum. Vi brukar ju inte vara helt otrendiga i Svedala...

Det var en fotograf som vågar ta betalt och säljer snygga reportage album samt föräldrar album, och inte släpper högupplösta bilder. Allt fel enligt Tores teori.
Ps Tore har du sagt upp dig nu och ska börja arbeta som fotograf? Jag väntar med spänning..........

Budskapet har tydligen svårt att slå rot:

1) Mångfald,

2) Det ena utsluter inte det andra,

3) Brudparen skall kunna välja hur de vill ha sina bilder,

4) Jag är inte och har aldrig varit intresserad av att arbeta som fotograf professionellt. Jag varken vill eller orkar det samt tror inte heller att det finns en lönsam marknad för det.

http://sfotosurvey.wik.is/2._Enkäten/1._Standardundersökning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar