Annons

Enda piratgluggen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag undviker konsekvent piratobjektiv, som objektiv från tredjepartstillverkare kallas och har alltid gjort.

När någon tillverkare i bedrägligt syfte kopierar en originalprodukt och sätter originaltillverkarens namn på produkten kallas det förfalskning eller "äkta kopia"...

Äkta kopia :)

Hur ofta hör du någon kalla Zeiss objektiv för piratobjektiv?

Sigma 2,8/18-50mm

Sigma 2,8/18-50mm. Referens för bra standardzoom.

Fördel: Grusar mina planer på fullformat.
Nackdel: Grusar mina planer på fullformat.

Ungefär som Gösta Ekman: "Jag har väldigt svårt för att bestämma mig"

Jag har tvärt om en drös trevliga pirater i väskan men bara ett enda orginal . Gissa vilket jag använder minst!

Äkta kopia :)

Hur ofta hör du någon kalla Zeiss objektiv för piratobjektiv?

Vad gäller Canon så vet jag inte om Zeiss tagit fram sin ZE-fattning med näst intill full exponeringsautomatik i samarbete med Canon. Om inte så är dom definitivt tillverkare av piratobjektiv till Canon liksom Sigma, Tamron, Tokina m.fl. som löser tekniken "baklänges".

Sigma 30/1.4. Efter ett byte och två turer till Tura för justering. AF på 1.4 funkar nu perfekt upp till 4 meter (utan mikrojustering), på F2 och uppåt funkar allt.

Fördel: über-bokeh, skärpa, priset: man får Sigmat + exvis Canon 70-200 F4L IS på köpet jämfört med Canons 24/1.4L.

Nackdel: Objektivet är ökänt för varierande kvalitet, Sigma, Kungsbacka

Kul att gnälltraditionerna håller i sig, alltid lika underhållande :)

Tokina 11-16

Skarpt
Robust
Ljusstark
Bonus: Kul lösning för val av AF/MF

Du tänker nog på piratkopior som är en annan sak. Det är tredjepartstillverkade produkter som anger sig vara något annat märke. MÄRK ordet KOPIA

Detta till skillnad från OEM-tillverkade batterier, där tillverkaren, t.ex. Varta, sätter på någon annans namn på beställning, t.ex. Canon.

Nåja,
mitt bidrag är Sigma 70-200 2.8, prisvärt men inte heligt.

Häller upp mitt rö-vin tillsammans med ett 8mm Samyang. Kul , Fisheye och udda. En katt bland hermelinerna i min fotoväska...

Bilagor

• Första fisheye 092.jpg
    Första fisheye 092.jpg
    19.8 KB · Visningar: 613
Om jag bortser från objektiv som jag använder med adapter, så tror jag valet nog blir enkelt:
Voigtländer APO Lanthar 125/2,5.

Bubblare får blir Voigtländer Ultron 40/2 som är väldigt användbart och som ofta sitter på kameran när man behöver ett smidigt normalobjektiv.

Edit:
Jag har precis som någon tidigare i tråden skrev, endast ett Canonobjektiv (som jag dock har svårt att skiljas från). Kanske någon vill göra en sån tråd istället? ;-)

Senast ändrad:
Tamron 180/3,5 makro - har iogs stått på listan över objektiv som kan bytas men
Kostar inget (har det redan), skarpt, fin bokéh
Är svårslaget och andra inköp har kommit före...

Vad gäller Canon så vet jag inte om Zeiss tagit fram sin ZE-fattning med näst intill full exponeringsautomatik i samarbete med Canon. Om inte så är dom definitivt tillverkare av piratobjektiv till Canon liksom Sigma, Tamron, Tokina m.fl. som löser tekniken "baklänges".

Så för att Zeiss enligt dig inte ska få kallas piratobjektivtillverkare måste de hitta på en egen objektivfattning som passar på respektive kameramärke, men som inte ser ut som originalet? Har jag förstått rätt? Zeiss gör ju också objektiv med M42-gänga. Så om man då sätter på en sådan på sin kamera, med adapter, så är det inte längre ett piratobjektiv? Väldigt snurrigt resonemang.

För mig funkar "tredjeparts" och har alltid gjort så. "Pirat" är en helt annan sak. Pirattillverkning går ut på att ge sken av att det är originalartiklar, Tredjepartstillverkat är ett eget märke anpassat till att passa på olika kameror.

Så för att Zeiss enligt dig inte ska få kallas piratobjektivtillverkare måste de hitta på en egen objektivfattning som passar på respektive kameramärke, men som inte ser ut som originalet? Har jag förstått rätt? Zeiss gör ju också objektiv med M42-gänga. Så om man då sätter på en sådan på sin kamera, med adapter, så är det inte längre ett piratobjektiv? Väldigt snurrigt resonemang.

För mig funkar "tredjeparts" och har alltid gjort så. "Pirat" är en helt annan sak. Pirattillverkning går ut på att ge sken av att det är originalartiklar, Tredjepartstillverkat är ett eget märke anpassat till att passa på olika kameror.

Kalla det vad ni vill, men i vart fall sedan 70-talet när jag började hålla på med foto så har man kallat objektiv tillverkade av annan än kameratillverkaren för piratobjektiv. Men men, man får ju inte säga negerboll längre heller, menar du/ni att man inte får säga piratobjektiv längre? Är det diskriminerande, eller vad menas? Onekligen har de kallats så av alla förut.

Kalla det vad ni vill, men i vart fall sedan 70-talet när jag började hålla på med foto så har man kallat objektiv tillverkade av annan än kameratillverkaren för piratobjektiv. Men men, man får ju inte säga negerboll längre heller, menar du/ni att man inte får säga piratobjektiv längre? Är det diskriminerande, eller vad menas? Onekligen har de kallats så av alla förut.

Du får kalla det precis vad du vill, även om definitionen inte stämmer.

Definitionen av pirattillverkning är att man seglar under falskt flagg. Och det gör väl knappast Tamron, Sigma, Samyang, Zeiss eller andra tillverkare som säljer under eget namn.

Hann inte läsa färdigt första inlägget innan jag tänkte "Sigma 50 1.4" och skrockade gott åt att trådskaparen hade valt detsamma. För en vecka sen så fick jag bildkommentaren att jag fuskat fram den suveränt smöriga oskärpan i datorn. Nejdå, det var enbart Sigmats förtjänst! :O)
Snygg är den också... :O)

Piratglugg? Nej Sigma original som råkar passa på Sony.

Du får kalla det precis vad du vill, även om definitionen inte stämmer.

Definitionen av pirattillverkning är att man seglar under falskt flagg. Och det gör väl knappast Tamron, Sigma, Samyang, Zeiss eller andra tillverkare som säljer under eget namn.

Det är väl så vitt jag kan läsa ingen som säger att det handlar om pirattillverkning??
Tredjepartstillverkares objektiv har kallast piratobjektiv så länge jag minns och det är länge. Det är ett namn som har fastnat och blivit ett begrepp, vare sig du vet det eller inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar