Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enbent stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Spirit night

Avslutat medlemskap
Beställde precis ett monopod stativ, men undrar om vilka för och nackdelar det har emot trebenta? Använder man stativet mer/mindre?
Är det svårt att hålla i det rätt?
Hur stora objektiv vågar man hänga på?
Ja m.m som kan tänkas vara nyttigt för den som just har skaffat/eller funderar på ett monopod stativ

Fördelen med monopod är den lägre vikten, nackdelen att det gärna ramlar omkull om man inte håller i det.
Jag använder min monopod väldigt sällan men det kan vara bra som stöd för kameran om man står och väntar länge på att något ska hända och ändå vill ha god rörlighet.
Skulle gärna haft en monopod när jag försökte fotografera valar i Hermanus (Sydafrika). Blev ganska trött i armarna efter ett tag. Nu har jag en monopod men ser inga valar härifrån.

Tar det bort skaknings oskärpa bra på ca 100mm och uppåt?
Fotar mest på tur i naturen, så nu förtiden har jag inget stativ med mig, för det är alltid krångligt att dra med det. Kanske att man tar ett enbent med sig mer?

Ett enbensstativ kan inte ersätta en trebensstativ.
Ett trebensstativ ersätter inte ett enbensstativ.

Men ibland är det ena bättre än det andra, så ett enbensstativ är inget dåligt köp. I vissa lokaler får man inte använda trebensstativ, men ett enbensstativ kan gå bra ...

Vikt på kamera: Först skulle jag kolla specifikationerna från stativ tillverkaren. Men i stort är det när man har långa telen och inte orkar, kan, hinner släpa på och ställa in ett trebensstativ som enbensstativet är användbart. Se till exempel bilder från idrottsevenemang.

Om det tar bort skakningsoskärpa: Det tar inte bort, blir aldrig lika stadigt som ett vanligt stativ ... men det kan minska skakningarna. Det beror på hur man använder det.

Det är ett komplement. Jag har ett, tar med det på resor, men använder det sällan ... och använder jag det är det mest som "steadycam" när jag filmar ... (fungerar ganska bra...)

/jonas

Har också både enben o trä... treben :)

Enben just för att hjälpa till o staga en del, samt lasta av armar på flygshower t.ex.

Dessutom, tillsammans med fjärrkontroll (Youngno RF602) kan du sätta på kameran på stativet, och på barnens shower osv, sitta ner i bänkarna och lyfta UPP kameran 1,3 meter ovanför alla, sedan ta bilder. Vinklar ner skärmen på baksidan för o se, klart man missar en del men funkar kanon annars, inga huvuden ivägen i folksamlingar.

/Leif

Enbensstativ används ofta dels som en billig men väldigt effektiv bildstabilisator och dels för att avlasta tyngden av tunga telen. Det ersätter inte ett stativ som används mer för riktigt långa slutartider, väldigt tung utrustning, använda kameran för väldigt kritiskt viktig naturfotografering med spegeluppfällning mm. Då jag saknar långa tunga telen använder jag mitt mest som en billig bildstabilisator.

Beställde precis ett monopod stativ, men undrar om vilka för och nackdelar det har emot trebenta? Använder man stativet mer/mindre?
Är det svårt att hålla i det rätt?
Hur stora objektiv vågar man hänga på?
Ja m.m som kan tänkas vara nyttigt för den som just har skaffat/eller funderar på ett monopod stativ

Men utnyttja ändå de möjligheter som finns att ta stöd med ena axeln, luta ryggen mot något o s v. Det är svårt, närmast omöjligt, att stå stilla utan stöd och försöka hålla kameran stilla trots det enbenta. Sitta på något är en bra lösning också. Men stativet är bra som vandringsstav som stöd då man kliver över vattenfyllda diken t ex. Egentligen finns det massor av möjligheter till stöd ute i naturen. Man klarar sig gott utan.//K

Men utnyttja ändå de möjligheter som finns att ta stöd med ena axeln, luta ryggen mot något o s v. Det är svårt, närmast omöjligt, att stå stilla utan stöd och försöka hålla kameran stilla trots det enbenta. Sitta på något är en bra lösning också. Men stativet är bra som vandringsstav som stöd då man kliver över vattenfyllda diken t ex. Egentligen finns det massor av möjligheter till stöd ute i naturen. Man klarar sig gott utan.//K

Ja, det är alltid något :). Det följde med en kulled Digipod BH-05 tror jag den heter, allt för 500:-.
Så frugan har nog nytta av den kulleden, jag har redan den lite större BH-08N, så vi kan låna utav varandra eftersom det är samma platta.

ANNONS