Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

enbensstativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett Manfrotto-enbenstativ, men jag tycker att det är en svajig historia. Vid 1/60 och kortare fungerar det, men inte med 1/15 och längre.
Då är det mycket bättre att använda ett bordstativ (jag har ett "Slik mini") och vinkla det mot kroppen (ungefär där nyckelbenet sitter) och så blir man själv ett "tvåbensstativ". Detta fungerar bra med kortare brännvidder. Så brukar jag fotografera bl a på museum och i kyrkor.
 
elmfeldt skrev:
Vadå först? Det är väl snarare så att UTAN IS som det blir extra viktigt med stabilitet och då använda stativ?! Eller vad menar du?

Det jag menar är att med IS så räcker det bra med enbensstativet när man har långt tele..utan IS skulle det "krävas" trebenstativ.
 
arleklint skrev:
Vilken rörelsefrihet menar du finns med med ett enbensstativ som en trebent stativ med lossat huvud saknar?

Tar du med dig båda stativen ut?

Försök förflytta dig med trebensstativet, fälla upp/ned med samma rörlighet-hastighet som med en enbenare..jag kan inte göra det iaf.

Ja, självklart har jag med mig båda stativen..det borde du veta..jag hade båda med mig på senaste fototräffen.
 
froderberg skrev:
Mats: Jag kör med ett Gitzo stativ utan huvud som jag skruvar i stativfästet på 70-200:an. Det brukar räcka med att vika stativet fram och tillbaka. Tidigare körde jag med en Leitz kulled, men det blev bara jobbigt.

Nu har jag skaffat ett snabbfäste till enbenet, men upptäckt att det inte alls går snabbare.

Tack! Skönt att få lite egna teorier bekräftade.
 
Jag känner defintivt behov av snabbkoppling. Jag har med mig 300/2.8 med monterat enbenare (ofta) hängades på axel med hus. Sen har jag 80-200 också, men skulle ibland snabbt vilja byta och då är det ett väldigt skruvande..

Varför går det inte snabbare Magnus?
 
Det snabbfästet jg har säljs av AT Phototech och är lite bsvärligt. Det ser bra ut, men det är klugigt att få i plattan i fästet. Det går snabbare att sätta enbenets skruv i gängan och toksnurra. Men det finns väl bättre snabbfästen.
 
Det är väl bara att göra som i lumpen - tänka på SARA. Ställning, Andning, Riktning och Avfyrning.
 
Jag tänkte dra upp en gammal tråd ur arkivet, istället för att starta en ny :)

Jag är ute efter ett enbensstativ, men inte säker på vilket som passar bäst...
Jag vill ha det som komplement till treben, samt att jag skall ut och resa i sommar och då känns det smidigare med ett enben. Har sett att ScPhoto har en prisvärd kombination, med huvud, men behövs det huvud till ett enbensstativ, eller klarar man sig lika bra utan? Eftersom det blir viss skillnad i tyngd...

/Henrik
 
Med teleobjektiv går det ofta bra utan stativhuvud eftersom små vikningar fram eller tillbaka får stor effekt, dessutom är stativfästena till teleobjektiv vridbara.

Manfrotto har prisvärda enben och små kulleder som är lämpliga. Det är ju kul att kunna ta höjdbilder också... Ett alternativ är ett litet bordsstativ som man har på bröstet. leicas är det mest klassiska.
 
Jag har klarat mig bra utan till mitt enbensstativ. Som du sa, det är ett komplement och man kan inte få allt (betala för).

Kan varmt rekomendera Manfrottos enbenstativ, värt pengarna utan tvekan.

/Daniel Nordenskjöld
 
froderberg skrev:
Manfrotto har prisvärda enben och små kulleder som är lämpliga. Det är ju kul att kunna ta höjdbilder också...

Ett alternativ till kulled är Manfrottos enkla 234/234RC tilthuvud. Kulled på enbenstativ tyckte jag personligen blev lite för sladdrigt.

/Martin
 
Enbensstativ

Enbensstativet anväder jag ofta vid inomhusfototgrafering och kan därmed gå ner på längre tider. Det kan vara svårt att gå ner på en 1/8 eller 1/4 del utan stativ. Ute i naturen är det mycket användbart vid snabbskott. Ett tungt stativ är bökigare men man måste ha det också särskilt till mellenformatarn. Har haft billiga klämstativ men har nu det enklaste och stabilaste stativet. Ett förlängningskaft till roller som målare använder. Det vrider man tills det är låst . Det är stumt, grovt, lätt och bra och framförallt det långt så man kan skicka upp kameran högt.
 
Jag har en Monopod Manfrotto 680B som jag varierar med tilthuvud 234Rc och 3D huvudet 460Mg bägge med snabbplattor av samma storlek. Tillsammans med trefotade basen 678 (som dessutom viks in i stativröret) så blir det både stabilt, lätt att bäras och ta med och håller både system och mellanformataren. Är mycket nöjd med detta val av kombination
Väntar rastlöst på mitt Benbo Trekker.
 
Jag kör mitt snötta Gitzo utan kulled. Men å andra sidan använder jag bara stativet till mitt 70-200/2,8 vid reportagefoto.

/M
 
ett enbensstativ!

ett enbensstativ är lättare att ta med sig. man kan röra sig snabbt och sen vipps tar man upp det och kan fotografera. suveränt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.