Annons

enbensstativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Hur fungerar det om man använder ett enbensstativ? Själva principen har jag inga problem att förstå men väl funktionen. Blir det verkligen stadigare än att hålla med två händer? Är det inte risk att det istället blir svajjigt? Hur håller man i stativet för att det ska vara still?
Jag har sökt på gamla inlägg och mest hittat påståenden om att man ska ha ett stabilt enbensstativ eftersom det fungerar bäst som vandringsstav. Nyttigt nog ibland, men det är väl knappast därför man köper ett sådant.
 
Hej.
Jag skaffade ett enbensstativ i kolfiber som var lite längre än de billigare varianterna.
Jag använder det till mellanformatskamera med lite längre glugg. Får faktiskt bättre resultat (än handhållet). Men det går ju inte att jämföra med ett vanligt stativ.
Jag satte på en enkel led som gör att jag kan tilta kameran. Stativet pekar då snett framåt, och det gör att jag kan luta mej mot stativet... hänger du med? Jag tycker att det känns bättre än att bara ha pinnen rakt ner under kameran.

/Jacob vP
 
Jacob vP skrev:
Jag satte på en enkel led som gör att jag kan tilta kameran. Stativet pekar då snett framåt, och det gör att jag kan luta mej mot stativet... hänger du med? Jag tycker att det känns bättre än att bara ha pinnen rakt ner under kameran.
/Jacob vP

Helt plötsligt har du ju ett trebent stativ!;-)
 
Jag har också tankar kring enbensstativ eftersom man i vissa situationer blir smidigare..tex vid djurfotografering.

Jag sökte igår på "google" om enbensstativ och läste då om en kille som verkligen uppskattade dess möjligheter. Han använde en teknik som han tyckte gav maximal stabilitet. I stort gick iallafall hans teknik ut på att han placerade sin ena fot framför stativets nederdel medan han stödde överdelen av stativet mot sitt andra ben. På så sätt kunde han också ha den ena handen fri..tex för att använda den som vilande tyngd uppe på objektivet. Han rekommenderade alltså inte att använda ett enbensstativ "rakt upp och ned".

En som använder sig mycket av enbensstativ när han är ute och rör sig i markerna är Magnus Nyman. Ett enbensstativ är ingen ersättare till ett riktigt stativ, men i vissa situationer kan det vara smidigt.
 
Senast ändrad:
forstheim skrev:
Ett enbensstativ är ingen ersättare till ett riktigt stativ, men i vissa situationer kan det vara smidigt.

Tror säkert det kan vara smidigt, men eftersom ett trebensstativ är stadigare, och stativet är avsett att ge stadighet, så kommer jag föredra trebening.
 
Jacobs handhavande av stativet låter listigt. Jag trodde, i min dumhet, att man bara höll i det med en hand och tryckte av med den andra - föga stabilt. Givetvis är ett vanligt trebent bäst, men det finns tillfällen det inte är rimligt att släpa med ett sådant.
 
Kombinerat med ett axelstöd blir det nog rätt stabilt med enbenstativ. Jag funderar på att skaffa/bygga ett själv. Har även ett Manfrotto 393 gimbal-huvud för långa telen på enbensstativ, som gör att man kan panorera och tilta. Bör nog sätta på en riktig panoreringsplatta mellan huvudet och enbenstativet, för att bäst kunna följa snabba djur etc. Vikten börjar dock närma sig den för ett vanligt kolfiberstativ.

/Pontus
 
Jag använder bara enben till tyngre optik av den enkla anledningen att jag inte är tillräckligt stark att hålla den mot ögat under en längre tid! Jag tar aldrig med mig den ut i naturen när jag kör med treben eftersom man ofta måste vänta så länge innan djuret dyker upp.. Fotar man natur tycker jag man skall ha ett treben till fotograferandet och enbenaren som vandringskäpp!
 
Jag skaffade enbensstativ för att det är mycket rörligare än ett trebensstativ, ger helt andra möjligheter att fotografera rörliga motiv..jag använder det tillsammans med IS-objektiv, och får till bilder jag inte skulle fått handhållet eller med trebensstativ...oersättligt i mina ögon.
 
Kim10D skrev:
Jag skaffade enbensstativ för att det är mycket rörligare än ett trebensstativ, ger helt andra möjligheter att fotografera rörliga motiv..jag använder det tillsammans med IS-objektiv, och får till bilder jag inte skulle fått handhållet eller med trebensstativ...oersättligt i mina ögon.

Efter att ha testat med mitt nya Manfrotto 055 trebenta stativ så tycker jag det fungerar utmärkt att panorera med huvudet losskruvat och därmed rörligt i två ledder (höger/vänster och upp/ner). Ser ingen anledning att ersätta det med en "vandringskäpp" ;)
 
Men snälla Janne...det går inte att ersätta ett trebensstativ med ett enbensstativ..hehe :))

Jag är fullt medveten om hur manfrottostativet fungerar..har haft ett i 15 år..fungerar utmärkt, men vad gäller snabbhet och rörelsefrihet så kan det inte konkurera med enbensstativet.

Det är både och som gäller, inte antingen eller.
 
Senast ändrad:
Ett tillägg..det är först med IS-objektiv som jag tycker enbensstativet är riktigt använbart, risken för skakingsoskärpa är närmast noll med en sån kombination, om man inte har väldans lång slutartid.
En annan stor fördel med enbansstativ (jämfört med handhållet) är att man "tar bort" all tyngd, så man kan stå "där" med 3kg kamera i handen hur länge som helst i "actionläge" ..inte möjligt att göra handhållet.
 
Kim10D skrev:
Ett tillägg..det är först med IS-objektiv som jag tycker enbensstativet är riktigt använbart, risken för skakingsoskärpa är närmast noll med en sån kombination, om man inte har väldans lång slutartid.

Vadå först? Det är väl snarare så att UTAN IS som det blir extra viktigt med stabilitet och då använda stativ?! Eller vad menar du?
 
Kim10D skrev:
Men snälla Janne...det går inte att ersätta ett trebensstativ med ett enbensstativ..hehe :))

Jag är fullt medveten om hur manfrottostativet fungerar..har haft ett i 15 år..fungerar utmärkt, men vad gäller snabbhet och rörelsefrihet så kan det inte konkurera med enbensstativet.

Det är både och som gäller, inte antingen eller.

Vilken rörelsefrihet menar du finns med med ett enbensstativ som en trebent stativ med lossat huvud saknar?

Tar du med dig båda stativen ut?
 
Eva R skrev:
Blir det verkligen stadigare än att hålla med två händer? Är det inte risk att det istället blir svajjigt? Hur håller man i stativet för att det ska vara still?

Ja. Det är minivibrationerna i händerna som dämpas. Svajjigheten är ett mindre problem. Men nog blir det dessutom mindre svajjigt med enben. Själv använder jag nästan bara enben när jag ska plåta ett och samma motiv under en längre tid med tele. T ex under en presskonferens då man väntar in rätt min eller gest. Med enbenet kan man lippa koncentrationen på kompositionen och bara fokusera på minspelet. Ett treban finns det inte plats för, dessutom måste man (som reportagefotograf) snabbt kunna agera om något annat intressant händer.
 
Magnus: Vad är det för ettbensstativ du använder? Och kör du med huvud eller skruvar du dit det direkt i kameran/linsen?
Jag frågar för att jag känner igen situationerna där man inte klarar sig utan ett stativ samtidig som man begränsas av ett trebensstativ. Alltså inte fåglar i flykt utan när det handlar om att jag motiv med oregelbunden rörelse eller motiv som dyker upp både här och var.
 
Jag tycker att mitt enbensstativ har varit jättenyttigt. Som sagt så kan man inte jämföra det med ett vanligt stativ, men de har två olika användningsområden. På resor där man kanske inte vill släpa med ett stort stativ kan det vara mycket användbart. Desstuon så funkar det ganska bra som vandringsstav.
Jag köpte ett Manfrotto för ca: 300 kr

Manfrotto Enbenstativ 479B
Manfrotto Enbenstativ 479B

/Daniel
 
Mats: Jag kör med ett Gitzo stativ utan huvud som jag skruvar i stativfästet på 70-200:an. Det brukar räcka med att vika stativet fram och tillbaka. Tidigare körde jag med en Leitz kulled, men det blev bara jobbigt.

Nu har jag skaffat ett snabbfäste till enbenet, men upptäckt att det inte alls går snabbare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.