Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enbensstativ ? Bra nybörjar bok?

Produkter
(logga in för att koppla)

never

Medlem
Ja vad har ni att rekomendera för bra Nybörjar bok om fotografering (natur)

O vad anser ni om enbensstativen
 
Enbensstativ är kanonbra tycker jag, särskilt tillsammans med teleobjektiv som har IS.

Det ger möjlighet att avlasta vikten från det tunga (tele)objektivet, ger samtidigt både stabilitet och rörelsefrihet.

Är mycket användbart i trånga utrymmen där trebensstativ inte passar..eller när man har behovet av att kunna förflytta sig snabbt men ändå ha tillgång till stöd.

/Kim som har bords, enbens och trebens stativ :)
 
Jag köpte ett Manfrotto 681B för snart ett år sedan och är väldigt förtjust i det. Precis som Kim skriver ger det rörelsefrihet och stabilitet. Mer snabbjobbat än ett trebensstativ, när situationen medger hyfsat korta slutartider.
 
Finns en mängd bra fotoböcker. John Shaw har skrivit många lärorika och trevliga böcker. Finns hos bokus.se, eller från amazon.com.
 
Jag har tänkt köpa ett enbensstativ. Hur mycket längre slutartider kan man få med ett sånt? Vad bör man tänka på? (Märke, utr. o.s.v)

/Olle
 
Räkna med ungefär 3 steg (5-6 steg kombinerat med IS) beroende på hur stadig du är på handen.

Precis som på trebensstativ är det viktigt att det är ett stabilt stativ.

Jag har en Manfrotto Enbensstativ 679B, den är mycket stabil och tål en vikt på 10kg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.