Annons

en stor skärm - vilken har ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Poker

Aktiv medlem
En sak är fullkomligt klar och det är valet av dator.

Men skärm, där går jag bet.

Jag har sneglat på denna http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=SX2761WK (S-PVA panel)

Likt imac 27" men vilken skärm har ni?
dvs vilket märke och storlek.

Finns det någon annan skärm ni skulle kunna rekommendera?
S-PVA eller S-IPS ?

Denna skärm skall användas för att redigera foto i första hand så därför är sådana skärmar jag efterfrågar.

Senast ändrad:

Jag har sneglat på denna http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=SX2761WK (S-PVA panel)

S-PVA eller S-IPS ?

Denna skärm skall användas för att redigera foto i första hand så därför är sådana skärmar jag efterfrågar.

underbar, men fy fan vilket pris :O

Jag har kollat in den där skärmen den senaste veckan och nu är det som Eizo skriver priset sänkt med 30%. Igår kostade samma skärm 13 695:- hos Scandinavian Photo. Observera dock att priset 7995 på Eizos sida är exklusive moms. Det fick mig att inte spontanköpa skärmen. Med moms blir det 9995:-. Suck!

7995 ex moms är BILLIGT för denna typ av skärm.

Man kan liksom inte jämföra denna skärm med en skärm på elgiganten som har en 32 tums datorskärm med TN-panel för 3995 kr med moms!

Det som jag verkligen funderar på är inte priset, det är totalt irrelevant i viss mån.

Denna Eizo har en sk. PVA-panel medans IPS-paneler är dyrare.
Där kostar en 24" samma peng, dvs runt 10000-14000kr (jag vet att det finns skärmar för 124000kr också)

PVS eller IPS, vad säger experterna här?

PVS eller IPS, vad säger experterna här?

Visst anses IPS bättre. 24 tummaren, SX2462, i samma serie som den vi nu diskuterar är/var IPS. Men den är utgången, även om t ex Scandinavian Photo har den ännu, och ersatt av SX2463 som kostar snudd på lika mycket som den nu diskuterade, utgående, 27 tummaren. Tippar på att den ersättande 27 tummaren blir IPS, och utom räckhåll för min ekonomi.

Jag har läst lite om de olika panelerna.

Det blir nog en skärm med typen In-plane switching (IPS)

Och jag har tittat på en Eizo i segmentet Coloredge 24.1" ColorEdge CG243W-BK

Den kostar ju en hel del men skall man hålla på med foto vill man ha en bra skärm.

Jag kan dock inte släppa 27 tummaren riktigt men i storlek är det inte så pass mycket större att det skulle göra skillnad, dock bara på priset.
Den 27 tummaren är mer anpassad för kontor och och hemmabruk.

Upplösningen på 1900x1200 skulle nog räcka till för mig.
Det finns inte så många skärmar med upplösningen 2560x1440 av IPS-typ

Hur dells skärm är vet jag inte men jag måste nog se lite mer spec på den
dock intressant.

Tycker inte det är dyrt, dom har ju betydligt dyrare skärmar som är mindre och glöm inte dom har riktig bra garanti och service :)

Hittade detta.

Super-IPS, S-IPS som kom 2001 där LG.Philips kvar som en av de största tillverkarna av paneler bygger på Hitachi Super-IPS.

Advanced Super-IPS AS-IPS som kom 2005 med ökad kontrastförhållande med bättre färgrymd.

Horisontell IPS H-IPS som kom 2007. Förbättrar kontrastförhållande genom att vrida elektrod plan layout. Dessutom införs en avancerad True White polariserande film från NEC, att vita ser mer naturliga. Detta används i yrkesmässig / fotografi skärmar.
(Denna H-ISP har forumvärden på denna sida en NEC MULTISYNC 2690WUXI 26")

Enhanced IPS, E-IPS som kom 2009. Bredare öppning för ljustransmission, möjliggör användning av lägre effekt, billigare bakgrundsbelysningen. Förbättrar diagonal betraktningsvinkel och ytterligare minska responstiden på 5ms.

Apple, HP och Dell har paneler med H-IPS bl.a.
Apples 30" har en med S-IPS.

Dessutom införs en avancerad True White polariserande film från NEC, att vita ser mer naturliga.

Jag håller på att fördjupa mig i NEC 2690WUXi2, en IPS skärm på 26 tum, som enligt tester http://www.idg.se/2.1085/1.150059 (efter att ha läst kameratester och köpt kamera utifrån dessa så litar jag inte allt för mycket på tester) ska vara bättre än Eizo SX2761WK. I den länkade testen är det föregångaren Nec 2690WUXi som jämförs med Eizo:n. Föregångaren har TW-film men det har inte version två som testas extremt utförligt här. http://www.prad.de/en/monitore/review/2009/review-nec-lcd2690wuxi2-bk.html#Introduction De skriver: "Unlike the previous model, the H-IPS variant does not come with the A-TW polariser, which is no longer manufactured according to NEC"

Jag har en NEC SpectraView 2690 (26 tum) som jag är extremt nöjd med.

Den hade introduktionspriset 9.950 inkl moms och frakt (det var nog ett riktigt kanonpris, folk beställde som galna) när Nikon hade sin "Solutions Expo" i Köpenhamn i februari 2008.

Huv och programvaran SpectraView Profiler ingick, men inte kalibreringsgivaren.

Jag läser i dokumentationen att panelen heter "A-TW-IPS", vad det innebär har jag ingen aning om.

Köpte en FlexScan S2431W från EIZO på rea för 1 1/2 år sedan (5.800:)
Har fungerat hyggligt för bildarbete på min nivå;)

Skärmen har HDCP (stöd för högupplöst video) så jag anslöt den till BluRay spelaren i PS3-konsollen. Fick emellertid meddelandet att skärmen inte klarar 50Hz insignal. Vid kontroll visar det sig att skärmen fungerar från 59/60Hz och uppåt. Surt!!!

Om du har något intresse av att titta på högupplöst video på din nya skärm råder jag dig att kontrollera att skärmen fungerar med 50Hz signal.

S-PVA eller S-IPS ?

Riktigt bra skärm... HAR DEN NU! :d

Och jag har tittat på en Eizo i segmentet Coloredge 24.1" ColorEdge CG243W-BK

Den kostar ju en hel del men skall man hålla på med foto vill man ha en bra skärm.
Jag har just gjort en test på denna skärm och jämfört den med ColorEdge CG 221 (Eizos mest avancerade skärm för grafiskt bruk) och Nec SpectraView 2690. Sammanfattningen av testen var att för foto hittar du nog inte bättre skärm idag, även om du går upp till de 34000 kr som CG221:an kostar. Stort färgomfång, mycket jämn över hela skärmytan, bra valörer i skuggor (som många platta skärmar har svårt med)

Stefan

Hos Dustin kostar en Eizo ColorEdge CG243W-BK "bara" 16 995,00. http://www.dustin.se/pd_5010367636.aspx

Jag sitter framför en 21/20 tums CRT nu. Den har en bildruta på 406x305 och det känns lite dumt att nöja sig med en 24 tums LCD. Men enligt vad jag läst så är bildrutan åtminstone någon centimeter högre och 25 procent bredare på en 24 tums LCD. Stämmer det, ni som har 24 tums LCD, att själva bildrutan är cirka 32 centimter hög? Då skulle jag kunna nöja mig med 24 tum.

Sedan har jag sedan igår börjat fundera på hur viktigt det är med alla färgnyanser. Visst vore jag yrkesverksam och kunde dra av på skatten, för skärmen, så vore det ingen tvekan om att välja det bästa. Men som "amatör" som bara vill visa mina bilder för andra, på webben, känns det lite saftigt att slänga upp över 10 laxar för en skärm. Jag kanske rent av skulle klara mig fin-fint med en skärm för runt 5.000. T. ex. DELL U2410. http://www.dustin.se/pd_5010330369.aspx
Jag brukar inte ha så många färgnyanser i mina bilder i alla fall eftersom jag gillar att feta på med färgmättnad så bilderna skriker. Men jag vet inte om jag drar en felaktig slutsats när jag tror att mina bilder kan framställas på en mindre nyanserad skärm och ändå ses OK på andras skärmar. Dessutom anser jag inte att små nyansskillnader spelar någon större roll. På den analoga tiden var det ytterst få som brydde sig om vitbalansering och ägde en färgtemperaturmätare.
Det jag vill ha är en 24-27 tummare som är OK färgmässigt till ett OK pris (5 000- 10 000). Finns den möjligheten? Eller måste jag, utifrån min kravspecifikation, gå upp till åtminstone nivån över 10 000 där Eizo SX2761W och NEC 2690WUXi2 ligger?

Men jag vet inte om jag drar en felaktig slutsats när jag tror att mina bilder kan framställas på en mindre nyanserad skärm och ändå ses OK på andras skärmar. Dessutom anser jag inte att små nyansskillnader spelar någon större roll. På den analoga tiden var det ytterst få som brydde sig om vitbalansering och ägde en färgtemperaturmätare.
Det jag vill ha är en 24-27 tummare som är OK färgmässigt till ett OK pris (5 000- 10 000). Finns den möjligheten? Eller måste jag, utifrån min kravspecifikation, gå upp till åtminstone nivån över 10 000 där Eizo SX2761W och NEC 2690WUXi2 ligger?

Även om du inte har intensiva färger vill du antagligen ha rätt färger. Och sitter du idag på en gammal CRT-skärm, så kan du utgå från att det du tycker ser nyanserad och snyggt ut, det kommer ofta vara betydligt mera mättat i färgerna i tryck eller på andras skärmar. Din skärm har tappat mycket av sin färg sedan den tillverkades och återger alla färger betydligt blekare än vad de faktiskt är.

På den analoga tiden fanns det en skanneroperatör som tog hand om dina bilder om de skulle tryckas. Han/hon fixade till vitbalans så att de såg vettiga ut. Idag är det du som ansvarar för att det blir rätt.

Stefan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto