Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En sista 300D fråga innan jag bestämmer mig för DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

toni

Aktiv medlem
autofokushastighet? jag har haft eos 300 och eos 50. är autofokusen jämförbar med dessa eller? om det blir en 300D köper jag ett canon 70-200 f4, kan jag förvänta mig snabb fokusering i så fall? inte snabbt rörliga objekt men att den finner korrekt fokus snabbt även i 200-läget?
 
Hej

det finns en del af-diskussioner på DPreview om 300d...

http://www.dpreview.com

toni skrev:
autofokushastighet? jag har haft eos 300 och eos 50. är autofokusen jämförbar med dessa eller? om det blir en 300D köper jag ett canon 70-200 f4, kan jag förvänta mig snabb fokusering i så fall? inte snabbt rörliga objekt men att den finner korrekt fokus snabbt även i 200-läget?
 
toni skrev:
autofokushastighet? jag har haft eos 300 och eos 50. är autofokusen jämförbar med dessa eller? om det blir en 300D köper jag ett canon 70-200 f4, kan jag förvänta mig snabb fokusering i så fall? inte snabbt rörliga objekt men att den finner korrekt fokus snabbt även i 200-läget?

Jag har nu haft en 300d sedan förra veckan och vad jag kan se fokuserar den lika bra som min eos30 gjorde. Jag har prövat med olika objektiv bl a EF24mm, EF28-105mm, EF100-300mm och den medföljande Ef18-55mm.
 
Smyger in en annan fråga här... :)

någon som vet om canons "handrem E-1" som är original till 1Ds (passar även 10d) passar till 300d:s batterigrepp?
 
BRA fråga. Har kollat runt lite men det är inte lätt att få info. Batterigreppet till D30/60/10D har fäste för handrem iaf.
Ingen har väl ens sett ett batterigrepp till 300D ännu!?
Var hittar man en handrem (E-1) och vad kostar den??
 
har sett några bilder på det, men inte undersidan.. det har ju knapp för bländarinställning också, det är ju positivt :)

tog kontakt med fyndbörsen så får remmen via de,alla kan nog få tag i den bara de har den inte i sortimentet...
 
Linmajon skrev:
BRA fråga. Har kollat runt lite men det är inte lätt att få info. Batterigreppet till D30/60/10D har fäste för handrem iaf.
Ingen har väl ens sett ett batterigrepp till 300D ännu!?
Var hittar man en handrem (E-1) och vad kostar den??

batterygrip01.jpg


batterygrip02.jpg
 
Mats: Handrem E-1 finns hos scandinavianphoto m.fl. bara att ringa och beställa. Den är ganska dyr, men otroligt skön när den är inkörd. Jag beställde min från Tyskland tillsammans med lite andra grejjor och den kostade 29€.

Vertikalgreppet/batteripacket till 300D heter BG-E1 och man får väl förmoda att de har satt ett fäste för handremmen på den också.
 
då blev det så... beställde precis en 300D från objektiv.se. kommer väl på fredag... känns skitkul!!! ska bli roligt att testa... ska snart beställa mitt 70-200 f4 från technikdirekt.de för 6700kr om inte nån har ett tips på bättre objektiv för samma pengar (tveksamt?)...
 
toni skrev:
då blev det så... beställde precis en 300D från objektiv.se. kommer väl på fredag... känns skitkul!!! ska bli roligt att testa... ska snart beställa mitt 70-200 f4 från technikdirekt.de för 6700kr om inte nån har ett tips på bättre objektiv för samma pengar (tveksamt?)...

Sigma 70-200 2,8
 
är sigmat bättre? i ljusstyrka: ja. men för övrigt? nackdelen med 70-200 f4 är stativfästet som är svårt & dyrt att få tag i... hur många använder sigmat? nöjda?
 
toni skrev:
är sigmat bättre? i ljusstyrka: ja. men för övrigt? nackdelen med 70-200 f4 är stativfästet som är svårt & dyrt att få tag i... hur många använder sigmat? nöjda?

Jag köpte Sigman, finns många andra som köper sigman...
Ska du ut och kasta objektivet i marken? Då är det canon.
Annars är Sigman FIN, lika skarp om inte skarpare, väger mindre, stativfäste ingår, osv...
Saker pratar bara för Sigman, Spec. 2,8an...
på med en 2x extender får du 140-400 5,6
 
Skillnaden mellan f2.8 och f4 är bara ett enda bländarsteg samt en liten aning kortare skärpedjup. Sigmas zoom är stort, tungt och har inte riktigt samma byggkvalitet som Canon. Autofokusen är inte heller av toppklass,vilket Canons zoom har.
Plåtade jag mest ex. hockey inomhus med enbensstativ för jämnan kanske jag köpte ett Sigma 70-200/2.8 (eller Canons med IS...). Annars har Canons 70-200/4L alltför många fördelar som jag ser det.
Canonzooomen är osannolikt skarp...
http://hem.bredband.net/b111397/Foto/Div/CRW_1848.jpg
http://hem.bredband.net/b111397/Foto/Div/CRW_1849.jpg
 
toni skrev:
är sigmat bättre? i ljusstyrka: ja. men för övrigt? nackdelen med 70-200 f4 är stativfästet som är svårt & dyrt att få tag i... hur många använder sigmat? nöjda?

Jag har den. Supernice.

f2.8 är bra att ha. Jag vill inte fastna med en f4 inomhus, när egentligne en f2.8 hade varit bättre...

Inga klagomål. Jag har åas inte testat Canons 70-200:eek:r, men de kostar betydligt mer än Sigmas 70-200.

Och en annan fördel, som kanske redan nämnts, 2x * 2.8 = 5.6, medans 2x * 4 = f8 = död AF.
 
tror att det blir canon 70-200 f4 då den är billigare och troligtvis fullt tillräcklig för mina behov ett tag framöver... mats... hur tror du det funkar med ett enbenstativ i kameran då stativfästet verkar svårt att få tag i... blir den allt för framtung? är ju inte canons tyngsta objektiv så det borde väl gå bra?
 
toni skrev:
tror att det blir canon 70-200 f4 då den är billigare och troligtvis fullt tillräcklig för mina behov ett tag framöver... mats... hur tror du det funkar med ett enbenstativ i kameran då stativfästet verkar svårt att få tag i... blir den allt för framtung? är ju inte canons tyngsta objektiv så det borde väl gå bra?

Det är för tung...
Inte BRA i alla fall över huvudtaget
 
toni skrev:
tror att det blir canon 70-200 f4 då den är billigare och troligtvis fullt tillräcklig för mina behov ett tag framöver... mats... hur tror du det funkar med ett enbenstativ i kameran då stativfästet verkar svårt att få tag i... blir den allt för framtung? är ju inte canons tyngsta objektiv så det borde väl gå bra?
Det funkar väldigt dåligt. Tyngdpunkten blir fel liksom själva rotationsaxeln. Jag har stativfästet, trots att det kostade fläsk. Använder det sällan. Du klarar dig långt helt utan stativ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.