Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
Så pass bra linser som utnyttjar 15 MP finns knappast utan 15MP gör sig nog bättre i fullsensorformat. Men att man i 50D lyckats behålla bildkvaliteten med så många pixlar tycker jag är bra jobbat och ger mer marginal till den som är rädd för att linsens upplösning skulle försämras. (Dock inte jag!)

Med "lyckats behålla bildkvalitén" menar jag att om man skalar ner 50D till 10MP, eller både 40D och 50D till lika stora bilder med lägre än 10MP så blir bilderna nära nog identiska med avseende på brus och dynamik och detta är bra jobbat eftersom fler mindre pixlar på samma yta ställer högre krav på fillfactor och read noise om vi inte skall få försämring.

En bra sida i ämnet:

http://www.clarkvision.com/imagedetail/digital.sensor.performance.summary/#SNR
 
Det finns många bra objektiv som ganska enkelt matchar 50D, det är inget problem egentligen. 15 MP är absolut ingen övre gräns med avseende på optiken.

Inte för att jag testat 18-55mm IS men nog verkar den vara en vettig budget kit-glugg för 40D och 50D. Den är i alla fall prisvärd.
Det är ett stort kliv pengamässigt upp till 17-55 IS som verkligen är ett bra objektiv.
 
En fråga till Mikael Risedal

Hittade följande inställningar i dina filer:

50D IMG6181.CR2 Bildstil "Standard" Sharpness 3, Saturation 1, Tone 1.
40D IMG_6184.CR2 Bildstid "Neutral" Sharpness O, Saturation 0, Tone 0.
50D IMG_5993.CR2 Bildstil "Standard" Lika 50D ovan.
40D IMG_5987.CR2 Bildstil "Neutral" Lika 40D ovan.

Är det något du justerat i dina utvärderingar med DPP?

Några frågor till:
Varför är HTP påslaget i 50Ds bild IMG_6181.CR2 och inte 40Ds IMG_6184?
Varför är Long Exposure Noise Reduction påslaget i 40Ds IMG_6184 men inte i 50Ds IMG_6181.CR2.
Varför bländare 16?
Gäller bilderna på pianot

/Leif
Gäller bilderna på pianot...
 
Senast ändrad:
jag har kört standard i picture style
o ställt övriga parametrar.
De metadata du får upp talar om vad jag provat i jpg väg från de två kamerorna, vilket DPP läser men inte Camera Raw.
 
Senast ändrad:
jag har kört standard i picture style
o ställt övriga parametrar.
De metadata du får upp talar om vad jag provat i jpg väg från de två kamerorna, vilket DPP läser men inte Camera Raw.

Värdena står i exif som inte ändras...bara "receptet" till bilden vad jag förstår.

La in ett par frågor till ovan...
 
Värdena står i exif som inte ändras...bara "receptet" till bilden vad jag förstår.

La in ett par frågor till ovan...

det är parametrar som påverkar intern konvertering metadata från kameran, du bestämmer själv i DPP

bländre 16 , det var enkelt att få till en tid och bländare i det som motsvarar 12800iso i det ljus. jag kunde lika väl tagit bl 11 och kortat tiden.det är väl den bild du tänker på.
 
Senast ändrad:
jag är ute i Bjärred i kväll på middag, har du fler frågor så skall jag försöka svara på dom senare.

Kolla gärna defaulta värden för färgbrus som DPP lägger. Se också skilnaderna i det färgbrus som uppstår i exv Camera Raw och DPP.Se även efter skilnaderna mellan hur bra Camera Raw kan ta hand om färgbruset hos 40d, vilket är samma för 5d men annorlunda med 50d.
Prova även att stänga av brusreduceringen och se vilka resultat du får.
Vi hörs sensare, skall bli intressant att höra vad du får fram.
 
det är parametrar som påverkar intern konvertering metadata från kameran, du bestämmer själv i DPP

bländre 16 , det var enkelt att få till en tid och bländare i det som motsvarar 12800iso i det ljus. jag kunde lika väl tagit bl 11 och kortat tiden.det är väl den bild du tänker på.

Ok. Verkar lite häftigt med 200 mm och 1/13s bara men de syns ju ingen skakoskärpa så... Vad HTP gör vet jag inte och de går ju inte att ändra i DPP. Long Time Nosie Reduction kanske inte påverkar heller vid 1/13s. De går ju heller inte att påverka i DPP.
Har iaf vitbalanserat "pianot" med pipetten och jag tycker att 50D ger bättre gråtoner och lite varmare och naturligare färger än 40D..

Tittar nog mer på uthuset för där verkar båda kamerorna exponerat lika även linjärt sett.
 
Ok. Verkar lite häftigt med 200 mm och 1/13s bara men de syns ju ingen skakoskärpa så... Vad HTP gör vet jag inte och de går ju inte att ändra i DPP. Long Time Nosie Reduction kanske inte påverkar heller vid 1/13s. De går ju heller inte att påverka i DPP.
Har iaf vitbalancerat "pianot" med pipetten och jag tycker att 50D ger bättre gråtoner och lite varmare och naturligare färger än 40D..
vilket piano?jag är på väg men vilken bild talar du om?
 
jag är ute i Bjärred i kväll på middag, har du fler frågor så skall jag försöka svara på dom senare.

Kolla gärna defaulta värden för färgbrus som DPP lägger. Se också skilnaderna i det färgbrus som uppstår i exv Camera Raw och DPP.Se även efter skilnaderna mellan hur bra Camera Raw kan ta hand om färgbruset hos 40d, vilket är samma för 5d men annorlunda med 50d.
Prova även att stänga av brusreduceringen och se vilka resultat du får.
Vi hörs sensare, skall bli intressant att höra vad du får fram.

Jag har stängt av alla brusreduceringar som default i DPPs preferenser så dom står alltid på noll... fortsätter att titta så ha en trevlig middag :)
 
Jag har stängt av alla brusreduceringar som default i DPPs preferenser så dom står alltid på noll... fortsätter att titta så ha en trevlig middag :)

OK men du menar väl bilden med en bokhylla + färgkort och gråkort i det som motsvarar 12800iso.
PS att få till gråhet OK beror på hur färgbruset ser ut där du mäter, pipetten är snäv i både DPP och Camera Raw och blotchigheten och färgerna på dessa kan ställa till det.
 
OK
vi hörs i kväll.

Gör en sak innan jag sticker, ta fram bilderna från 12800iso, kryssa linjär kurva , korrigera inte bilden på något sätt utan den skall vara så som den kommer, du ser nu vad sensorn har fångat in utan gamma korrigering. Om allt stämmer enligt Fraser.bilderna skall se mycket mörka ut.vilken kan du skönja mest?
nu drar jag
Hej
 
Senast ändrad:
Ja du ser va knasigt man kan se...förlåt! Bokyllan med de två qp-korten. De där iso12800 bilderna (3200 -2EC)

Jag kunde inte hällre se pianot; nu vet jag varför :D

Leif. Har du Irfanview 4.20?
Den räknar upp RAW'arna från 40 o 50D med samma algoritm (tror jag)
Här visas de mörka (piano)partierna mörkare, men med mindre brus i 50D enn i 40D. Vitbalansen i 40D är oxå mycket varmare enn 50D.

I Michael´s friggebod ser jag hällre intet piano, men derimot kann jag med mindre brus kolla hans julgransbelysning.

So far: Jag tycker 50D ligger på +sidan i dessa exempel.

//Erik J
 
jag har kört standard i picture style
o ställt övriga parametrar.
De metadata du får upp talar om vad jag provat i jpg väg från de två kamerorna, vilket DPP läser men inte Camera Raw.

Gäller detta även Färgtemperaturen?
Jag hade ställt 5200 för dagsljus mauellt i kameran men i ACR stod det 5050. Skumt
 
Gör en sak innan jag sticker, ta fram bilderna från 12800iso, kryssa linjär kurva , korrigera inte bilden på något sätt utan den skall vara så som den kommer, du ser nu vad sensorn har fångat in utan gamma korrigering. Om allt stämmer enligt Fraser.bilderna skall se mycket mörka ut.vilken kan du skönja mest?
nu drar jag
Hej

Kollade 12800iso-bilderna linjärt och 40D är ljusare. Vet inte vad HTP-läget innebär för 50D-bilden men histogrammet är ju förskjutet åt höger och hela bilden upplevs som ljusare vid normal (ej linjärt) betraktning när man lyfter upp den till 12800iso från de 3200iso som står i exifen. Speciellt skuggorna är mycke ljusare än 40Ds. Tror du får skaffa ny firmware och köra utan HTP, som ju påverkar bilden redan vid exponeringen, innan jag ser någon mening med brusjämförelser på just dessa två bilder.

Uthuset verkar däremot väldigt lika exponerat och väldigt lika i färgerna från båda kamerorna. Jag har dock inte gjort några vitbalansjusteringar utan det är kamerornas "shoot settings". Inte mycket att säga om den bilden mer än att jag gjort en liten upplösningsjämförelse motsvarande en A1 i 300 ppi. Bilderna uppskalades då till 10000x6667 pixlar. I övrigt behandlade lika med samma uppskärpning. Den här bilden är tagen i iso100 med EF-S 17-55 f5.6, 1/250 för båda så nå brus finns ju inte att se i dom

Utsnitt nedan är lappen på dörren i 100%.
 

Bilagor

  • 40DIMG_5987ut.jpg
    40DIMG_5987ut.jpg
    86.4 KB · Visningar: 401
  • 40DA1_300ppi.jpg
    40DA1_300ppi.jpg
    88.1 KB · Visningar: 398
  • 50D_A1_300ppi.jpg
    50D_A1_300ppi.jpg
    95.2 KB · Visningar: 396
Senast ändrad:
Samma syn här, Leif (dock inga Specsavers).

Jag tycker Michael visar motsatsen av vad han; ev en eller annan grunn; önskar??
 
Jag kunde inte hällre se pianot; nu vet jag varför :D

Leif. Har du Irfanview 4.20?
Den räknar upp RAW'arna från 40 o 50D med samma algoritm (tror jag)
Här visas de mörka (piano)partierna mörkare, men med mindre brus i 50D enn i 40D. Vitbalansen i 40D är oxå mycket varmare enn 50D.

I Michael´s friggebod ser jag hällre intet piano, men derimot kann jag med mindre brus kolla hans julgransbelysning.

So far: Jag tycker 50D ligger på +sidan i dessa exempel.

//Erik J

Har inte InfraView. Är ändå för trött för att kolla o dyka i dom här bilderna nå mer ikväll...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.