Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
ursäkta, men du har tillfälle att göra din egen analys- liksom vitsen med att dela med sig av raw filer.Använd vilken raw konverterare du vill.

sedan, i inget fall har en firmware uppgradering påverkat rawfiler tidigare med mina kameror, och de är många, det har handlat om intern rendering i kameran, jag har i alla fall inte kunnat notera någon skilnad. Efter att ha lagt in 1.02 så vet jag mer.

Precis! Egna analyser gör jag hela tiden av de du OCH andra kommer fram till. Även Emils analyser av 50D ska bli väldigt intressanta att se och så småningom kan jag nog även jag titta på dina och andras 50D-filer om jag vill. Om jag sen anser att jag behöver en 50D så köper jag en. Anser jag att jag inte behöver en så är det ju bara så, utan att för den skull anse att ingen annan behöver den heller...

Och precis som min bil är åtta år gammal och tar mej dit jag ska så kommer min 40D att får slita flera år till :)

Edit: Tror nog att Emil hittar filer från 50D att titta på ändå...och sagor är bara sagor men JAK tester är nog inga sagor med de underlag och filer han oxå öppet redovisar...

/Leif
 
Senast ändrad:
Det stavas "Kvartalsekonomi"!!! Det som tillverkades igår är helt ointressant och skall bara bort till varje pris. Jag har arbetat i ett gigantiskt stort amerikanskt företag inom vår bransch till för ett par år sedan. Kvartalsekonomi var det som gällde. Allt annat var totalt ointressant. Både bakåt och framåt. Ett halvår framåt eller bakåt fanns inte ens uppe på planeringsmötena......... Pressa upp aktiekursen för stunden var det enda som var viktigt, Allt för att de amerikanska pensionsfonderna skall vara lyckliga

Men jag håller med er: Oerhört skönt att sitta där med min D300 och inse att "jag är nöjd" trots att både D3 och D700 har kommit. Jag ser absolut ingen anledning att byta upp mig. Lite samma sak har infunnit sig med övriga prylar. Tidigare tyckte jag det vara jättekul att besöka våra fotoaffärer och drömma/planera om nya prylar men det lyckruset har försvunnit.......Mogen eller bara blivit gammal?

<OT>

Hoppas kvartalsekonomerna får sig en knäck av pågående finanskris.

Det skulle vara välfinnande att, som anställd på ett börsnoterat IT-företag, ekonomerna får ett lite längre ekonomifönster (än +/- ett kvartal) och lite mindre fokus på aktiekurs.

Det kommer komma nått gott ur finanskrisen (för oss som inte dragits ned i träsket).

<Slut OT>
 
nä- jag trodde du hade haft tillgång til dom.Kollat faktorer som exponering, uppskärpning etc

Nu lämnar jag 50d, den följer med till sydafrika , precis som 40d, G9 och 5d och möjligen 5dmk2 om den kommer i tid..
Jag föreslår att var och en tar sig en titt på de rawfiler som ligger kvar några dagar och bildar sig en egen uppfattning.

avslutar återigen med Askeys kloka ord om d90
Mikael

The D90's output may not appear as sharp så but it's actually capturing a not-dissimilar amount of detail. It's also noticeable that it shows much less of the moiré that is clearly visible as the Pentax and Canon approach extinction resolution. It certainly puts any concerns about resolution into perspective - it may not quite have the 450D or D300's pixel-detail in side-by-side comparisons but the difference, even when faced with a resolution test chart that is more demanding than any real-world situation, is negligible.
 
nä- jag trodde du hade haft tillgång til dom.Kollat faktorer som exponering, uppskärpning etc

.....

Nä, som jag tidigare sagt så har jag ingen möjlighet att se filer från 50D än, men följer man tråden så förklarar han de mesta om testet och resonerar med andra om deras synpunkter och erfarenheter om 50D...riktigt givande faktiskt. Så de ligger där i samma "vågskål" som dina med fleras synpunkter och "vägs"...

/Leif
 
Nä, som jag tidigare sagt så har jag ingen möjlighet att se filer från 50D än, men följer man tråden så förklarar han de mesta om testet och resonerar med andra om deras synpunkter och erfarenheter om 50D...riktigt givande faktiskt. Så de ligger där i samma "vågskål" som dina med fleras synpunkter och "vägs"...

/Leif

läs då igenom tråden på dpreview , dvs DPP omhändertagande av 50d filer, brusreducering etc. Hur aggresiv brusreduceringen är, upplösningsskilnad osv.

Maila gärna om du har synpunkter,jag har öppet redovisat vad jag har funnit.
Hej
Mikael
 
läs då igenom tråden på dpreview , dvs DPP omhändertagande av 50d filer, brusreducering etc. Hur aggresiv brusreduceringen är, upplösningsskilnad osv.

Maila gärna om du har synpunkter,jag har öppet redovisat vad jag har funnit.
Hej
Mikael

Jo, jag läser och tar till mej både från dej och andra :)
Men om det är i någon speciell tråd så lägg gärna in den länken här...

Ha de gott!
Leif
 
det gäller att trycka på ett riktigt objektiv,vad är vitsen annars med en test som denna? http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_EOS_50D/outdoor_results.shtml

Lite missvisande att man inte jämför med "defringade" bilder från Canon-kamerorna. Å andra sidan hade det varit en bra finess om Canon byggt in det i kameran som Nikon har gjort så man slapp gå via DPP. I alla fall skulle jag gilla om man kunde välja att få "defringing" åtminstone i JPeg-bilden. Men det borde väl komma? För det kom inte i 50D verkar det som?
 
Kolla dpreviews färska recension av 18-200 IS.
(förmodligen leverera Sigma 18-200 utan IS, som jag haft en gång i tiden, lika bra eller bättre)
 
Lite missvisande att man inte jämför med "defringade" bilder från Canon-kamerorna. Å andra sidan hade det varit en bra finess om Canon byggt in det i kameran som Nikon har gjort så man slapp gå via DPP. I alla fall skulle jag gilla om man kunde välja att få "defringing" åtminstone i JPeg-bilden. Men det borde väl komma? För det kom inte i 50D verkar det som?

Iofs inte en optimal tråd men för att ytterligare önska sig när man är inne på detta:

När man framkallar raw-filen borde DPP ha möjlighet (valbart) till att ha defringing och övriga linskorrigeringar aktiva som default så man slipper att gå in och kryssa för dessa för varje enskild bild. Nikon har ju valt att köra det hela tiden så då kunde väl Canon åtminstone gjort det valbart?

Många tester blir missvisande när man ser en Nikon-bild som är korrigerad mot en okorrigerad Canon-bild så det borde ligga i Canons absoluta största intresse att införa detta snarast!
 
Kolla dpreviews färska recension av 18-200 IS.
(förmodligen leverera Sigma 18-200 utan IS, som jag haft en gång i tiden, lika bra eller bättre)

Cameralabs påpekar att orsaken till valet av objektiv var att Canon levrerad testkamran med 18-200 i kit med 50D.

Sitat:
Before you discount the 50D's higher resolution though, consider the lens. Canon supplied our EOS 50D sample in a kit with the new EF-S 18-200mm IS lens, which we used on both the EOS 50D and 40D here. Judging from the results below, and in our studio tests on the next page, this lens is holding back what the 50D is capable of resolving. Indeed the most obvious differences between the 50D and 40D crops below is not the resolved detail, but the size of the optical artefacts. When viewed at the pixel level, any coloured fringing or lack of sharpness is much more obvious on the 50D's samples. Artefacts which may have been acceptable on the 40D's images become much less so when viewed on the 50D at 100% on your computer monitor.

Fit a higher quality lens to the 50D and you'll see the resolution differences between it and the 40D increase, but be in no doubt, if you use a lesser quality model, you won't be exploiting the 50D's full potential. This of course applies to every DSLR, but becomes more noticeable as you move to higher resolutions, and the 50D's pixel density is the highest yet for an APS-C sensor.

Sitat slut...
 
Canons marknadsförare vet säkert vad de sysslar med och vad som säljer.
Men är det ändå inte lite märkligt att man så hårt lanserar 50D med 18-200 IS som ett kit-paket.

Räknar man kallt att skocken ute på marknaden suger åt sig 15 MP utan betänkligheter? (svar: ja, det gör skocken)
Gamla EOS 300D leverar bättre med en riktigt bra glugg.
 
Cameralabs påpekar att orsaken till valet av objektiv var att Canon levrerad testkamran med 18-200 i kit med 50D.

Sitat:
Before you discount the 50D's higher resolution though, consider the lens. Canon supplied our EOS 50D sample in a kit with the new EF-S 18-200mm IS lens, which we used on both the EOS 50D and 40D here. Judging from the results below, and in our studio tests on the next page, this lens is holding back what the 50D is capable of resolving. Indeed the most obvious differences between the 50D and 40D crops below is not the resolved detail, but the size of the optical artefacts. When viewed at the pixel level, any coloured fringing or lack of sharpness is much more obvious on the 50D's samples. Artefacts which may have been acceptable on the 40D's images become much less so when viewed on the 50D at 100% on your computer monitor.

Fit a higher quality lens to the 50D and you'll see the resolution differences between it and the 40D increase, but be in no doubt, if you use a lesser quality model, you won't be exploiting the 50D's full potential. This of course applies to every DSLR, but becomes more noticeable as you move to higher resolutions, and the 50D's pixel density is the highest yet for an APS-C sensor.

Sitat slut...

Så pass bra linser som utnyttjar 15 MP finns knappast utan 15MP gör sig nog bättre i fullsensorformat. Men att man i 50D lyckats behålla bildkvaliteten med så många pixlar tycker jag är bra jobbat och ger mer marginal till den som är rädd för att linsens upplösning skulle försämras. (Dock inte jag!)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.