Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, Canon är nog lite åt det hållet. Men Mikaels justerade varient är nog för kall, om grabben sitter i glödlmpeljus.
Vad jagvekannet ju vara blandljus med stearinljus med i bilden oxå.
/Erik J
allt är subjektivt, jag vill nog dra lite mer gult.Jag har mätt upp spelprylen i handen och utgår från att den är svart.
vad har du för skärm?
 
Jag vill därför be dig om att ta bilder under samma förutsättningar från din nya kamera och den äldre 350, du kommer att bli förvånad över vad du faktiskt kommer att se, skilnaderna är inte så stora som exv kamerafabrikanterna gärna vill framhäva.Dvs även din gamla kamera är bra jämförelsevis

Jag håller med!

Min första systemkamera var en 350D, bytte sedan till 400D, Canon talade om förbättringar till höger och vänster. Bildkvalitén var dock identisk (men annat var ju förbättrat).

Använde min 400D och läste ständigt och jämnt här på fotosidan och i pressen att 400D var en plastig leksak. 30D, det var rejäla grejor och gav MYCKET bättre bilder. Canon presenterade 40D och lovade förstås att den skulle skåpa ut 30D. Alltså sprang jag iväg och köpte. Såg jag någon skillnad? Nada.

När Canon denna gång slog på trumman för 50D var jag luttrad och avvaktade lite vilket verkar ha varit klokt. Den tråkiga (?) sanningen är nog att Canons sensorteknik var revolutionerande tidigare och gav dem ett stor försprång. De senaster 3-4 åren har dock inget speciellt hänt hos Canon och man står kvar på samam nivå.

Egentligen tycker jag det är ganska så sorgligt att man lanserar en sensor som man påstår är helt ny och har nya specar, en processor som är helt ny, och ändå inte kan uppvisa reella förbättringar.

Jag tycker det hade varit ärligare (och kanske smartare?) att lansera 45D och behållit senor och processor från 40D och nöjt sig med alla de andra intressanta uppdateringarna så som skärm, menysystem, fokusjustering, HDMI etc.


Mvh

Anders
 
allt är subjektivt, jag vill nog dra lite mer gult.Jag har mätt upp spelprylen i handen och utgår från att den är svart.
vad har du för skärm?

Nec Multisync 20WGX2 kalibrerad med Monaco Optix.
Jag menar bara att man måsste ta de faktiska ljusforhållande med om man "klagar" på, eller justerar vitbalansen.

Jag skiter f.ö.i detta. RAW och WhiBal, fixar ju detta lätt.
/Erik J
 
Skulle nog inte ha kläckt ur mig något...

Men ok då...

"3200 ser ut som 1600 gör på min eos400D.
Ínget dåligt resultat alls.
Men bilden ser väldans mjuk ut, men det har nog mer med linsen och göra."

Vad jag menar är att iso egenskaperna på 50D ser bättre ut än min 400d, och det gör nog 40D OCKSÅ..


förlåt...eller nåt...
 
Jag håller med!

När Canon denna gång slog på trumman för 50D var jag luttrad och avvaktade lite vilket verkar ha varit klokt. Den tråkiga (?) sanningen är nog att Canons sensorteknik var revolutionerande tidigare och gav dem ett stor försprång. De senaster 3-4 åren har dock inget speciellt hänt hos Canon och man står kvar på samam nivå.

Egentligen tycker jag det är ganska så sorgligt att man lanserar en sensor som man påstår är helt ny och har nya specar, en processor som är helt ny, och ändå inte kan uppvisa reella förbättringar.
Mvh

Anders

Ja, men om nu Canon får ut lika bra resultat som i 40D, med en dramatisk ökning Mp, så är ju inte det "samma nivå".

Canon har ju i andra kamror, t.ex G5 - G7 hamnat i ett problem med highlightklipping, när de har "pinat" billedbrickan.
Hur detta är i 50D är viktigare för mej enn 15Mp.
Dynamik för +10Mp.

Det värkar som jag skall kika på 5DMII istället för 50D.
Det skiljer ju bara en månadspension........
/Erik J
 
Skulle nog inte ha kläckt ur mig något...

Men ok då...

"3200 ser ut som 1600 gör på min eos400D.
Ínget dåligt resultat alls.
Men bilden ser väldans mjuk ut, men det har nog mer med linsen och göra."

Vad jag menar är att iso egenskaperna på 50D ser bättre ut än min 400d, och det gör nog 40D OCKSÅ..


förlåt...eller nåt...

Ha ha!

/K
 
Jag har gjort om förfarandet med 3200iso bildfiler från 50d och 40d och med Camera Raw 4.6 , ej beta, skarp version

3200iso båda kamerorna lika exponerade, 40d bildfil sedan uppräknad till 50d bildfilsstorlek, sedan 400x400pixlars utsnitt.
Som med DPP uppvisar 50d något högre färgbrus än 40d, upplösningen kan var och en bedömma från de två utsnitten. 100mm macro nerbländat till 5.6

Jag ser alltså inte att den färdiga Camera raw 4.6 versionen uppträder annorlunda än beta versionen vad det gäller 50d.

först 40d 3200iso bildfil uppräknad till samma storlek som 50d bildfil
 

Bilagor

  • 40d-z.jpg
    40d-z.jpg
    62.1 KB · Visningar: 647
Detta är så marginellt, Mikael. Med denna Mp-ökning kann man seja att canon har fixat saken bättre enn någon gång tidligare.
+ 50% Mp skall man vel inräkna i resultatet?
/Erik J
 
Helt enkelt för att bilden är tagen i JPG och du har förlitat dig på att kameran skall klara av att vitbalansera rätt i det ljus din son sitter i.

Tidningen Foto har släppt testet på Nikon D90.Dom säger att Canon ligger mycket långt efter Nikon att direkt kunna lämna från sig en bild (jpeg) som är utskriftsklar. Och håller en för mannen på gatan mycket god kvalitet. vill minnas vid deras test av 40D där färgerna upplevdes lite matta(jpeg) när dom provade att öka färgmättnanden, började den röda färgen att blöda. Men vid behandlingen i Raw vart resultatet enastående bra bidkvaliten med 10mp var det bästa dom hitils sett. Jag tror man kan säga att Canon 40-50D är insrumentet för Raw-behandling.Nikon vänder sig till en större målgrupp. Jag tycker nikon agerar mycket klokt på den punkten, vill finsnickarn förbättra bilden ytterligare så bjuder dom på den möjligheten också givetvis.Mvh.Bengt
 
Ja, men om nu Canon får ut lika bra resultat som i 40D, med en dramatisk ökning Mp, så är ju inte det "samma nivå".

Nu förstår jag inte.

Mikael har ju i sina tester interpolerat upp 40D till lika många pixlar som 50D. Detaljåtergivningen skiljer sig inte nämnvärt åt, bruset är nästan lika (men personligen tycker jag de flesta exemplen talar till 40Ds fördel).

Jag menar att om man går till 15 megapixel, ny processor, ny sensor och ändå inte kan se någon förbättring - då har man misslyckats.

Ungefär som att presentera en ny bilmodell. Den gamla har 100 hk, gör 0-100 på 12 sekunder och toppar 200 km/h och drar 1 liter milen. Den nya har 150hk, samma accelaration, toppfart och bränsleförbrukning.

Visst är det imponerande att bränsleförbrukningen är den samma med 150 hk som med 100 hk, men om bilen ändå inte går fortare hade man ju lika gärna kunnat behålla den gamla motorn!

Mvh
Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.