Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjoho
Jag har 1.01
Men skall genast prova 1.02 och se vad det innebär för en Rawfil i DPP eller för Camera Raw.Eller är det den interna brusreduceringen som har blivit bättre?

Tjoho igen
hittar ingen officiell 1.02

kan därför inte uttala mig om vilka förbättringar som kan ses eller inte.

däremot så finns det beskrivet av personer att de har fått error 99 med vad de tror är 1.02 på dpreview.


just got off the phone with Canon USA tech support and he was clueless about the firmware. He first told me there was no 1.0.2 and even checked their camera body.

Apparently, there is no way to download firmware from a body, so we can't get it off a camera that has it.

Canon seems to do bonehead stuff like this every time they release a new camera.
 
Senast ändrad:
då har jag ett förslag till till dig, ta din 350d och fotografera av exakt samma sak med 350d och 50d i raw, du kan exponera din 350 efter 1600iso och underexponera ett steg så blir det 3200iso, huvudsaken är att du använder exakt samma manuella tid och bländare i båda fallen, använd DPP och ta fram bilderna likvärdigt och presentera resultatet.
Du kan också köra JPG i bästa upplösning,JPG large, se till att du använde så lika inställningar som möjligt i kameran dvs samma exv brusreducering av i höga iso.Återigen samma tid och bländare i båda fallen
Och återkom gärna med resultatet. Du kommer nog bli förvånad över vad du ser.

Skall försöka göra detta under helgen även om jag jobbar. Nu är det dags för taco och vin med glada vänner.

P.S Risken är väl stor att jag inte ser någon skillnad mellan husen, hemska tanke..

/Johan
 
Hej,

Köpte 50D idag och tog ett kort på sonen när han satt framför tv och spelade Xbox. Har absolut inga ambitioner att göra det lika grundläggande som Mikael. Har varken kunnande eller möjlighet.

Utan att riktigt "kunna" kameran ännu tog jag Jpeg med låg brusreducering. Inget värsting objektiv (Sigma 28-70 2,8), Iso 3200, 1/100sek f/2,8.

Har bara förminskat bilden till 1024X683 i elements.

Kort sagt inte gjort något.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1476023&target=_blank

Johan

Hej igen, vill visa dig hur din bild kan rensas (sonen spelar)från stick, ännu bättre skulle resultatet bli om kamerans AWB hade funkat ordentligt i den miljö du fotograferade , bäst hade resultatet blivit om du hade fotograferat i raw och styrt framkallningen själv.
Är det ok att lägga upp bilden ?
 
Jag tycker inte det är så himla tokigt. 3200iso är mycke.Tacksamt att sitta här och titta på dina tester.Tack igen för din möda.Mvh.Bengt

Helt ok resultat
jag hade dock kört raw då det finns kvar en brusreducering i kameran trots att den är "avstängd i höga iso" vilket kan ses i jämförelse med DPP.
 
Det testet visar ju hur snabbt kombinationen av kamera och objektiv ställer om skärpan från oändligt till två meter, eller vad det nu var. Alltså testar man i lika hög grad optikens prestanda.
För 40D testade de med EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM, ett objektiv som har illersnabb fokusering, dels för att det har ringformad USM, dels för att det har kort gångväg för autofokusmotorn vid den justeringen. L-optik verkar lägga mer fokus (!) på att man kan justera fokuseringen någorlunda väl manuellt också, varför utväxlingen på fokuseringssnäckan är mindre aggressiv.
En helt rättvis jämförelse med 1D Mark III låter sig inte göras, då den är utestängd från EF-S optik, på grund av APS-H format på sensorn.....

Du kan nog sätta vilket EF-objektiv som helst framför kamerorna så är 40D snabbare i den "grenen"... Tror att "Krille", testarn på FOTO, nämnt det nångång här i trådarna....
 
sedan DPP med brusreducering på 0 samt kameran med brusreducering höga iso på av
EN stor skilnad på detaljer och brusreducering.Kameran smetar till betydligt mer än DPP fast brusreduceringen är ställd på av i kameran

De här är ju ett väldigt bra exempel på varför man ska köra rå-format...man fixar resten bättre själv.

Jag ställer mej dock lite undrande varför de finns en "default" inställning i DPP. Det har annars alltid varit kamernas inställning som använts som default tidigare. Måste vara en ny filosofi från Canon?...
 
Hej igen, vill visa dig hur din bild kan rensas (sonen spelar)från stick, ännu bättre skulle resultatet bli om kamerans AWB hade funkat ordentligt i den miljö du fotograferade , bäst hade resultatet blivit om du hade fotograferat i raw och styrt framkallningen själv.
Är det ok att lägga upp bilden ?

Det är ok!

/Johan
 

OK.
Vad jag menar är: jag försöker på ett så objektivt sätt som möjligt försöka visa för mig själv och andra här på fotosidan som är intresserade vad eventuella fördelar är men en ny kamera, jag har nu 30d 40d 50d 5d vad det gäller Canon + div Nikon.
Att visa, eller hänvisa till tester (inte du) som är från jpg filer är missvisande.
Hur är dom tagna ? vilken brusreducering är inlagd vid fotograferingstillfället, vilket ljus/ kelvintal är valt. Parametrarna är otroligt många.Vilken uppskärpning är vald osv ????.
Enda rättvisa sättet är därför att titta på rawfiler från kamerorna och räkna upp dom likvärdigt, se till att resultatet presenteras likvärdigt.Det kan då vara från Camera Raw , DPP, Lightroom etc.Valet av raw konverterare är viktigt, därför har jag i denna lilla test använt både Camera Raw och DPP som stödjer 50d rawfiler idag. Grundbruset är vad det är, hur bra olika rawkonverterare kan brusrducera bort bruset och samtidigt bibehålla detaljer beror på rawkonverteraren.
Jag vill därför be dig om att ta bilder under samma förutsättningar från din nya kamera och den äldre 350, du kommer att bli förvånad över vad du faktiskt kommer att se, skilnaderna är inte så stora som exv kamerafabrikanterna gärna vill framhäva.Dvs även din gamla kamera är bra jämförelsevis

Här kommer din bild lite rensad till vänster.
 

Bilagor

  • Bild-4.jpg
    Bild-4.jpg
    17.7 KB · Visningar: 322
Senast ändrad:
OK.
Vad jag menar är: jag försöker på ett så objektivt sätt som möjligt försöka visa för mig själv och andra eventuella fördelar med exv en ny kamera, jag har 40d och nu 50d samt 5d vad det gäller Canon + Nikon.
Att visa, eller hänvisa till tester (inte du) som är från jpg filer är missvisande.
Hur är dom tagna ? vilken brusreducring är inlagd vid fotograferingstillfället, vilket ljus/ kelvintal är valt?Parametrarna är otroligt många.
Vilken uppskärpning är vald osv ????.
Enda rättvisa sättet är därför att titta på rawfiler från kamerorna och räkna upp dom likvärdigt, se till att resultatet presenteras likvärdigt.Det kan då vara från Camera Raw , DPP Lightroom etc.
Jag vill därför be dig om att ta bilder under samma förutsättningar, du kommer att bli förvånad över vad du faktiskt kommer att se, skilnaderna är inte så stora som exv kamerafabrikanterna gärna vill framhäva.Dvs även din gamla kamera är bra jämförelsevis

Här kommer din bild lite rensad till vänster.

Hur kan det bli så stor skillnad? Borde inte kameran klara att ge en någorlunda korrekt bild?

Springer mellan gäster och dator :) Nu skall det ses på idol......

Johan
 
Helt enkelt för att bilden är tagen i JPG och du har förlitat dig på att kameran skall klara av att vitbalansera rätt i det ljus din son sitter i.
 
AF-sensorn sitter i bottnen på kameran, under spegelhuset, i en egen enhet. Den sitter varken på main eller bottom board. Vad du menar med "en del av sensorerna" begriper jag inte?
...

Kanske är det hårklyverier. Men AF sensorn består av den optiska del som du nämner under spegelhuset samt det chip som du visat bild på, en sund konstruktion. Att det (liksom tex bildsensorn) också kan utföra viss signalprocessing gör det inte till en CPU för det. Det är bara Digic III som har förmåga att exekvera mikrokod (och bete sig som en CPU - ej bara signalprocessor) och styr och tar beslut efter signaler från sensorerna.

I det jag läst anges Digic II som den som först samlade alla tidigare lösa processorer i en enda krets. Då var det 3 st: 1) videoprocessor - bild f. display(er), 2) bildprocessor - skapa jpg/raw från CMOS output & 3) camera control IC - allt övrigt inkl. AF, I/O till kort mm. En naturlig utveckling som sparar ström och pengar. Dagens displaycontroller som du nämner påminner mycket om tidig intelarkitektur. En del av minnet som Digic kan adressera är reserverat för grafik. Digic skickar bilden dit, som sen displaycontrollern visar och uppdaterar med lämplig uppdateringsfrekvens. Men ska bilden bytas är det Digic som gör det.

I marknadsföring anges bildprocessor som huvudsyftet eftersom man vill visa var fokus ligger (obs, oavsiktlig ordvits ang. AF). Det är inte lika säljande att tala om att den också handhar och styr övriga sensorer, bilden ska vara i fokus och gärna 14-bitar, inte 12 osv. Sensorer på kameran är inte bara bildsensor, AF-sensor, utan också I/O interface som knappar, ringar, joysticks, rattar, ljusmätare f blixuppfällning, ETTL med mera. Det finns ett antal hjälpchip på huvudkortet, men ingen av dessa är någon autonom krets som inte styrs av Digic III, det vore märkligt att lösa det så. Förutom dessa I/O interface har Digic interface mot snabbt buffertminne och pumpar sen vidare detta till minneskortet. Varje ny version av Digic ökar de hastigheterna inte helt förvånande. 450D har antingen långsammare buss eller mindre mängd buffertminne helt enkelt för att upprätthålla kameraklassernas skillnader. Eller faktiskt möjligen lägre klockfrekevens, det är f.ö. så både AMD och Intel separerar sina processorer efter hastighetstest innan dom hamnar i våra PCs. Men tekniskt hade det nog varit billigt utrusta 450D med motsvarande 40D, med tanke på att mitt korsensorn vid F5.6 möjligen har samma prestanda, men möjligen också inte.

Att sen Digic III's bildprocessor del också används vid kontrastskärpa a'la LV och numer även face-detection i 50D ska inte förta att den också styr AF och allt annat i dessa kameraserier.

Måhända lite hårklyveri här, men för att klara av att sätta såna makalösa manicker som 400/450D eller 40/50D i våra amatörhänder så måste det göras ekonomiskt sunt också. Man har lite mer spelrum på XD serierna med tanke på prislappen.
 
3200 ser ut som 800 gör på min eos400D.
Ínget dåligt resultat alls.
Men bilden ser väldans mjuk ut, men det har nog mer med linsen och göra.
 
Canons kameror är notoriskt "dåliga" på automatisk vitbalans i lampljus. Enligt Dpreview hävdar Canon att det är avsiktligt att sådana bilder vitbalanseras med en varm ton. Fan vet om det är en bortförklaring eller helt sant.
 
Canons kameror är notoriskt "dåliga" på automatisk vitbalans i lampljus. Enligt Dpreview hävdar Canon att det är avsiktligt att sådana bilder vitbalanseras med en varm ton. Fan vet om det är en bortförklaring eller helt sant.
Flertalet kameror har problem med AWB vitbalansen och inomhus med lampor , den enda kamera som klararexv Lundsdomkyrkas ljus bättre än de flesta andra kameror är d2x.
 
Canons kameror är notoriskt "dåliga" på automatisk vitbalans i lampljus. Enligt Dpreview hävdar Canon att det är avsiktligt att sådana bilder vitbalanseras med en varm ton. Fan vet om det är en bortförklaring eller helt sant.

Jo, Canon är nog lite åt det hållet. Men Mikaels justerade variant är nog för kall, om grabben sitter i glödlmpeljus.
Vad jag vet kann det ju vara blandljus med t.ex stearinljus med i bilden oxå.
/Erik J
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.