Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

en liten funderare....

Produkter
(logga in för att koppla)

ols

Aktiv medlem
satt och funderade idag medans jag skrev komentarer till diverse olika foton här på sidan.

fan nu låter man som bror duktig, men hur gör ni när ni fått en kommentar på era bilder, slänger iväg ett kort och enkelt tack så mycket till den som gav er den(som kommentar på egna bilden då).

visst det har man väl gjort helt klart, men för ett tag sen tänkte jag att den som nu har lagt tid på att kolla ens egna alster nog skulle vilja att man kolla in deras.....så på senare tid har jag börjat att istället för att "bara" slänga iväg ett tack, kolla in berörd persons bilder och istället försöka komma med kommentar på deras alster.

detta då även om man får negativ kritik, fast det då inte är lika kul.

jag vet inte riktigt men själv så hade jag nog uppskattat det mer än tacket, visst ibland är det inte det enklaste att ge kommentarer på bilder som inte direkt tilltalar en men jag tycker då i alla fall att man kan försöka, vad tycker ni ???

jovisst, självklart!..det finns ingen konflikt där..både tacka och kommentera tillbax :)

mvh/Kim

Kan det inte tolkas som om att man är ute efter hämnd etfer att själv fått negativ kritik?

När jag tackar för en kommentar så gör jag det helst via privat mail. Tacket är ju riktat till en enda person, så det finns ingen anledning att tacka offentligt. Tvärtom kan det vara störande med alltför många offentliga tack som dränker de lärorika och konstruktiva kommentarerna.

I övrigt håller jag med om att bästa sättet att tacka är att kommentera i retur. Och det betyder inte att man måste fjäska med höga betyg och superlativer i returkommentaren. Det viktiga är att man kommenterar konstruktivt.

lynxx skrev:
Kan det inte tolkas som om att man är ute efter hämnd etfer att själv fått negativ kritik?

Låter lite omoget om det funkar så, tål man inte kritik kanske man bör hålla bilderna för sig själv. Men det är klart, då pratar jagom konstruktiv kritik som inte kommer utav hämnd. Kommer kritiken av hämnd är det ju trist...

Håller helt med Acke i hans inlägg och att kommentera tillbaka utan att fjäska borde vara uppskattat för alla oss som vill lära av kommentarerna vi får...

Jag har kommit på mig själv och andra med detta ett tag nu, och visst är det roligare att få en kommentar som tack, speciellt när man inte har så många kommentarer...

Sen blir det ju negativ kritik ibland, men det får man ta... Så länge man inte börjar spy galla på varandra...

/Jocke

nej givetvis så ska man inte lämna fjäskkommentarer eller ge igen för negativ kritik.

det förutsåg jag inte att det skulle tolkas på det viset :)

mer att kommentera tillbaka som "tack".

sen lär man sig faktiskt en hel del genom att titta på andras grejor inte att förglömma.

Kim7i skrev:

Jo, risken finns..men det bryr jag mig inte om.

mvh/Kim

Bra att inte alltid bry sig om allt men då är ju frågan, vilken bild väljs för att kommentera tillbaka när man själv fått ett lågt betyg. Den mest intressanta eller en som man kan sätta ett likvärdigt betyg på?
Personligen tycker jag att det är roligt att se vem som kommenterat mina bilder och kommenterar då tillbaka på den bild/bilder som intresserar mig mest oavsett betyget jag fått.

Man kan tacka andra istället

Jag brukar skriva till personerna som kommenterat bara om jag har något mer att säga än bara tack. Att ge en kommentar tillbaka tycker jag också är det bästa "tacket". Har man så dålig självkontroll/insikt att man inte kan ge ett rättvist "betyg" till någon annan efter att ha fått kritik så kan man väl ge en kommentar till någon annan istället. Då skapas ju en god cirkel så att säga.

Jag brukar göra så:
1) Jag tackar för kommentarer jag fått till bilderna. Alltid, och kommer fortsätta den vänliga attityden. Fast jag skickar inga tack-mejl, utan tackar under bilden.
2) I mån av tid kollar jag ALLTID upp bilder från de som kommenterat mina bilder - och ger kommentarer tillbaks.
3) Dessutom är jag givetvis aktiv med att kommentera bilder från alla möjliga medlemmar på fotosidan. Jag prioriterar inga särskilda bildstilar eller motivområden. Det måste t.ex. inte vara naturbilder för att jag ska kommentera.
4) Har varit mindre aktiv senaste tiden p.g.a. flytten till söderhamn - men detta kommer ta upp sig igen när jag är klar med allt (en liten ursäkt bara...).

fotohälsningar
Terje

Haller med Terje i hans resonemang.

Jag brukade i borjan alltid skicka tackmejl till personen i fraga som kommenterat mina bilder, men hur kan man egentligen veta om den man skickar tackmejl till verkligen laser "tackmejlet"? Som jag skrivit forut i liknande diskussion (har ju funnits en del i detta "tackamne") sa har nog en del fler mejladresser, och har nagon skrivit in en av sina mejladresser som inte anvands eller tittas pa sa ofta sa ser ju personen heller inte om fotografen tackat for kommentar. Jag fortsatter att tacka for kommentar och fortsatter ocksa att forsoka kommentera den andres bilder i man av tid o s v.

Enig med Terje och Malin..som så ofta.
japp..väntar på många kommentarer Terje!:)

mvh/Kim

Det måste väl vara större chans att mottagaren läser ditt privata tack-mail än ett tack som du skriver under din egen bild? Hur många kommentatorer återvänder till en bild för att kolla om fotografen har tackat?

Personligen tycker jag att tackandet i bildkommentarerna gör mer skada än nytta.

Senast ändrad:
Tack för din synpunkt. ;-)
(Tacka gärna för att jag tackade! Om vi tackar varandra så mycket som möjligt så tillför vi denna tråd massor av läsvärd text. ***ironi***)

Senast ändrad:
Detta är ett forum inte en bildkommentar.

sällsynt bedrövligt inlägg, acke!

Senast ändrad:
Jag kan bara utga fran mig sjalv, ofta har jag manga ganger atergatt till bilder jag kommenterat, och upptackt att fotografen tackat for min kommentar.

Nar jag kommenterar bilder sa tittar jag inte bara pa dem en gang och aldrig mer, jag kommer ofta tillbaka till bilder jag redan kommenterat och da ser jag ocksa att fotografen tackat for min kommentar och for mig sa kanns det bra att fa respons och att min kommentar hade betydelse, samma galler ocksa nar jag ser hur fotografen pa ett eller annat satt svarat andra som kommenterat fore mig.

Atergar jag till en bild dar fotografen inte varken svarat pa en fraga eller tackat vare sig under bilden eller via ett mejl till mig sa tycker jag att det kanns som om fotografen i fraga inte ar intresserad eller uppskattar kommentarerna.

Jag kan bara inte forsta hur "tackande" under en bild kan gora mer "skada an nytta"...??

Malin (och Terje)

Kan inte alla få göra som dom vill? Det enda jag tycker "gör skada" är när folk kommenterar varandras kommentarer. Vi måste låta varandra ha våra åsikter och acceptera att människor är olika.

ja..absolut! men det har klagats i flera trådar om "tackandet" trots att det bestämts att det är okej att göra så!...otrevligt och helt onödigt m.a.o att hålla på och klaga om det!

mvh/Kim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar