Annons

En gammal Konica C35

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!
Jag har från min mormor fått en gammal Konica C35. Jag är väldigt facinerad och tycker gamla kameror är intressant. Jag har då lite frågor om denna modellen:
Finns det fortfarande film att köpa till?
Finns det någon slags "användarhandbok", som min mormor inte har kvar, på nätet?
Hur använder man denna på smartaste sätt?
Och finns det någon som är bra på gamla kameror och kanske kan lite om just denna modellen får ni gärna höra av er om mer tips och trixs?

Tacksam för snabbt svar!

Lite bilder på den

Hejsan!
Jag har från min mormor fått en gammal Konica C35. Jag är väldigt facinerad och tycker gamla kameror är intressant. Jag har då lite frågor om denna modellen:
Finns det fortfarande film att köpa till?
Finns det någon slags "användarhandbok", som min mormor inte har kvar, på nätet?
Hur använder man denna på smartaste sätt?
Och finns det någon som är bra på gamla kameror och kanske kan lite om just denna modellen får ni gärna höra av er om mer tips och trixs?

Tacksam för snabbt svar!

Lite bilder på den

Bilagor

• DSC_0276.jpg
    DSC_0276.jpg
    13.2 KB · Visningar: 400
  • DSC_0277.jpg
    DSC_0277.jpg
    19.5 KB · Visningar: 356
Kameran drivs med 1,35 v kvicksilverbatteri. Se tråd om detta. Har du tur så är det ännu kraft kvar i batteriet. Det går att utlösa slutaren även batteriet är tömt, men jag ljusmätarens visare rör sig inte. Kameran matas vanlig 135-film som är den vanligaste filmsorten.

Konica C35 Automatic är en trevlig liten sjuttiotalskompaktkamera med mätsökarfokusering. Objektivet har en brännvidd på 38 mm och är av relativ god kvalité. Exponeringen är helt automatisk, man ställer in kameran på filmens ASA (ISO) värde och sedan fokuserar man med hjälp av dubbelbilden i sökaren och ”that's it”, eller ja det finns en självutlösare, blixtsko och det går att fuska till exponeringskompensation genom att ändra ASA-värde.

Filmen är vanlig 135-film (d.v.s. de absolut vanligare ”filmrullarna”) och det finns fortfarande att köpa i välsorterade fotobutiker och dylikt. Tyvärr är kameran ursprungligt avsedd för det numera förbjudna kvicksilverbatteriet PX625 på 1.35 volt, men det finns zinkluftsbatterier (typ hörapparat) på 1.4 volt som brukar fungera bra som ersättare.

Jag använde förut en likadan kamera och jag tyckte att det var en liten och smidig kamera som gav bilder av god tekniskt kvalité. Nackdelarna är förstås att det endast finns autoexponering och att ljusmätaren bara klarar av film upp till ASA 400.

Här finner du en manual till kameran:
http://www.butkus.org/chinon/konica/konica_c35/konica_c35.pdf

Tack så jätte mycket för alla svar och tips!
Har bara en liten fråga till:
Vilken film ska jag köpa?
Jag har även en Konica AUTOREFLEX T4 som jag gärna skulle vilja använda, kan jag använda samma film?(Denna kameran är förmodligen några år äldre än den förra)

Ja, både filmen är detsamma. Däremot vet jag inte vilka batterier som används i T4:an. Finns så många sorter flera storlekar både på kvicksilverbatterierna. Föreslår att du använder T4:an om den går på 1,5 volts batterier.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar