Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En-el1

Produkter
(logga in för att koppla)

Örjet

Aktiv medlem
Tjena!

Är det nån som vet hur lång tid en laddning av EN-EL1 (batteri till bla Coolpix 775, 995) bör ta med batteriladdare Nikon MH50? Här kan laddaren stå och lysa rött en hel dag utan att det blir fulladdat. Hittar ingen tidsangivelse i manualen.

/Örjan

Har iofs aldrig provat att ladda ett helt tomt batteri.
Jag byter batteri när indikatorn visar låg nivå.
Vid dessa tillfälle har det aldrig tagit mer än ca. 3 timmar tills att det varit fulladdat och lampan slocknat på laddaren.

Om du har möjlighet att prova med flera batterier
kan du fastställa om det är batteriet eller laddaren som falerar.

Har ägt en Coolpix 995 sedan augusti 2002 och hade först bara ett originalbatteri, Nikon EN-EL1 laddningsbart Li-ion batteri 680mAh, tog/tar ung. 6 timmar att ladda.

Efter ett tag köpte jag ytterligare ett batteri, Uniross VB-101744, 750 mAh. Detta tog också ung. 6 timmar att ladda, men, här kommer grejen, efter ett år märktes det tydligt att originalbatteriet bara tuggar och går medan Uniross inte håller samma spänst längre.

Nikonbatteriet klämer jag ut ungefär 200 foton och Uniross ungefär 100-150 foton.

Kameran har tuggat i sig nästan 15.000 foton och den bara fortsätter att tugga.

/ Jan-Olof

PS. Ingen som vill köpa en Tresfjord 26 så att jag kan köpa lite fotoprylar ;-)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto