Annons

Ny kamera var använd

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant synpunkt. Det är vissa som går ett antal exponeringar, det är helt korrekt. Dock nollas det viket "kunden" aldrig märker. Det finns inte på världskartan att man testar 18 exponeringar och låter det vara synligt till kund, och dessutom "testar" den spanska menyn, hur väl den funkar...

Vid hotellstädning viks toapappret till en spets längst ut, allt för att gästen ska få känslan av att "det är ingen som har skitit på den här toan före mig". Att ett proffsmärke som Nikon inte skulle göra motsvarande på sina kameror känns mycket riktigt som utanför världskartan.

När man köper en ny produkt är det just detta man vill åt - "Ingen har pillat på den här innan, det är min."

Jag kan sätta en månadspeng på att produkten varit uppackad, troligen i Spanien. Sen gör inte det kameran sämre...men som konsument så kan man ju fixa till en "kompensation"... :)

Det är absolut min känsla. Kompensation hade varit gött, men hellre en kamera som garanterat inte varit med en sväng på playan en skön sommarkväll i Barcelona.
 
Har inte handlat eller läst så mycket om Pixmania, tänkte att det var en vanlig webbutik utan stora problem, förstår din mistanke nu.

Det var en D300s, som var inpackad och oöppnad från fabrik, i alla fall vad jag såg, kameran var helt ren, inget fingersmuts osv. och batteriet var ~50%.
 
Handlar man saker på postorder så har man 14 dagars returrätt. Vart tror ni alla dessa testade och returnerade kameror tar vägen? Ni tror väl ändå inte att de slängs? Självklart kommer dessa kameror att säljas till någon annan kund.
 
Handlar man saker på postorder så har man 14 dagars returrätt. Vart tror ni alla dessa testade och returnerade kameror tar vägen? Ni tror väl ändå inte att de slängs? Självklart kommer dessa kameror att säljas till någon annan kund.

Pixmania: "Endast produkter som återlämnas i fullständigt skick, kompletta och oskadade i perfekt återförsäljningsskick, kommer att accepteras för återbetalning."

Hur man definierar "perfekt återförsäljningsskick" är ju lite otydligt.

Konsumentverket: "Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den."

Vad ingår i att undersöka en kamera? Montera objektiv, batteri, ta några bilder, koppla kameran till datorn och lägga över dem?
 
Pixmania: "Endast produkter som återlämnas i fullständigt skick, kompletta och oskadade i perfekt återförsäljningsskick, kommer att accepteras för återbetalning."

Hur man definierar "perfekt återförsäljningsskick" är ju lite otydligt.

Konsumentverket: "Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den."

Vad ingår i att undersöka en kamera? Montera objektiv, batteri, ta några bilder, koppla kameran till datorn och lägga över dem?

Ja, man får ta lite bilder och följaktligen även föra över dem till datorn för betraktande. Men det är viktigt att man kan skicka tillbaka hela klabbet i nyskick. Man kan tycka att Pixmani borde ha kollat kameran bättre när den kom tillbaka och återställt den.
Med tanke på returrätten öppnar jag alltid mina paket väldigt väldigt försiktigt och även hanterar varan försiktigt, tills jag vet att jag vill ha den, så att jag ska kunna skicka tillbaka varan om jag inte är nöjd.
 
Tack för synpunkterna!

1) Antar att jag får kontakta Nikon för detaljer om ev manualbyte.

2) Svårt att veta vad som är perfekt när man är helt newbie på systemkameror. Jag ska vara observant. Problemet är bara om det finns handhavandefel från spanjacken, som jag ju längre fram inte har en chans att visa att jag inte har orsakat själv.

3) ... när jag upptäcker krångel, menar du?

- - - - - - - -
1) Info angående utbyte av manual hittar du via den här länken
http://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/21954

Observera att du först måste registrera din produkt hos Nikon (dvs öppna ett Nikon-konto och sedan registrera).

2) Den förste ägaren har nog inte hunnit med så mycket handhavandefel om det bara tagits 18 foton. Garantin gäller för kameran - oberoende av vem som står för handhavandefelet.

3) Ja, när du upptäcker krångel. Som jag, som så länge var förlåtande vad gäller kontaktproblem mellan kamera och lins. Jag hade ju långt tidigare läst om användare, på den här sidan, som lämnat in sina kameror för garantiåtgärder men jag trodde att felet hade upphört (allting fungerade utan problem i över 18 månader).
 
The end

Tänkte bara meddela hur det slutade.

Pixmania hämtade kameran utan kostnad för byte. När de fått den och innan de hann skicka returen så fanns kameran på lager i annan butik, så då ringde jag Pixmania och hävde köpet. Inga problem, behövde inte ersätta returfrakten.

Det tog 2 dagar att få kameran från Komplett.se (med svensk bruksanvisning). Den var orörd, helt annan känsla att packa upp. Det tog 3 dagar att få tillbaka pengarna från Pixmania.

Jag vet inte om jag beställer från Pixmania igen (iaf inte större grejer), men jag måste säga att deras support fungerade utmärkt. Tre gånger har jag ringt dem, aldrig nån väntetid, och omedelbara och tillfredsställande besked. De försöker nog rycka upp sig.

Case closed. Dags att fotografera lite, kanske.
 
Vad bra att det löste sig. Alltid skönt att support etc fungerar, det gör ju att man får bättre känsla för butiken.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.