Hej
Visst är det många väldigt fina bilder och fin sida, många som jag skulle vara stolt över om jag hade tagit dem. Många är tekniskt väldigt bra.
Men som van naturfotograf, så vet man lite vad som är rimligt eller inte i fotoväg i naturen och jag tycker en del syns rätt tydligt att det är fixat i Photoshop, de känns inte naturliga men dock som bild är de kanske ändå bra. Man ser ju ändå att han är en väldigt duktig fotograf, synd bara att han fixar.
En Tysk naturfotograf på Vårgårda Naturfotofestival visade lite hur man fotade dessa örnar, bla stod han i vattnet och kastade utfisk och fotade dem när de tog fisken vid vattnet några meter bort med typ 50mm objektiv. Visade några bilder där en känd dam matar örnarna och den byn sitter det många på hustaken, de har helt enkelt vant sig vid människor.
Även i Norge, (Trondheim, Lofoten) har fiskare turer längs kusten som kostar mellan typ 1500-4000kr per dag beroende hur många man är. som går ut på att fiskaren kastar ut fisk och det känner havsörnen till och tar fisken ca 10 m från båten och då är det bara att fota på. Samt åker fiskeren med sin båt till där havsörnarna sitter. Det var typ sådan tur som Mattias Klum åkte på när han tog bilder på Havsörn som tog fisk vid vatten ytan, film av National Geographic.
Har man gått om pengar och kan fota så kan man snabbt få bra bilder på kända arter. Bara på någon månad kan man bli jättekänd naturfotograf, relativt lätt genom att åka på bra ställen med "säkra" fotomöjligheter.
Tex
Björngömsle i Finland, inmatad med 200kg lax om dagen och pasta i träden så dom sträcker upp labbarna på träden. Även chans på Lo, järv. De ligger och rullar framför gömslena.
Flyg till Norge
Örngömsle i Norge, åtlad
Åka båt med fiskare, som kastar ut fisk till Havsörn, fina flygbilder.
Åka på valsafari
Flyg till Florida, lätt att komma nära fågel. Anlita fågelfotograf där.
Flyg till tex Alaska, fota tex Vithövdad havsörn, björnar
Flyg till Canada, fota isbjörnar från Tundra buggies.
Åka på valsafari
Flyg till USA där man kan fota alla möjliga däggdjur som är tama men ändå i fotogen miljö, tex tigrar som hoppar i snön, eller som troligtvis första bilden i Wild animals, vargarna som springer i snön. Är det vilda vargar så är jag extremt imponerad, oavsett så är det en väldigt bra bild.
Flyg till Sydpolen, bla fota pingviner
Flyg till Australien, fota tex känguru och koala.
Köp den bästa foto utrustningen, gå massvis av kurser, få hjälp med bildbearbetningen. På plats anlita de bästa guiderna.
Varför göra det svårt för sig genom att lägga ner massvis av tid i hemma markerna, bara hosta upp någon halv milion eller så kan man bli jättekänd som naturfotograf om man har lite hum om fotografering.
Den som ändå var rik!
MVH
Omar Brännström