realeye skrev:
Kom gärna med tips, alla sätt är ju bra utom dom dåliga =)
Jag tolkar det som att du vill ta actionbilder.
Jag har inte varit i Emmaboda så jag vet inte riktigt hur det ser ut just där, faktum är att jag inte varit på någon strip på en jävla massa år, men det fanns en tid då jag plåtade på de flesta strippar och med en viss framgång...
Tillträde är viktigt, dvs kan du få tillstånd att komma nära strtplattan så är det guld.
Studera bilarna, kolla hur de kör, olika förare har olika stil. Precis som annars så finns det bara ett ögonblick när allt är på topp! Med detta vill jag då säga att jag tror inte på tekniken att sprutmåla, satsa på att få bilden i absolut rätt ögonblick i stället för staxt efter och innan..
Både vid däckvärmning och start finns det olika höjdpunkter. Åtminstone förr var slicksen väldigt flexibla, dvs vid låg fart var de breda och låga för att vid högre fart bli smalare och höga vilket ju hjälper till med utväxlingen, mindre motstånd och ger högre toppfart.
Detta gör oxå att om du fotar tex en TF-dragster som värmer däcken så är ögonblicket då föraren precis slår av, optimalt, chassiet flexar maximalt, däcken har högst fart bra med rök och du har en snygg bild för ngn hundradel....
Innan och efter ser inte lika snyggt ut...
Men stilla framifrån med hopsjunkna däck och moton på "tomgång" kan bli en annan bra bild..
Om du fotar bilen rakt från högersidan ni starten kan du få snygga panoreringar när bilen rör sig framåt samtidigt som chassiet flexar runt bakhjulet.... ger snygg fartkänsla...
Om det körs dragsters så är det snyggt att fota dessa från sidan eller snett framifrån så lågt som möjligt, gärna nära banan.... extra plus för om man kan få blänk från lamporna till fotocellerna....
Kolla på bilarna som ett djur, se hur de rör sig, stäcker på sig och försök känna hur chassiet jobbar för att kraften ska komma från motorn via hjulen och ner i marken....
Från start mot mållinjen med långt tele kan oxå bli snyggt men då helst innan föraren slår av så hjulen är maxhöga eller något senare när skärmarna är ute men innan farten går ner...
Sedan så är det ju förståss viktigt att tänka på exponeringstiden, snabba tider när du vill frysa rörelse ngt längre när du vill panorera... själv panorerade jag gärna på alldeles för långa tider, kan bli mycket snyggt....
Tänk på ljuset, om du inte kan byta plats så se till att du är på sidan med snyggt ljus när det blir dax att fota det du vill, dvs det som är rätt på morgonen kan vara väldigt fel när det är finaldags...
Var hela tiden uppmärksam på om det händer något kul kring bilarna, crew som gör något osv....
Skulle det gå galet och någon skjuter motorn eller så så räkna inte med att du hinner reagera, bara att trycka på instinkt och kolla efteråt...
Om du vill fota tävlingen...
Tror fortfarande det är så att snabbaste kvaltid väljer lane, dvs kolla under dagen vilken av banorna som är snabbast, har mest grepp/gummi osv så vet du vilken lane som snabbaste bilen stagar på, vilken ger dig chans att välja om du vill ha den i förgrund eller bakom...
Oj det blev lång, hoppas nån orkar läsa!
/b