Annons

En dag på strippen, Emmaboda

Produkter
(logga in för att koppla)

realeye

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag funderar på att åka till Emmaboda och ta lite kort på Strippen. Är det nåt speciellt man bör tänka på när man fotograferar bilar?

Finns det några fotografiska regler som man "bör" hålla sig inom för att det skall bli en bra bil-bild?

Kom gärna med tips, alla sätt är ju bra utom dom dåliga =)
 
Fundera med på att åka dit. Har en Minolta 5D med Sigma 18-50 och ett Sigma 70-300. Är det något specielt man bör tänka på (inställningar mm) Vill fotografera både utstälnings bilar och på strippen.
 
I regel rätt oinspirerande att fota på utställningen då det är så mkt folk och röriga bakgrunder. Möjligen kan detalj/macro foton vara effektfulla. När det gäller själva körningen så tycker jag det ser bäst ut med panoreringar för att få lite fartkänsla. Däck värmningen brukar kunna ge utrymme för rätt spektakulära bilder

Två bilder ifrån förra året jag tog:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/399262.htm?set=lp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/392941.htm?set=lp

EDIT: La till länkarna
 
Senast ändrad:
Håller med Humpe om utställningsbilder. Kolla i mitt album Speed. och se några bilder jag tog en kväll på MECA Raceway i Malmö.
 
Håller också med Humpe. Tanken att fara ner till Vallåkra har slagit mig, men tanken på allt folk runtomkring var smått avtändande.
 
BulletBreath skrev:
Håller också med Humpe. Tanken att fara ner till Vallåkra har slagit mig, men tanken på allt folk runtomkring var smått avtändande.

Men man kan ju ta bilder på publiken istället, det borde finnas möjligheter till bra bilder då de tittar på bilarna.

Bara en tanke som slog mig :)
Blir lite mer reportagefoto över det då, men det kan ju vara minst lika kul som att fota bilarna. (De kommer nog med i bara farten ändå)

//Johan
 
realeye skrev:


Kom gärna med tips, alla sätt är ju bra utom dom dåliga =)

Jag tolkar det som att du vill ta actionbilder.

Jag har inte varit i Emmaboda så jag vet inte riktigt hur det ser ut just där, faktum är att jag inte varit på någon strip på en jävla massa år, men det fanns en tid då jag plåtade på de flesta strippar och med en viss framgång...

Tillträde är viktigt, dvs kan du få tillstånd att komma nära strtplattan så är det guld.

Studera bilarna, kolla hur de kör, olika förare har olika stil. Precis som annars så finns det bara ett ögonblick när allt är på topp! Med detta vill jag då säga att jag tror inte på tekniken att sprutmåla, satsa på att få bilden i absolut rätt ögonblick i stället för staxt efter och innan..

Både vid däckvärmning och start finns det olika höjdpunkter. Åtminstone förr var slicksen väldigt flexibla, dvs vid låg fart var de breda och låga för att vid högre fart bli smalare och höga vilket ju hjälper till med utväxlingen, mindre motstånd och ger högre toppfart.

Detta gör oxå att om du fotar tex en TF-dragster som värmer däcken så är ögonblicket då föraren precis slår av, optimalt, chassiet flexar maximalt, däcken har högst fart bra med rök och du har en snygg bild för ngn hundradel....
Innan och efter ser inte lika snyggt ut...

Men stilla framifrån med hopsjunkna däck och moton på "tomgång" kan bli en annan bra bild..

Om du fotar bilen rakt från högersidan ni starten kan du få snygga panoreringar när bilen rör sig framåt samtidigt som chassiet flexar runt bakhjulet.... ger snygg fartkänsla...

Om det körs dragsters så är det snyggt att fota dessa från sidan eller snett framifrån så lågt som möjligt, gärna nära banan.... extra plus för om man kan få blänk från lamporna till fotocellerna....

Kolla på bilarna som ett djur, se hur de rör sig, stäcker på sig och försök känna hur chassiet jobbar för att kraften ska komma från motorn via hjulen och ner i marken....

Från start mot mållinjen med långt tele kan oxå bli snyggt men då helst innan föraren slår av så hjulen är maxhöga eller något senare när skärmarna är ute men innan farten går ner...

Sedan så är det ju förståss viktigt att tänka på exponeringstiden, snabba tider när du vill frysa rörelse ngt längre när du vill panorera... själv panorerade jag gärna på alldeles för långa tider, kan bli mycket snyggt....

Tänk på ljuset, om du inte kan byta plats så se till att du är på sidan med snyggt ljus när det blir dax att fota det du vill, dvs det som är rätt på morgonen kan vara väldigt fel när det är finaldags...

Var hela tiden uppmärksam på om det händer något kul kring bilarna, crew som gör något osv....

Skulle det gå galet och någon skjuter motorn eller så så räkna inte med att du hinner reagera, bara att trycka på instinkt och kolla efteråt... ;)

Om du vill fota tävlingen...
Tror fortfarande det är så att snabbaste kvaltid väljer lane, dvs kolla under dagen vilken av banorna som är snabbast, har mest grepp/gummi osv så vet du vilken lane som snabbaste bilen stagar på, vilken ger dig chans att välja om du vill ha den i förgrund eller bakom...

Oj det blev lång, hoppas nån orkar läsa!

/b
 
Lyfter tråden lite var och fotograferade på Säve men fick ingen fartkänsla i bilderna (ser ut som bilarna står still) vad rekomendera ni att man kör på för inställning eller vilka bör man laborera med? Tänkte åka till Mantorp på lördag.
 
higgis skrev:
Lyfter tråden lite var och fotograferade på Säve men fick ingen fartkänsla i bilderna (ser ut som bilarna står still) vad rekomendera ni att man kör på för inställning eller vilka bör man laborera med? Tänkte åka till Mantorp på lördag.

Att du kör en aning längre slutartid och panorerar, så att du håller jämt med bilen medan bakgrunden rör sig. På så vis får du mer fartkänsla ifall du nu skall plåta strippen..
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar