Danne B
Aktiv medlem
Det är ett vanligt argument att vid bildstöld så får fotografen "reklam" istället för pengar. Jag tror fotografen hellre vill ha pengar.
Om dålig publicitet...det funkar åt andra hållet också, det är knappast bra att företaget blir känt som det som stjäl bilder.
För egen del så får mina mäklare publicera bilderna var de vill, så de stjäl inga bilder från mig. Detta i syfte att det förhoppningsvis genererar mer jobb.
Så jag ser fördelarna med att låta dem göra så, istället för att vara inlåst i att det är mina bilder och jag försvarar min upphovsrätt till döden och därigenom får hanka mig fram med mäklare som är bakbundna.
Ser själv inget större värde i mina mäklarbilder annat att de är kortlivade värdemässigt, då de är till för en försäljning. Jag får betalt för jobbet och mäklaren får utnyttja dem bäst den vill för att kunna sälja objektet och promota mäklarbyrån.
Det kommer definitivt generera mer pengar in om bilderna är bra, än att hålla på och bråka om någon publicering i en kvällstidning och kräva pengar.
Sen har jag en annan uppfattning vad det gäller mina pressbilder, bröllop och andra typer som har ett längre värde.