Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En av Sveriges största kvällstidningar har använt mina bilder utan tillstånd

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ett vanligt argument att vid bildstöld så får fotografen "reklam" istället för pengar. Jag tror fotografen hellre vill ha pengar.

Om dålig publicitet...det funkar åt andra hållet också, det är knappast bra att företaget blir känt som det som stjäl bilder.

För egen del så får mina mäklare publicera bilderna var de vill, så de stjäl inga bilder från mig. Detta i syfte att det förhoppningsvis genererar mer jobb.
Så jag ser fördelarna med att låta dem göra så, istället för att vara inlåst i att det är mina bilder och jag försvarar min upphovsrätt till döden och därigenom får hanka mig fram med mäklare som är bakbundna.

Ser själv inget större värde i mina mäklarbilder annat att de är kortlivade värdemässigt, då de är till för en försäljning. Jag får betalt för jobbet och mäklaren får utnyttja dem bäst den vill för att kunna sälja objektet och promota mäklarbyrån.

Det kommer definitivt generera mer pengar in om bilderna är bra, än att hålla på och bråka om någon publicering i en kvällstidning och kräva pengar.

Sen har jag en annan uppfattning vad det gäller mina pressbilder, bröllop och andra typer som har ett längre värde.

För egen del så får mina mäklare publicera bilderna var de vill, så de stjäl inga bilder från mig. Detta i syfte att det förhoppningsvis genererar mer jobb.
Så jag ser fördelarna med att låta dem göra så, istället för att vara inlåst i att det är mina bilder och jag försvarar min upphovsrätt till döden och därigenom får hanka mig fram med mäklare som är bakbundna.

Ser själv inget större värde i mina mäklarbilder annat att de är kortlivade värdemässigt, då de är till för en försäljning. Jag får betalt för jobbet och mäklaren får utnyttja dem bäst den vill för att kunna sälja objektet och promota mäklarbyrån.

Det kommer definitivt generera mer pengar in om bilderna är bra, än att hålla på och bråka om någon publicering i en kvällstidning och kräva pengar.

Sen har jag en annan uppfattning vad det gäller mina pressbilder, bröllop och andra typer som har ett längre värde.

Jag förstår. Bråket i detta fall är rätt mycket pengar, TS får förstås själv avgöra om det är rätt väg att gå. Man kan ju börja med ett trevligt telefonsamtal och sondera terrängen innan det skickas fakturor på 80 000. Det kanske löser sig snabbt och enkelt.

Jag får betalt för jobbet och mäklaren får utnyttja dem bäst den vill för att kunna sälja objektet och promota mäklarbyrån.

Jag trodde, utan nån erfarenhet av branschen, att det var så det funkade. Alltså att mäklaren normalt köper rätt att publicera bilderna var de vill för att sälja objektet och promota mäklarbyrån.

Jag trodde, utan nån erfarenhet av branschen, att det var så det funkade. Alltså att mäklaren normalt köper rätt att publicera bilderna var de vill för att sälja objektet och promota mäklarbyrån.

Hos de flesta i alla fall, men tydligen inte hos alla.

Därför bör TS kolla över de avtal som är skrivna med arbetsgivare/kund.

https://assets.hemnet.se/assets/dokument/Hemnets_allmanna_kundvillkor_2015.pdf

Kund tillåter att Hemnet, utan rätt till ersättning för Kund, i eget marknadsföringssyfte använder Annonsen eller del av Annonsen, t.ex. personuppgifter i objektsbeskrivningen eller bilder, i Hemnets Kanaler även efter att Annons en tagits bort enligt avsnitt 4, om inte Kund begär att Hemnet upphör med sådan användning genom skriftligt meddelande till Hemnet. Kontaktuppgifter finns på hemnet.se/ bostadsannonsering . Om Kund begär detta kommer Hemnet att vidta alla rimliga åtgärder för att upphöra med användningen, men eftersom Hemnets Kanaler omfattar sociala medier är det viktigt att Kund är medveten om att Annonsen då redan kan ha fått spridning på ett sådant sätt att fullständigt borttagande inte kan ske.

Inget om tredje part. Möjligtvis om bilderna laddats upp på facebook där facebooks användarvillkor tar vid. DN har ju varit snabba på att utnyttja domen från Kalmar tingsrätt (FT 806-14) för att förskaffa sig gratisbilder.http://www.bildombudsmannen.se/sv/content/dn-utnyttjar-facebook

Stort tack för att du tog dig tid att svara och vidarebefordra Hemnets kundvillkor!

Med vänlig hälsning
Isabelle

2x930x8 är enligt pristlista och vad det minst brukar hamna på om det slutar i domstol. Du kan kräva ett högre belopp om du vill. Såna här fall brukar göras upp före domstol och om man kollar runt brukar det bli lite mer men inte så mycket som kravet som ofta startar på 9000-10000 per bild. Det händer att motparten betalar det men som sagt det vanligare är att det görs upp i godo och landar någonstans däremellan, minst 2x930x8 i alla fall. Om bilderna publicerats i flera media och i stora upplagor/med stor spridning kan det vara till din fördel.

Du ska ställa kravet mot tidningen, det är de som har ansvar att kontrollera att de har rätten att publicera bilderna. Tidningen kan välja att i sin tur ställa krav mot den som gett dem bilderna med fel upphovsrätt.

Är det du eller din arbetsgivare/kunden som publicerat på hemnet? Om du inte gett arbetsgivaren upphovsrätten gäller inte hemnets/facebook/blockets eller vad det nu kan vara, regler.

Tack för din kunskap!
Jag ska ta mig en rejäl funderare kring detta och räta ut en del frågetecken innan jag tar några beslut. Det är kunden som publicerat bilderna på hemnet.

Med vänlig hälsning
Isabelle

Antar att du jobbar åt något företag som Husfoto, Zentuvo, Diakrit eller Se360. Frågan är vad du har för avtal med det företag du jobbar åt och sedan vad det företaget har för avtal med kunden.

Jag arbetar själv som fastighetsfotograf, men har valt att jobba för mig själv. Bättre betalt och man får en bra och nära relation till mäklarna.

När det gäller om mäklarna publicerar bilderna på andra siter än på deras egna eller Hemnet, så ser inte jag det som något problem.
De får publicitet och jag får förhoppningsvis mer jobb.
Skulle aldrig börja gnälla om något sådant, men så får jag rätt bra betalt för mitt jobb ändå.
Risken är ju bara att det blir en dålig stämning hos kunden och eventuellt dålig publicitet om det kommer ut.

Hej!
Tack för att du tog dig tid att svara!
Jag ser absolut fördelarna med publicitet.
Jag ska ta mig en närmare titt på vad min uppdragsgivare i sin tur har för avtal med kunden. Sedan får jag se om jag tycker att det är värt att "strida". En bild är en bild, och oavsett om den är en dagslända så har den ett värde anser jag.

Med vänlig hälsning
Isabelle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar