Annons

Elisabeth Ohlson Wallin i Expressen

Produkter
(logga in för att koppla)
Canonliza skrev:
Vem har sagt det?
Jag tycker det luktar med snobberi om nån förståsigpåare dissar nån helt o på alla sätt för att man inte gillar hennes bilder. Det är väl ingen allmän sanning att nån är rätt igenom dålig bara för att tex du eller nån annan inte gillar henne? Konst är väl subjektivt?

Jag tyckte om hennes utställning Ecce Homo, men jag respekterar även att andra inte gillar den.

//Liza

Vadå förståsigpåare? Utveckla det där tack. jag sade just att jag accepterade att andra gillade den. Men om jag inte kan få tycka de är dåliga utan att någon påstår det enbart har med den tekniska kvaliteten har jag väll rätt att försvara mig?
 
Senast ändrad:
Skurmedel skrev:
Vadå förståsigpåare? Utveckla det där tack. jag sade just att jag accepterade att andra gillade den. Men om jag inte kan få tycka de är dåliga utan att någon påstår det enbart har med den tekniska kvaliteten har jag väll rätt att försvara mig?

Ja oja. Men jag menade att jag anser det vara snobberi även åt andra hållet. Sen var inte mitt inlägg enbart ett svar till dig.

Jag tycker det finns en Finkulturelit i vårt samhälle som liksom anser sig kunna tala om vad jag ska tycka om för konst o inte, dvs att den konstnären "ÄR" dålig när det är deras subjektiva tyckande det handlar om.

//Liza

Edit: Sen undrade jag vem som påstått att du var okonstnärlig däremot. Det var en fråga.
 
Det finns det säkert, men av hur du skrev ditt meddelande så kändes det ganska så riktat mot mig. Hur jag nu kan vara en finkulturelit.

"Det finns en tendens, särskilt bland manliga amatörfotografer verkar det som, att döma ut det som inte är tekniskt perfekt och hylla det som är tekniskt perfekt"..
 
Canonliza skrev:
Jag tycker det finns en Finkulturelit i vårt samhälle som liksom anser sig kunna tala om vad jag ska tycka om för konst o inte, dvs att den konstnären "ÄR" dålig när det är deras subjektiva tyckande det handlar om.

Kanske är det en svensk företeelse där vi tycks vara rädda för att tycka saker och att andra kanske tycker annorlunda. För det blir alltid rabalder när någon tycker att något är kanon eller uselt.

På samma sätt fungerar det i politiken och runt samhällsfrågor. Det finns alltid strömningar av proffstyckare som talar om för oss vad vi skall tycka och det blir livat om man inte håller med.

/Johan
 
Som sagt. Jag skrev inte den delen riktad mot dig.
Okej, att nån skrivit så har jag missat. Sen tycker jag kanske ändå att det finns en poäng i det. Kolla bara här på FS. Det är en manligt dominerad sajt och vart läggs det mest krut? Jo i tekniken.

//Liza
 
Det är en manligt dominerad sajt och vart läggs det mest krut? Jo i tekniken.
När man betraktar hela FS bör män väl också fundera på hur många foton som egentligen produceras och konsumeras för deras idékonstnärliga syften.

När jag tittar på dina bröllopsbilder tycker inte jag det finns särskilt mycket utrymme att analysera vad konstnären försökt uttrycka genom att iklä modellerna vita och svarta kläder och plåta dem framför en kyrka (ok, du har ingen trappbild, men hoppas du förstår vad jag menar ;) ). Det som återstår på icke-idébilder blir väl ofta antingen subjektiva bra/dåligt/påminner-mig-om-omdömen eller teknikobservationer som kanske kan diskuteras mot en något mer objektiv bakgrund.
 
Canonliza skrev:
Som sagt. Jag skrev inte den delen riktad mot dig.
Okej, att nån skrivit så har jag missat. Sen tycker jag kanske ändå att det finns en poäng i det. Kolla bara här på FS. Det är en manligt dominerad sajt och vart läggs det mest krut? Jo i tekniken.

//Liza

Jo det håller jag definitivt med om. Något som jag påpekat i andra trådar så det känns inte så skoj att bli förknippad med det själv. Slutet gott allting gott.
 
wsaar:
Ja jag förstår vad du menar (tror jag :D).

Men du får missförstå mig rätt i det jag sa. Jag tycker inte det är fel med teknikdiskussioner, tvärtom behövs de med. Jag sa att det någon annan hade skrivit hade en poäng, det var allt.

Mina bilder är oftast precis som du säger inte så mycket att "tolka", men jag har heller inte den inriktningen som fotograf. Utifrån vad jag vill/försöker göra är det välkommet med teknik i kommentarerna.

Sen tänkte inte jag så mycket på kommentarer i mitt förra inlägg, mer på forumdiskussioner mm.

//Liza
 
Re: Re: Re: Re: Elisabeth Ohlson Wallin i Expressen

anders_j skrev:
ska där vara ett ;-) efter din texter eller.

mena inte att det såg ut som skit. utan mer en jämförelse
vad man kan göra när man blir känd......


(det är väldigt dåligt med ironi här...?)

Sorry... ;)
 
Canonliza skrev:
Kolla bara här på FS. Det är en manligt dominerad sajt och vart läggs det mest krut? Jo i tekniken.

//Liza

Hej Liza! Håller med om att det är mycket teknik här. När vi kommer till bildkonst så vill jag ändå att uttryckssättet skall vara det som uppmärksammas, ok, bra teknik kan vara en ingrediens när totalen skall summeras men känslan och språket/uttrycket är väl ändå det viktigaste . . . tycker jag - trots att jag är man . . -;), konst skall ju ändå beröra.

(Du får gärna titta på mina bildkommentarer så är det känslan i bilden som är dominerande för de kommentarer jag ger).

Annars har det ju sagts att män och kvinnor blir mer lika varandra ju äldre dom blir - män blir mer kvinnliga och kvinnor blir mer manliga, man blir mer Människa.

/Göran
 
Canonliza skrev:
Som sagt. Jag skrev inte den delen riktad mot dig.
Okej, att nån skrivit så har jag missat. Sen tycker jag kanske ändå att det finns en poäng i det. Kolla bara här på FS. Det är en manligt dominerad sajt och vart läggs det mest krut? Jo i tekniken.

//Liza

Där tror Jag att du träffade mitt i den berömda pricken Liza...
Kanske är det för att Vi killar är så resultat-kåta... Vi tycker att en briljant teknik borde vara nog för att skänka vällust i svett- processen... Därför är det så viktigt att Ni påminner oss hela tiden om hur viktigt det är med att förena teknik-runkeriet med en stor Portion känsla... först då kan vi njuta fullt ut av ordet briljans i sammanhanget... Å detta gäller även i konstnärskapet... humfrp...eehää!? ;)
 
Tillbaks till ämnet... var idag och tittade på utställningen på Hotel Diplomat. Tycker bilderna överlag var bra. Inte så jag stod och hoppade upp och ner av glädje, men bra.

Det finns i flera av bilderna tekniska brister för den som gillar o hacka på det, men många av bilderna är som jag ser det främst konceptet som gör bilden och i några bilder blir det tom riktigt bra.

Det som var sämst var trycket! Bilderna var i 60*60 + ramar och på flera av dom såg man från någon halvmeters avstånd tydliga ränder och liknande problem. Boken fanns på plats som blädderex. och i den fanns inget sånt. Måste vara klart trist som fotograf att tryckeriet inte fixat bättre kvalité på utskrifterna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.