Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elgigantens fotoskola

Produkter
(logga in för att koppla)
Reklamen måste väl behandlas olika beroende på var den är placerad. Reklam på en reklampelare utomhus kan väl knappast anses som något som man inte får sprida. Däremot är det förmodligen en annan sak med den lilla lapp som jag plåtade av. Det beror väl på vad butiken/företaget har för regler. Såsom skylten i MediaMarkt som jag missade. På mediaMarkt är det uttryckligen förbjudet att fotografera (men tydligen ok att filma :) ). Likaså på den tomma asiatiska snabbmatsrestaurant som jag blev tillsagd att inte plåta på. Jag tror att de flesta av dessa idiotiska förbud bara är något överdriven rädsla för industrispionage eller den allmänna rädslan efter 11/9. Som någon skrev så borde företagen bara vara glada över att någon vill sprida deras budskap till andra. Det kostar ju inte ett dyft för dem. Att sedan vissa företag gör fadäser såsom Sonys skyltning är ju bara pinsammt för dem.

Tidningar och annat journalistiskt material är det rätt enkelt med. Läs bara vad som gäller. Det står alltid i tidningen om vad som är tillåtet. Oftast inte ett skit utan tillstånd från förlaget. Här förstår och respekterar jag deras ståndpunkt. Dom lever faktiskt av skälva skrivandet och inte produkterna som reklamen eller butikerna försöker sälja....

äh, orka bry sig om såna saker.
Ska de förbjuda oss att ha kul och kunna sprida vidare det nu?

Störtlöjligt..

Det där med fotoförbud i butiker beror väl mer på att man inte ska kunna dokumentera personalens värdelöshet än att man inte ska kunna fota av prylarna.

jofawe skrev:
äh, orka bry sig om såna saker.
Ska de förbjuda oss att ha kul och kunna sprida vidare det nu?

Störtlöjligt..

Det där med fotoförbud i butiker beror väl mer på att man inte ska kunna dokumentera personalens värdelöshet än att man inte ska kunna fota av prylarna.

Jag bryr mig vanligtvis inte heller om dessa löjliga förbud. Som jag sa tidigare så anser jag att ett sådant förbud måste vara väl motiverat men det är de sällan. Däremot måste man se skillnad på praktik och teori.

Juridiskt sätt så är denna fråga rätt enkel. Butikerna har all rätt, juridiskt sätt, att förbjuda fotografering eller annan avbildning av deras egendom. Det är helt upp till företaget. Om vi konsumenter accepterar det eller inte är en helt annan sak. Vi är lika fria att strunta i att handla dessa butiker men om vi väljer att trotsa ett sådant beslut/förbud så ska vi vara på det klara med att det kan få följder. Nu tror jag väl knappast att en butik eller ens polisen skulle ta speciellt hårt på ett sådant övertramp. Det är det här jag anser vara så löjligt med dessa förbud. De har ingen vettig orsak och därför skrattar de flesta bara åt det.....

Mankan G skrev:
Det är det här jag anser vara så löjligt med dessa förbud. De har ingen vettig orsak och därför skrattar de flesta bara åt det.....

Helt rätt..
Dock kanske man ska ta det med lite större varsamhet i utlandet (ex. iran där två satt fängslade..)

Re: Re: Reklam

bEPH skrev:
Du menar som bilder på internet också förlorar upphovsrätten?:)
Nej, jag menar nog att fotografen(-erna)=reklambyrå som har producerat brochyren hade upphovsrätten och har sålt arbetet till Elgiganten. Och om du gör reklam för en bild jag har på nätet genom att hänvisa med en länk, så har du i praktiken gjort samma sak som visningen av ovanstående bild = gjort reklam.

jofawe skrev:
Helt rätt..
Dock kanske man ska ta det med lite större varsamhet i utlandet (ex. iran där två satt fängslade..)

Självklart gäller det att anpassa sig efter landets seder och bruk. Just därför har företag såsom den snabbmatsrestaurang som jag råkade ut för ett helt fel synsätt på fotografering här i Sverige. Gäller även Mediamarkt och deras löjliga fotoförbud.

I Sverige är det tillåtet och accepterat att plåta nästan vad som helst (utomhus) och i stort publicera detta likväl. Det betyder att vi har ett helt annat synsätt på avbildning via fotografering.

Vi har en helt annan öppenhet än vad det är i Iran eller USA. Skulle gissa att det är annat i Kina/Japan eller vilket land det nu var personalen/ägaren kommer ifrån. Anpassning kallas det till affärsklimatet i det land du råkar arbeta i. Jag skulle aldrig drömma om att plåta regeringsbyggnader i Rumänien igen. Har gjort det en gång och gör aldrig om det. Som naiv svensk så såg jag ett häftigt mönster på en helt omärkt fasad och höjde kameran. Innan jag han plåta av det abstrakta motivet kom det beväpnade vakter rusande. Inget hända tack o lov men jag fick mig en tankeställare..........

Hihi! I onoffs nya tidning (finns på www.onoff.se) kan man bland annat se att Pentax K100 levereras med utmärkt optik i form av kitobjektiv och att DSLR i allmänhet har något som kallas bildförbättrande teknik (allt som inte är raw trodde jag var destruktiv redigering). Nåja..

Höjdpunkten enlig mig är iaf som syns på bilden att om man köper en Nikon DSLR så får man möjlighet att köpa objektivet "AFS DX VR" för 2295kr. :)

Bilagor

• onoff.jpg
    onoff.jpg
    62.6 KB · Visningar: 188
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar