gamleJ
Aktiv medlem
Tack för intressant tråd!
Jag har en 5D mark ii och funderar på att köpa objektivet men det finns ingen som säljer den begagnad och ny kostar den 16 000kr. Ska jag lägga ner pengarna på objektivet eller ska jag satsa på ett nytt kamerahus för att sen, när jag är gammal och grå, köpa objektivet.
Är det värt att köpa den till en så gammalt hus eller ska jag satsa på en Sony a7r iii?
Objektivet kommer såklart bli trevligt även på 5dmkii. Sony eller inte är ju svårare att svara på. Vill du ha småbild och spegellöst hus så finns ju bara Sony just nu. Kan du tänka dig att vänta så lär ju ett småbildshus utan spegel komma så småningom till Canon. Hur Canon väljer att göra med sin ef-fattning råder det dock delade meningar om, men med adapter och utan prestandaförlust kommer du sannolikt kunna använda 85:an även om de byter fattning. Jag personligen oroar mig lite för prisbilden på ef-objektiv om Canon byter fattning medan andra fnyser åt det. Har du redan många andra objektiv för Canon så lutar det i mitt tycke att stanna kvar hos Canon och börja med 85:an. Har du bara 5dmkii och något billigt kitobjektiv så känns Sonyvägen mer spännande. I slutänden är det bara du som kan veta vad som blir rätt. Jag har valt att stanna med Canon men har minskat ner min objektivpark i väntan på vilken lösning Canon väljer. Lycka till.