Advertisement
ANNONS
Annons

Elements 3 sRGB blir RGB. Vill inte!

Produkter
(logga in för att koppla)

666

Aktiv medlem
Jag plåtar i jpeg och har kameran ställd i sRGB, när jag laddar in bilderna i Elements 3 är dom sRGB, men så fort jag ändrar eller justerar något blir bilden RGB. Jag har försökt ändra så att det ska sparas i sRGB även efter ändring, men får det inte att funka. Hur ska jag göra??

JL 666

Har du provat att ställa in färghanteringen. Har visserligen 3:an isntallerad utan 6:an och där kan jag välja hur programmet skall hantera färgerna. Om jag väljer att den skall optimera för visning på skärm så är det sRGB som gäller. Vid optimering för utskrift är det RGB. Och så finns alternativet att man får välja när man laddar in bilden.

Bilagor

• colorsetup.jpg
    colorsetup.jpg
    36.9 KB · Visningar: 160
Jag har provat att göra så flera gånger utan att få det att funka, provade igen, nu funkar det... Datorer!
Funkar även att ändra från RGB till sRGB.
Laddade precis in ett gäng bilder, vissa är RGB, vissa är Srgb och jag har INTE ändra något i kameran... Bilderna är tagna med Nikon d50 i auto-läge.. Fattar ingen ingen ting, får nog bejaka min kvinnlighet och läsa lite manual..

JL 666

PS Tack för hjälpen!

666 skrev:
Jag har provat att göra så flera gånger utan att få det att funka, provade igen, nu funkar det... Datorer!
Funkar även att ändra från RGB till sRGB.
Laddade precis in ett gäng bilder, vissa är RGB, vissa är Srgb och jag har INTE ändra något i kameran... Bilderna är tagna med Nikon d50 i auto-läge.. Fattar ingen ingen ting, får nog bejaka min kvinnlighet och läsa lite manual..

JL 666

PS Tack för hjälpen!

Finns det en specifik färgprofil som bara heter RGB? konstigt att jag inte hört talas om den, jag trodde jag hade koll på sånt. Fattar inte riktigt varför dom skulle släppa en profil som inte heter mer än färgläget röd grön och blå heller.

Säker på att du inte blandar ihop det?

Borde ju ha skrivit ut Adobe RGB (1998) så att alla eventuella risker för missförstånd hade eliminerats.

För den som har Adobe Photoshop CS3 finns ju även Apple RGB, ProPhoto RGB och Color Match RGB att välja bland. Sedan kan ju även bildskärmsfabrikanterna ha sina varianter. Samsung har det för att ta ett exempel.

Jag blandar säkert ihop en massa.. I kameran kan man välja Adobe RGB, Ia sRGB och IIIa sRGB (standard)
jag har kameran ställd på IIIa.

Sedan kan man säkert spara i en massa olika i datorn

Finns samma info i filen oavsett inställning? Om jag tex tar en bild i Adobe RGB men gör om den till sRGB i dator och sedan tar en likadan bild i IIIa sRGB och bara laddar in den i datorn, vad blir skillnaden..?

JL
TriX är mkt enklare!

Ingen skillnad om du gör rätt

Det blir väl ingen märkbar skillnad om du gör rätt. För att ändra använder du convert to profil. Om du ska redigera bilderna så bör du se till att du använder rätt arbetsfärgrymd (work color space). Alltså, om du laddar ner en bild tagen i Adobe RGB ska du ha Adobe rgb som arbetsfärgrymd då du redigerar bilden. sedan kan du konvertera den till s-rgb för visning på web. Glömmer du att konvertera blir bilden blek då den visas i webläsare och många program.

666 skrev:
Jag blandar säkert ihop en massa.. I kameran kan man välja Adobe RGB, Ia sRGB och IIIa sRGB (standard)
jag har kameran ställd på IIIa.

Sedan kan man säkert spara i en massa olika i datorn

Finns samma info i filen oavsett inställning? Om jag tex tar en bild i Adobe RGB men gör om den till sRGB i dator och sedan tar en likadan bild i IIIa sRGB och bara laddar in den i datorn, vad blir skillnaden..?

JL
TriX är mkt enklare!

Ja du ger filen en färgprofil. Adobe RGB har lite bredare färgspektrum, mättnad. Slutvärdena i varje kanal, rött, grönt och blått är lite mer mättade.
Det är ingen skillnad på vart du väljer färgprofiler, sålänge du använder rätt profil för rätt medel. Windows stöder inte Adobe RGB, så utanför photoshop och annan programvara som läser den färgprofilen får du problem med att filen blir läst som vad enheten använder som standardprofil, t.ex sRGB i windows.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar