Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egen hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har funderat på att skaffa mig en egen domän och med den en tillhörande hemsida såklart :)

Frågan är vad man ska ha för namn för att besökare ska hitta och komma ihåg sidan.

Tänkte använda mitt efternamn eftersom det är ett väldigt ovanligt efternamn, åtminstone i Sverige..

hade tänkt något i den här stilen:

www.marling-foto.se
eller:
www.marlingfoto.se
www.marlingsfoto.se

Vilken tycker du/ni är bäst, eller har nåt bättre förslag?

Tacksam för nåt bra förslag, även synpunkter på vilken av ovan stående adresser.

Vill bara utan tvekan instämma i marling.se. Helt klart det bästa alternativet. Generellt, flexibelt men ändå väldigt tydligt du.

Vore väl lite fånigt om du tog marlingfoto.se (tänk sen om du blir känd också!! :]) sen kommer nån annan och snor marling.se? Nej, nej... Namnet först!

Dragonfly skrev:
Håller med Pertmann om www.marling.se
är bäst.. Ju kortare url ju lättare att komma i håg!

/Kjelle

Jag håller med om att man ska ha en enkel adress som är lätt att komma ihåg, men jag vill ju även ha med något som syftar på att jag fotograferar med tanke på att det är det sidan i huvudsak ska användas till.

Men ni tycker att www.marling.se är ett av de bästa förslagen. Hur ska jag göra för att profilera just fotograferingen då?

subdomäner känns för mig lite väl komplicerat och mycket att hålla reda på, är ingen haj på html och sånt :)

swordsman skrev:
Vill bara utan tvekan instämma i marling.se. Helt klart det bästa alternativet. Generellt, flexibelt men ändå väldigt tydligt du.

Vore väl lite fånigt om du tog marlingfoto.se (tänk sen om du blir känd också!! :]) sen kommer nån annan och snor marling.se? Nej, nej... Namnet först!

Bra tanke där, alla vill väll bli berömda för sina foton.. och då skulle det vara surt om www.marling.se skulle vara försvunnet..

marling.se

Visst, bra att presentera sig som fotograf... men tänk om du utvecklar en ny hobby o vill kunna använda adressen även till det.

Jag har millacamilla.com och jag är både formgivare o fotograf (även om det bara är foto på den just nu).

Det är hemsidan som ska imponera, inte adressen!

rubrik och metadata

Gustaf Marling skrev:
Hur ska jag göra för att profilera just fotograferingen då?

subdomäner känns för mig lite väl komplicerat och mycket att hålla reda på, är ingen haj på html och sånt :)

Utan tvekan är ett bra domännamn innehållande "foto" bra för att få träffar, men de flesta sökmotorer ger bra positionering med rätt valda rubriker och metadata. Mao måste man lägga ner lite tid på att kartlägga vad folk söker på och vilken publik du letar efter. Metadata och rubriker kan lätt ändras, men inte domännamn.

canibull skrev:
Med tanke på att domännamn är så pass billiga nu för tiden kan du nog kosta på dig både

www.marling.se
och www.marlingfoto.se

alternativt www.marlingsfoto.se ifall det är vad ditt företag heter.. att lägga till foto.marling.se som subdomän är inte heller svårt hos de flesta domänleverantörer, rekommenderar loopia.se

Jag håller med, jag betalar ca 300 kronor om året för domännamn inklusive webbhotell med 1000 MB utrymme.

givetvis ska du ha www.marling.se som första val, men vill du ha någon annan så är det ju bara att lägga till den för några kronor till i månaden. Kolla in www.web10.se det är det webbhotellet jag använder och jag vet ingen som är billigare...

www.wiborg.se är förövrigt min hemsida om någon skulle vara intresserad

Tack för dina tips!

Jag har registrerat www.marling.se nu hos Spray, men jag har inte hittat nåt smidigt program att göra hemsidan i..

Vad använde du för att göra din sida? eller knackade du in koden manuellt?

/Gustaf

Gustaf Marling skrev:
Tack för dina tips!

/Gustaf

http://coppermine-gallery.net är enkelt att starta upp och kan sedan modifieras efter hand. Personligen tycker jag att du skall undvika för mycket teknik typ Macromedia flash m.m. Det gör bara sidorna till blinkande julgranar och besökarens upplevelse blir inte dina bilder och text.

Gustaf Marling skrev:
Tack för dina tips!

Jag har registrerat www.marling.se nu hos Spray, men jag har inte hittat nåt smidigt program att göra hemsidan i..

/Gustaf

Klart bäst är att skriva själv, men om man inte vill/kan/får/etc är nog Dreamweaver att rekommendera. Det funkade iaf bra när jag använde det för en tid sedan, och säkerligen har det nog dessutom blivit mkt bättre sen dess.

Wiborg skrev:
Jag håller med, jag betalar ca 300 kronor om året för domännamn inklusive webbhotell med 1000 MB utrymme.

givetvis ska du ha www.marling.se som första val, men vill du ha någon annan så är det ju bara att lägga till den för några kronor till i månaden. Kolla in www.web10.se det är det webbhotellet jag använder och jag vet ingen som är billigare...

www.wiborg.se är förövrigt min hemsida om någon skulle vara intresserad

Hur är supporten på web10?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar