ANNONS
Annons

Egen fotobok - olika företag

Produkter
(logga in för att koppla)
hej
Tänk på stavningen
Tänk på att inte ha kritisk info nära kanterna då du inte vet exakt vart det klipper

Texten på ryggen skall gå uppifrån och ner, jag gjorde tvårt om, iofs sticker de ut i bokhyllan

Roine

Har redan tänkt att bilderna inte kommer att gå ända ut till kanten (förutom bild på helt uppslag). Kommer att ha smal svart ram (pappersvit bakgrund) och bredare vit ram (svart bakgrund).
Textens placering har jag också tänkt på.

Storlek på vanlig text?
Har nu povat 14 punkter men funderar att gå ner till 12.

Mvh/Mikael

Micke R skrev:

Storlek på vanlig text?
Har nu povat 14 punkter men funderar att gå ner till 12.

Det beror nog lite på hur mycket text det är. Om det är längre stycken så räcker nog 12 gott, kanske t om 10.

Jag tror det kan vara värt att göra några testsidor och skriva ut.Det räcker med en vanlig svart/vit laser utskrift för att få en uppfattning om hur layouten fungererar med typsnitt och marginaler. Du kan använda Photoshop eller Word eller något annat eftersom PixGen inte har någon utskriftsfunktion.

12 blir klart stort, som 12 i ett worddokument.

Jag kör 12 på mina texter, men som föregående inlägg säger håller nog 10 bra långt.

Svarta sidor med vit text blir också bra, är imponerad av det svarta, inte det minsta flammit.

Roine

Jag kommer nog att köra med 12 nu när jag vet att det kommer att funka.
Bra att det blir gott resultat med vit text på svart bakgrund för det har jag planerat på ca vart fjärde uppslag.

Kommer nog att göra en eller två provsidor i Photoshop först.

Tack för all hjälp!

/Mikael

Senast ändrad:
Hej från Gran Canaria!

vill bara meddela att jag är på fotouppdrag i Gran Canaria, därför svara jag inte så snabb dom närmaste 2 veckor. Tack Roine ( och alla andra som dela med sig sina erfarenheter, de är verkligen uppskattad!
Naturligvis kan vi nås via mail och även telefon men då bara kvällstid efter 18.00, mailen besvaras inom 24 timmar. Från nionde februari blir de snabbare igen ;-)

Mvh. Volker

Ha det gott där nere Volker! Du missar inte mycket här hemma, regn, rusk och storm mest hela tiden!

Kan du bjuda på en bild från ett soligt Gran Canaria så blir vi säkert glada! :)

Mvh
Anders

tack Roine,

jag hade även chans att flyga helikopter för första gång på kundens räkning, men vädret var inte perfekt så jag var tvungen att avboka den - synd...

Vi hörs...

roinek skrev:

"Jag har gjort 17 böcker med rgb på pixopolis och är nöjd med färgerna i samtliga, se www.roine.nu/bocker.htm så ser du att det är väldigt varierande motiv."

Roine, kommer internetvisningsfunktionen från Pixopopis också? Fina böcker, blir sugen på thailandsresa, igen...

Jag har precis gjort färdigt min andra bok. Jag plåtar med Nikon D50 och Pentax W20 i sRGB, lite nereställd mättnad etc, och direkt i jpeg. Funkar kalas osh jag är mkt nöjd med färgerna i den bok jag gjort tidigare. Bildkvaliten räcker till ett helt uppslag. En del av bilderna i boken ligger i mitt London-album här på sidan.

Ska DU göra en resa, eller iväg på något specielt evenemang, prova gärna att göra en bok innan, så du har lite mera grepp om vad du ska tänka på när du fotograferar. Variera bilderna, ta översiktsbilder, "stämningsbilder", få med alla människor som kan vara intressanta/intresserade osv...

Nöjda kunder är bästa reklam, och jag är mkt nöjd med www.pixopolis.se

JL 666

Innan jag beställde min första bok försökte jag klämma och känna på så många olika som möjligt. Det som slog mig var att tryckkvalitén hos många inte var speciellt bra. Framför allt svärtan tyckte jag brast hos många.

Har själv inte testat Pixopolis ännu men kan tipsa om svenska företaget Photohome, vilka jag är extremt nöjda med.

http://www.photohome.se

(Jag gillar även att de trycker böckerna i sverige - lite patriot & miljömedveten får man väl ändå vara :) )

En av de många saker som imponerat på mig är svärtan de lyckas trycka med. I böcker med svart sida så är den verkligen svart.

Programvaran (Mac & Win) tycker jag var extremt enkel att använda.

Pappret känns även det som ett riktigt kvalitetspapper - likaså omslag.

Ytterligare en sak som imponerar lite är att de verkligen verkar bry sig om vad kunderna tycker - och önskar sig. Jag hade några förslag på lite mer avancerade funktioner de skulle kunna bygga in i applikationen som jag mejlade dem. Att deras VD ringer upp och tar sig tid att under nära två timmar diskutera förslagen tycker jag är imponerande.

Som sagt - mina erfarenheter har hittills varit suveränt goda.

/Niclas

Låter intressant, värt att kolla. Tänker du prova PixO? Vore intressant att jämnföra. Prisskillnad? Jag har skickat samma bilder till olika labb för vanliga papperskopior och fått allt från OK till katastrof, men det är väl dyrt med fotoböcker...

JL 666

Hej
Internetvisafunktione e gratis o länken finns nere till vänster. Den har inget med Pixopolis att göra.

Roine

666 skrev:
roinek skrev:

"Jag har gjort 17 böcker med rgb på pixopolis och är nöjd med färgerna i samtliga, se www.roine.nu/bocker.htm så ser du att det är väldigt varierande motiv."

Roine, kommer internetvisningsfunktionen från Pixopopis också? Fina böcker, blir sugen på thailandsresa, igen...

Jag har precis gjort färdigt min andra bok. Jag plåtar med Nikon D50 och Pentax W20 i sRGB, lite nereställd mättnad etc, och direkt i jpeg. Funkar kalas osh jag är mkt nöjd med färgerna i den bok jag gjort tidigare. Bildkvaliten räcker till ett helt uppslag. En del av bilderna i boken ligger i mitt London-album här på sidan.

Ska DU göra en resa, eller iväg på något specielt evenemang, prova gärna att göra en bok innan, så du har lite mera grepp om vad du ska tänka på när du fotograferar. Variera bilderna, ta översiktsbilder, "stämningsbilder", få med alla människor som kan vara intressanta/intresserade osv...

Nöjda kunder är bästa reklam, och jag är mkt nöjd med www.pixopolis.se

JL 666

666 skrev:
Låter intressant, värt att kolla. Tänker du prova PixO? Vore intressant att jämnföra. Prisskillnad? Jag har skickat samma bilder till olika labb för vanliga papperskopior och fått allt från OK till katastrof, men det är väl dyrt med fotoböcker...

JL 666

Det alltid intressant att testa nya/olika leverantörer.

Kvalitén på slutresultatet är dock det som fäller avgörandet och i det fallet måste PixO leverera minst lika bra kvalité som Photohome.

Inne o kollade, ser fina ut, men nästan dubbelt så dyrt som Pix!

I det fallet är det även här kvalitén som avgör för mig. Även om det många gånger kan verka billigare hos en annan leverantör har jag lärt mig att det oftast är så att du får vad du betalar för.

Nu har jag som sagt ännu inte hunnit testa PixO så jag kan inte uttala mig om deras kvalité.

Hej Niclas

Pappret o det svarta är kanonbra på Pixopolis och servicen har varit extremt bra, de har ju en svensk reresentant.

Men bomma inte Kjells action, den är ett större lyft än man tror, det gör att PS blir ett enkelt desktopprogram, man kan enkelt lägga in flera bilder vart man vill, den gör smarta objekt av bilderna så man slipper bry sig om upplösning osv då man lägger samman flera bilder etc, bara föra transform på den (ctrl-T).

Så det är ett väldigt starkt argument för att köpa dessa. Vem har inte råkat ut för att om man vill lägga flera bilder i en bild att de varierat från frimärke till posters så man knappt sett hörnet på den ena o knappt ser den andra.

Har nu fått alla 18 och är klart nöjd och omgivningen är också nöjd, bla en reklamnisse jag känner menar att pappret är klart bra och trycket mycket bra och det hela är ytterst prisvärt.

Roine

Svedlund skrev:
Innan jag beställde min första bok försökte jag klämma och känna på så många olika som möjligt. Det som slog mig var att tryckkvalitén hos många inte var speciellt bra. Framför allt svärtan tyckte jag brast hos många.

Har själv inte testat Pixopolis ännu men kan tipsa om svenska företaget Photohome, vilka jag är extremt nöjda med.

http://www.photohome.se

(Jag gillar även att de trycker böckerna i sverige - lite patriot & miljömedveten får man väl ändå vara :) )

En av de många saker som imponerat på mig är svärtan de lyckas trycka med. I böcker med svart sida så är den verkligen svart.

Programvaran (Mac & Win) tycker jag var extremt enkel att använda.

Pappret känns även det som ett riktigt kvalitetspapper - likaså omslag.

Ytterligare en sak som imponerar lite är att de verkligen verkar bry sig om vad kunderna tycker - och önskar sig. Jag hade några förslag på lite mer avancerade funktioner de skulle kunna bygga in i applikationen som jag mejlade dem. Att deras VD ringer upp och tar sig tid att under nära två timmar diskutera förslagen tycker jag är imponerande.

Som sagt - mina erfarenheter har hittills varit suveränt goda.

/Niclas

roinek skrev:
....Men bomma inte Kjells action, ..... man kan enkelt lägga in flera bilder vart man vill, den gör smarta objekt av bilderna så man slipper bry sig om upplösning osv.... Så det är ett väldigt starkt argument för att köpa dessa. Vem har inte råkat ut för att om man vill lägga flera bilder i en bild att de varierat från frimärke till posters så man knappt sett hörnet på den ena o knappt ser den andra.....
Roine

Jag skall titta både på PixO och Kjell. Jag är en mycket van Photoshop-användare och hanterar det programmet i sömnen. Jag gillar också att ha full kontroll på allt jag gör - in i minsta detalj.

Enkelheten i Photohomes program gör att jag ändå tror att det programmet, för många, är en klar fördel då man snabbt vill få till ett proffsigt resultat. Alla kanske inte har eller kan hantera Photoshop lika bra som vi?

Det är en av de saker jag gillar med Photohomes programvara. Du behöver aldrig fundera på att skala bilderna. Dra in dem och placera ut dem skala dem upp & ned hur mycket du vill. De är som smarta objekt fast du inte kör PS.

Du får hela tiden varningar om din bild inte håller för vald storlek. Detta visar sig som gul, orange eller röd markering på bilden. Det hjälper den ovane att snabbt få en uppfattning om det kommer funka eller inte.

Sådana små smarta saker tycker jag är bra - de förenklar saker så man inte behöver fundera så mycket.

För den som inte har Photoshop, vill använda Photoshop och/eller har Kjells actions så tycker jag att Photohomes programvara är extremt smart.

/Niclas

Svedlund skrev:
Du får hela tiden varningar om din bild inte håller för vald storlek. Detta visar sig som gul, orange eller röd markering på bilden. Det hjälper den ovane att snabbt få en uppfattning om det kommer funka eller inte.

Samma funktion finns också i Pixopolis programvara.

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar