Så har jag då fått leverans från pixopolis.
Jag är mycket nöjd med boken och alla som jag visat den för har varit mycket imponerade av att resultatet blir så bra till en så rimlig kostnad.
Färgerna blev OK, inte riktigt som på min skärm men det var ju inte heller att vänta när jag kör okalibrerat. Jag kommer troligen att fortsätta med sRGB - det räcker nog för mig.
Denna första bok var mest som ett test och jag har lärt mig massor, bland annat:
1)
Det är svårt att bedöma layout på en skärm, oavsett vilket program man använder. Känslan och intrycket blir helt annorlunda när man håller boken i sin hand. Jag tycker min layout i grunden blev ganska OK men ibland la jag texter för nära sidans ytterkanter. Inte så att texten på något vis försvann men marginalen blev helt enkelt för liten för att ge ett behagligt intryck.
Jag kommer därför att nästa gång använda ett program som låter mig skriva ut sidorna (räcker på svart/vit laser) för att kunna bedöma layout lite bättre.
2)
Det är frestande att trycka in så mycket bilder som möjligt i boken men det funkar jättebra att bara lägga in en bild på en sida som upptar en mindre del av bladet. Det gör att bilden står ut bättre och det känns på inget vis tomt, trots att det är mycket "vitt" runt omkring.
3)
Jag testade att lägga en porträtt av en person över två sidor så att kanten gick mitt i ansiktet. Det var som väntat ingen bra lösning... Speciellt som det inte var ett "uppslag".
4)
Bilder från en kompaktkamera funkar helt OK.
5)
Skriv texten i en ordbehandlare med rättstavning!! Låt någon annan korrekturläsa!!!!! Jag tyckte jag läste igenom mina texter noga men trots detta så har jag nog 5-10 skrivfel i min bok! Tur det bara var en test... Återigen ett skäl för att använda ett program som låter dig printa sidorna.
6)
Det var verkligen skoj att göra en bok och jag ser många användningsområden för det, inte bara för att dokumentera semesterresor, familjehögtider osv. Kan också tänka mig att använda det i jobbet för företags/projekt- presentationer. Att få en bok i sin hand är så mycket rejälare än en hemsida, pdf eller powerpoint. Speciellt i dessa tider när allt går över Internet så blir boken extra "lyxig".
Nöjd och glad kund hos
www.fotobok.com
Anders