Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egen fotobok - olika företag

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Det är ju en sak att bara konvertera. Men skall man fixa en ny färgprofil så vill man ju se resultatet på skärmen och kunna jusera och kompensera på skärmen, som i PS med Proof visning. Då kan man ju jobba med att justera vvikelserna inom den nya färgrymdens begränsningar.

Roine
 
roinek skrev:
Hej
Det är ju en sak att bara konvertera. Men skall man fixa en ny färgprofil så vill man ju se resultatet på skärmen och kunna jusera och kompensera på skärmen, som i PS med Proof visning. Då kan man ju jobba med att justera vvikelserna inom den nya färgrymdens begränsningar.

Roine

Precis, och det är det som gör att jag för närvarande känner att sRGB är "good enough" för mig. Eftersom jag inte ens har bemödat mig att kalibrera skärmen känns det lite onödigt att hålla på med profiler som jag inte har koll på.

Mvh
Anders
 
Så har jag då fått leverans från pixopolis.

Jag är mycket nöjd med boken och alla som jag visat den för har varit mycket imponerade av att resultatet blir så bra till en så rimlig kostnad.

Färgerna blev OK, inte riktigt som på min skärm men det var ju inte heller att vänta när jag kör okalibrerat. Jag kommer troligen att fortsätta med sRGB - det räcker nog för mig.

Denna första bok var mest som ett test och jag har lärt mig massor, bland annat:

1)
Det är svårt att bedöma layout på en skärm, oavsett vilket program man använder. Känslan och intrycket blir helt annorlunda när man håller boken i sin hand. Jag tycker min layout i grunden blev ganska OK men ibland la jag texter för nära sidans ytterkanter. Inte så att texten på något vis försvann men marginalen blev helt enkelt för liten för att ge ett behagligt intryck.

Jag kommer därför att nästa gång använda ett program som låter mig skriva ut sidorna (räcker på svart/vit laser) för att kunna bedöma layout lite bättre.

2)
Det är frestande att trycka in så mycket bilder som möjligt i boken men det funkar jättebra att bara lägga in en bild på en sida som upptar en mindre del av bladet. Det gör att bilden står ut bättre och det känns på inget vis tomt, trots att det är mycket "vitt" runt omkring.

3)
Jag testade att lägga en porträtt av en person över två sidor så att kanten gick mitt i ansiktet. Det var som väntat ingen bra lösning... Speciellt som det inte var ett "uppslag".

4)
Bilder från en kompaktkamera funkar helt OK.

5)
Skriv texten i en ordbehandlare med rättstavning!! Låt någon annan korrekturläsa!!!!! Jag tyckte jag läste igenom mina texter noga men trots detta så har jag nog 5-10 skrivfel i min bok! Tur det bara var en test... Återigen ett skäl för att använda ett program som låter dig printa sidorna.

6)
Det var verkligen skoj att göra en bok och jag ser många användningsområden för det, inte bara för att dokumentera semesterresor, familjehögtider osv. Kan också tänka mig att använda det i jobbet för företags/projekt- presentationer. Att få en bok i sin hand är så mycket rejälare än en hemsida, pdf eller powerpoint. Speciellt i dessa tider när allt går över Internet så blir boken extra "lyxig".


Nöjd och glad kund hos www.fotobok.com

Anders
 
hej Anders
Jag har nu fått 8 av mina 13 böcker och är också mycket nöjd.

Jag läste på en del innan, bla denna tråd, och har glest mellan bilderna som man kan se på tex www.roine.nu/bok11

Hittar fortfarande stavfel o inkonsekvenser ju, men tackvare snälla fotosidan användare som bläddrat på min hemsida har jag fått väärdefull feedback om sakfel o stavning

Använde du Kjell Post actions?

Roine
 
nyfiken

Är priserna och kvallitén på dessa böcker såpass att man kan sälja sitt alster. Jag menar alltså att kan man erbjuda sin tjänst med att skapa böcker åt ex ett bröllopspar. Att deras bok blir i bra kvallité och att den inte blir oskäligt hög i pris pga vad det kostar att trycka boken?

Vad gör ni med era bäcker? Är det enbart för eget bruk eller är det någon som fakatiskt säljer sina böcker? Hur och var säljer ni dem i så fall? Vad tar ni ut för böckerna utöver själva tillverkningskostnaden?
 
hej
kvaliten upplever jag som vilken bok som helst med bilder jag sett.
Jag tar bara fram dem för familjebruk o ge till kompisar, men de är helt klart säljbara.

Grejen är ju att man bör jobba md layouten en del, det gör massor, inte bara kladda in massor av bilder mer eller mindre kaosartat i standardprogrammet.

www.pixopolis.se ser du priserna, de sjunker ju från 5 ex o fler av samma.

Roine
 
Re: nyfiken

Bluedude skrev:
Är priserna och kvallitén på dessa böcker såpass att man kan sälja sitt alster. Jag menar alltså att kan man erbjuda sin tjänst med att skapa böcker åt ex ett bröllopspar. Att deras bok blir i bra kvallité och att den inte blir oskäligt hög i pris pga vad det kostar att trycka boken?

Vad gör ni med era bäcker? Är det enbart för eget bruk eller är det någon som fakatiskt säljer sina böcker? Hur och var säljer ni dem i så fall? Vad tar ni ut för böckerna utöver själva tillverkningskostnaden?

Hej Frank,

Här finns arbetsprov och kontaktinfo av olika fotografer som erbjuder en fotobok till sina kunder.

http://www.fotobok.com/propartners/fotobok.html

ta kontakt med mig om du behöver mera info...

Mvh.

Volker
 
roinek skrev:

Använde du Kjell Post actions?

Nej, i och med att jag inte har Photoshop så faller den möjligheten bort.

Den är gångeng gjorde jag så att jag från Lighroom exporterade bilderna i exakt den pixelstorlek jag ville andvända.

Sedan lyfte jag in dem i PixGEN. Det fungerade väldigt bra att jobba så då det mesta hamnar på rätt plats helt automatiskt. Det enda som krävde lite pillande var att justera upp de små bilderna om jag vill att de skall vara justerade jämnt höger,vänster, topp eller botten.

Därefter la jag in texterna med PixGENs textverktyg. Det fungerade - om än inte helt smidigt. Hade jag skrivit texten först i Word och använt klipp och klistra hade det varit betydligt enklare och säkert fritt från felstavningar!

Därefer var det bara att trycka på beställningsknappen.

Jag kan mycket väl tänka mig att jobba på liknande sätt nästa gång men jag skall i alla fall pröva att använda mitt ritprogram - CorelDraw.

Det hanterar text väldigt bra. Det är lätt att justera objekt till varandra, vrida och vända, lägga till stödlinjer, använda "mallar" om man t ex vill ha en återkommande text eller bild i bakgrunden på flera sidor etc. Även skalningen av bilder upp och ner verkar fungera bra. I princip fungerar CorelDraw som en blandning av In Design och Illustrator. Jag jobbade mycket med det programmet för länge sedan och kan det rätt så bra. Jag tror det kan fungera bra för den här typen av jobb. När jag är klar exporterar jag ut de färdiga sidorna till jpg (eller TIFF) och lyfter in dem i PixGen för att enkelt packa ihop allt till en beställning.

Jag ser det som en stor fördel med pixopolis att man kan använda det verktyg man trivs bäst med. Antingen använder man deras programvara för hela jobbet eller så använder man det verktyg man trivs bäst med för att skapa sidorna och sedan använder man PixGen som "paketererare".

Mvh
Anders
 
Re: nyfiken

För egen del gör jag det bara för eget bruk men som sagt, jag skulle mycket väl kunna tänka mig att använda det i företagssammanhang för presentation, promotion, dokumentation. Kvalitén är helt OK för sådana syften.

Jag kollade runt lite innan jag beställde och de konkurrenter som jag såg var helt klart dyrare. För min del är ett lågt pris avgörande. Det gör att jag kan göra en bok på "skoj".
 
Är det bara jag som tycker att Pixgen "skalar" bilderna väldigt dåligt? Alla de bilder jag har lagt in i redigeraren blir hemskt pixliga och fula, oavsett vilken storlek jag väljer. Visst kan man räkna med att det inte blir perfekt om man skalar ner bilden i en udda procentsats, för det blir det ju i PS också. Men det här är ändå extremt. Jag bifogar en bild så ser ni vad jag menar.

Jag bör väl kanske lägga till att jag inte endast är missnöjd med tjänsten, haha. Överlag har det fungerat bra och jag är nöjd med programmet. Viss hantering av text och centrering av bilder skulle kunna ha fungerat bättre men det kan man ta. Jag skickade beställningen för ett par dagar sedan så boken borde komma om ungefär två veckor. Kan återkomma med en "recension" då.
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    98.2 KB · Visningar: 751
Hej
Jag skalar hela sidan rätt med Kjells action

Men bilderna ser pixliga ut i programmet, men blir kanonbra tryckta.

Jag har ett flertal uppslag med bilder från D30, dvs den första med 3,3 mpixlar o den höll för ett uppslag, har även framsidan på USA boken med en sån bild, kanonskarp o bra
 
Ah okej, Kells actionpaket har jag tyvärr inte tillgång till. Jag kan tänka mig att bilderna blir mycket bättre i tryck men det är ändå lite jobbigt att de blir så pixliga på skärmen.

Ang. D30 så kan jag inte annat än hålla med. Många tror att man behöver massor med megapixel för att kunna trycka en bild men så är det ju faktiskt inte. Själv kör jag med en D80 på 10Mp men än så länge har jag inte fått användning för den upplösningen. För de flesta bilder jag har tryckt så har endast behövts mellan 1,5 och 6Mp för 300DPI. Inte ens panoramorna som jag lade över en hel sida (40x15cm) har krävt mer än 8Mp (av ungefär 30Mp) som mest.

Förresten är det någon som vet om man kan "låsa" en bild så att den endast flyttas i vald riktning i Pixgen? T.ex. om man har centrerat bilden vågrätt korrekt till mitten av sidan men vill flytta den uppåt ett par centimeter utan att samtidigt råka flytta den i sidled.
 
Patches skrev:
Är det bara jag som tycker att Pixgen "skalar" bilderna väldigt dåligt?

Jag känner igen det du skriver. Problemet gäller väl dock främst bildens visning i designläget? När du tar upp i förhandsgranskningsläget ser det väl bättre ut.

Själv bestämde jag mig för att det bästa var att sätta rätt pixelstorlek redan när jag skapade bilderna för fotoboken. Jag lät Lightroom ombesörja upp- och nedskalning. Först kändes det som en onödig omväg men rätt snart så insåg jag att det finns klara fördelar att jobba med ett visst antal "standardstorlekar" på sina bilder. Det underlättar layouten och ger ett mer harmoniskt intryckk tycker jag.
 
Patches skrev:

Förresten är det någon som vet om man kan "låsa" en bild så att den endast flyttas i vald riktning i Pixgen? T.ex. om man har centrerat bilden vågrätt korrekt till mitten av sidan men vill flytta den uppåt ett par centimeter utan att samtidigt råka flytta den i sidled.

Enklast är väl att hoppa över musen och använda piltangenterna istället.
 
LULU coh andra alternativ

Har tittat som hastigast på LULU och antar att de är förlaget som både trycker och distribuerar. Till förmånliga kostnader.

Vad finns det för andra alternativ för fotoböcker? Som helst når många besökare worldwide?!

Kanske en affärside för någon entrepreneur. Det finns säkert en marknad, i alla fall bland fotosidans läsare
tror

Christer
 
Re: LULU coh andra alternativ

krillemille skrev:
Har tittat som hastigast på LULU och antar att de är förlaget som både trycker och distribuerar. Till förmånliga kostnader.

Vad finns det för andra alternativ för fotoböcker? Som helst når många besökare worldwide?!

Kanske en affärside för någon entrepreneur. Det finns säkert en marknad, i alla fall bland fotosidans läsare
tror

Christer

Jag tycker att Lulus idé är riktigt bra och lobbar redan mycket för att den servicen ska finnas även hos Pixopolis. (När det gäller enstaka exemplar i alla fall tex efterbeställning från släkt av en släktkrönika).
Fotografer kan visa upp sina böcker t.ex. så här:
www.egnafrimarken.se/hus och sätter sitt eget pris och får sedan skillnaden mellan produktions- och försäljningspris.
All administration sköts av tryckeriet - så är det tänkt och kommer förhoppningsvis redan att fungera
i slutet av sommaren...

I Sverige finns sen nyligen https://www.vulkan.se/Home.aspx som ligger i samma linje med Lulu.
Problemet med båda tjänsterna, ur en fotografs synvinkel, är att det än så länge mest är frågan om böcker med övervägande text - men dom är mycket prisvärda.

Ang. entreprenörskap ser jag redan i dag en stor möjlighet för fotografer att göra en bok om t ex sin hemkommun. Visa upp en riktig bok som demoexemplar för kommunen och större företag i trakten. Några kommuner/företag kan nog behöver en snygg bok för att marknadsföra sig eller som gåva åt kund.

Om de nappar och förbeställer en större upplaga, så kommer naturligtvis produktionspriset att gå ner rejält.

Aktuellt exempel: 800 böcker, 72 sidor full färg, offset tryck inklusive skyddsomslag, omkring 10 Euro/styck inklusive moms, (500 ex ca. 13 Euro)

Jag håller själv på med en sånt projekt, bl. annat för att marknadsföra mig som fotograf i hemkommunen och jag vet om 2 andra fotografer som har kommit en bit på väg. Om nån blir sugen och behöver info ta gärna kontakt med mig, så ger jag mina synpunkter och förmedlar kontakt till mina kollegor.

Många häls
Volker
 
nu e jag på g

jobbar förfullt nu på att sätta ihop men första bok.

Några sista minutentips som jag bär tänka på? Fel att undvika som ni gjort å som jag kan lära av? Onödigt om vi e fler som gör samma missar menar jag...
 
Hej

* Stavningen
* konsekvens, dvs alla rubriker lika stora, ligger högerkanten lika på alla sidor
* Inte för när kanten så det riskerar falsas bort?
* För mörka bilder ser sotiga ut på papper
* Upprepar du dig, dvs vissa motiv massor av ggr, andra bara en gång

Några saker jag såg jag hadde prolem med innan, iofs tog jag de flesta genom att vara kritisk i förhandsgranska, men stavfelen kom andra på

Roine
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.