Annons

Egen fotobok - olika företag

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller helt med Roine.

- Korrekturläs

- Korrekturläs igen

- Lägg antingen utfallande bilder ELLER håll dem en god bit från kanten.

- Lägg text en god bit från kanterna. Kolla gärna "ritkiga" böcker du har hemma i bokhyllan och se hur de hanterar margnaler, storlekt på text etc.

- Ha en konsekvent layout, texter i samma font, samma marginal osv.

- Korrekturläs igen.

- Låt någon annan korrekturläsa.

Mvh
Anders
 
mer

Volker:
Tack för mailet och erbjudandet om hjäp/tips. Jag återkommer till dig när det blir aktuellt. Snacka om "start service". Tack

Roine:
Har tittat en del på dina böcker. Har du gjort dem helt och hållet för eget bruk eller är det något som du även säljer? Får man fråga hur du marknadsför dina böcker i så fall och i vilka volymer du trycker? Vad är det för typ av målgrupp du har i så fall?

Allmänt: Ni som trycker böcker. Har ni med en sida i boken som innehåller copyright information? Någon som i så fall vill dela med sig ett förslag på kortfattad men lämplig copyright text?
Har ni även med kontaktinformation i boken såsom e-mail adress, hemsida, telefon eller liknande?
Ifall någon ser boken och vill ha kontakt menar jag...

Tack alla på förhand
 
Hej
Jag gör dem bara fär privat bruk, några skall jag ge bort till såna som var med på resorna.

Jag förutsätter att copyrigth gäller i Sverige oavsett om det står eller ej.

Roine
 
Hej Frank,
ang. marknadsföring & copyright, de beror på...
Bröllopsfotograf som gör några demoböcker som ligger sen hos frissan & affären där man hyr sina fina kläder - tydlig kontaktinfo & copyright och texten "DEMOEX" - annars händer det att din bok få egna ben - men då vet du att du är en duktig fotograf!
Slutprodukt till privatkund: inga kännetecken, alla som ser boken kan ju fråga dina kunder.
Bok till företag, fråga kunden, elegant lösning är att klistra i en liten plastficka som innehåller några tunna visitkort på innersidan omslaget.
Alla med efternamn Newton, Klum, Grenfeld måste skriva sina kontaktuppgifter - de höjer bokens värde ;-)

Ang. försäljning, individuella böcker är oftast väldig uppskattad. De gäller bara hitta rätt tillfälle. Låt mig mala upp ett Scenario, ett Exempelprojekt.

"Veteransbilsclubben 30 års jubileum" nästa år.
Ta kontakt höst/vintertid, ta med dig en bok, idé här kan vara att ger varje medlem ett eller 2 uppslag i en bok.
Samla in gamla bilder på "Kalle", ber hans vän att berätta en rolig historia - alla har ju en. Skriv ner den. Skanna in gammal förarbevis, den älskade skiftnyckel, orginalpapper från bilen, bilder när Kalle var ung och bilen orrestaurerad osv. gör upplag ett till ett väldig personlig dokument.
Uppslag 2 = "Kalle" och bilen proffsfotograferad av dig på Kalles gård, i stadsparken eller stadens unika plats, bilen perfekt putsad en härlig vårmorgon.
Gör samma sak för alla medlemmar, involvera dom i projektet. Ta ordentlig betald för ditt arbete, du skapa ett unikt dokument som ingen drömde ens om att de gick att framställa - och du valde rätt målgrupp. Sälj dina 12 bästa proffsbilder i en kalender till klubben, erbjud större formats tryck, (kanske canvastavla) de är en perfekt julpresent.
Många kommer att prata om det, och när Kalles dotter gifter sig ringer troligen din telefon när dom kommer på att de vill ha en duktig fotograf!
(och en bok med bilder från brölloppet)

//Volker
 
Igår kom min bok! Stort plus för leveranstiden som endast blev en vecka istället för de förväntade två. Trycker håller övergående hög kvalitet och jag är mycket nöjd med bilderna. Dock är det två småsaker som stör mig litegrann. Det första är att bilderna är ganska mycket mörkare än min skärm, men där för jag skylla mig själv. Jag ska nog färgkorrigera och fixa gamman innan jag trycker nästa bok. Den andra saken är att marginalerna inte ligger riktigt där jag trodde att de skulle ligga. Detta påpekades tidigare i tråden så jag placerade texten en bit ifrån slutet av sidan så att jag skulle slippa detta. Tyvärr hjälpte det inte utan texten hamnade precis intill kanten vilket ser lite dumt ut. I övrigt är jag nöjd!
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    56.7 KB · Visningar: 854
Hej Olle,

tack för din feedback! Äran för leveranstiden ska gå till posten, vi trycker nästan alltid inom 3 dagar, sen kan de gå snabbt ibland...

Jag kollade din bokfil och vill ge dig som tips att kanske framöver placera en titel på bokens rygg - de blir enklare för binderiet att binda boken helt felfritt så dom till mig.
Ingen krav men de hjälper... (Daniels bok som du hänvisar till, (sida 14) hade text på ryggen och de blev endå samma problem som med din tyvärr - förbryllande med hans bok är att texten på ryggen satt rätt i mitten och edå blev de fel med texten på ytterkanten - helt magisk hur de gå till)

Svårt att bedömma på små screenshots, men för mig ser de ut så att din text är placerad på samma ställe som Daniels.
Min min råd är att du lägger texten ännu längere in.
Snart kommer ny mjukvara med bl. annat bättre marginal.
Ang. kalibreringen finns de en bild på min blogg som kan i alla fall ger dig en idikation om hur bra inställningen är idag.

http://fotobok.com/blogg/?p=18

ta kontakt med mig, jag kan säkert hjälper dig, t. ex skicka en kalibreringsverktyg som en liten kompensation...och ett presentkort för din nästa bok ;-)

//Volker
 
Hej

Jag har nu fått 10 av det 17 böckerna jag gjort och tycker bildkvaliten är jämn och bra mellan böckerna, dvs är det nån bild som är lurig har jag ställt till det i underlaget. DVS repeterbarheten är mycket god i dessa 10 som jag fått.
Antar resterande kommer inom ca en vecka.

JAg har använt Kjell Posts Action och de guider för vart kanterna ligger och har dessutom valt att lägga texten med klar marginal, men tycker vecken o falsningarna kommit där jag förväntat mig, dvs har inte använt layoutdelen i Pixpolis program.

Roine

Roine
 
Roine

Vad exakt kan man göra med Kjells action? Ifall man vill skaffa det så vill man ju inte köpa grisen i säcken...

OM jag förstår saken rätt så har du gjort din bok genom att göra allt i photoshop och sänd upp det i form av bilder ( 1 bild = 1 sida?)

Vilken storlek och upplösning har du kört bilderna/sidorna i?
 
Hej Frank,
kolla på videon här, den visa väldig bra vad du kan göra men Kjells actions.
De är Java script actions, innehåll i dina boksidor är smart objekts...
http://www.pixbookdesign.com/Demos.html

Eftersom Kjell utvecklar PBD vidare har de tillkommit fler funktioner sen videon gjordes, en av dom är "check DPI" som visa dig om dina bilder har tillräcklig upplösning för storleken du valde.
Kjell kör samma stil som Pixopolis, inte nöjd = pengarna tillbaka. De funkar bra för båda partners eftersom produkten oftast minst motsvara förväntningar - och moralen i Sverige är högt, de gäller betalningsmoral och ärlighet!

//Volker
 
Jag har precis fått hem min första fotobok, från "myphotobook". Boken innehåller bilder från en Tanzaniaresa (Kilmanjaro & safari). Följande erfarenheter kan jag bidra med:

Förutsättning:
Djur- och landskapsbilder. Endast bildtexter, inga andra texter. PSD-filer som efter redigering och skärpa exporterats till jpeg med färgrymd sRGB.

Bok:
Maxi 30x30 cm, 144 sidor, linnerygg.
http://www.myphotobook.se/index.php?page=STATIC_PRICES&go=quadratformat_gross
För den typ av bilder jag hade ville jag ha ett format som var antingen kvadratiskt eller liggande rektangulärt. Jag tyckte under min "kartläggning" av fotoboksleverantörer att det var svårt att hitta ett bra format. Det är lite konstigt att så många fotoböcker är stående rektangulära, samt att många är för små till formatet. En fotobok ska enligt min mening vara ganska stor så bilderna kommer till sin rätt (vill man ha mkt text är i och för sig ett stående rektangulärt format kanske att föredra).

Leveranstid:
Angivet 12 arbetsdagar på hemsidan. Min bok kom efter totalt 9 dagar (7 arbetsdagar). Bra!

Pris:
Boken är företagets premiumprodukt, med det maximala antalet sidor (144). Kostade 1748:- inkl frakt.

Kvalité:
Framsidan (där man kan placera ett foto förstås) är högglansig och precis så som jag tänkt mig. Linneryggen som gick att välja i flera färger var snygg. Bra! (man kan välja en helt linneklädd bok). Tyvärr kan man inte få tryck på ryggen av boken.

Fina tjocka sidor. Jag hade dock gärna sett att de var lite "glansigare".

Generellt sett så blev mörka bilder ännu mörkare i tryck. Mörka områden i t ex ett ansikte blev näst intill svarta, vilket därmed tog bort en del av känslan i den typen av bilder eftersom ögonkontakten nästan försvann helt. Mindre bra!

Landskapsbilder där solen sveper vassa solstrålar ner i en dal och belyser dalgången blev inte riktigt bra i tryck. På en bild försvann solstrålarna/diset helt vilket var synd eftersom det var just den effekten som gjorde bilden intressant. Mindre bra!
Alltså, dynamiken i återgivning av ljus och gråskala är inte riktigt jämförbar med hur det ser ut på bildskärmen.

Skärpa och upplösning i boken går inte att jämföra med hur det ser ut på skärmen, vilket man kanske inte ska förvänta sig.

Bilderna var placerade på sidorna precis så som jag placerat dem i programvaran. Inga marginalförskjutningar. Bra!

Färgåtergivning, skärpa och andra faktorer som har med själva tryckningen att göra kanske inte skiljer så mycket mellan fotoboksleverantörer. Att det inte blir som man tänkt sig kan nog bero mer på skärmkalibrering, skärmkvalite, subjektiva faktorer etc.

Programvara:
Enkel och lätthanterlig. Bra funktioner. Inga problem med uppladdning. Bra!

Annat:
Om jag fått backa tiden och göra några justeringar så hade jag sett till att alla mörka bilder lättades upp en aning. Bildtexter (väldigt korta) skulle jag haft i mindre textstorlek än 12, särskilt eftersom jag bara använde versaler. Det hade sett mer professionellt ut. Trots att jag dubbelkollat allt flera gånger smet det igenom några fel avseende textstorlek och -färg; så jag skulle gjort fler kontroller.

Slutomdöme:
+
Format (iof subjektivt)
Att det gick att få så många sidor.
Programvara, enkel, bildplacering korrekt
Helhetintrycket och generell kvalité
Leveranstid

-
Dynamiken i gråskala
 

Bilagor

  • img_7496.jpg
    img_7496.jpg
    54.6 KB · Visningar: 724
Senast ändrad:
Volker

Behöver man ha CS3 för dessa action eller funkar CS2 också? Var får man tag de den? (alltså detta action) Installerar man den och den dyker upp i photoshop? Pris?

Informationsvideorna vad bra.

Göran: Väldigt fint omslag på boken
 
Senast ändrad:
Re: Volker

Bluedude skrev:
Behöver man ha CS3 för dessa action eller funkar CS2 också? Var får man tag de den? (alltså detta action) Installerar man den och den dyker upp i photoshop? Pris?

Informationsvideorna vad bra.

Göran: Väldigt fint omslag på boken

Hej Frank, kolla här:

http://www.pixbookdesign.com/Action-files.html
och/eller skicka ett mail till [email protected]

Kjell är i Spanien just nu så räkna med 2 dagar tills han kan svara. Problem med installeringen? ring mig! Pris: 300,- SEK

Mvh. Volker
 
Oki så man laddar helt enkelt ner den fil man behöver och sedan sänder man betalninge? Eller betalar man ock får något först och sedan läggar man i dessa filer efteråt?
 
Hej Frank
Ser du fått svaren, jag fick nerladdningsuppgifter tillsammans med info hur betala, så du kan se att det funkar innan du betalar.

Som du redan fått svaret så får du ett par actions, du sätter actionpaletten i button mode, dvs varje action blir då en knapp o du har ett enklare desktopprogram av Photoshop, du använder Bridge för att peka ut bilderna, högerklickar och väljer överför till Pixopolis, de hamnar då i PS i det tomma bladet, sen har du knappar för att göra ramar, anpassa storleken mm. Ruggit praktiskt.

Roine
 
Problemet Göran beskriver känner jag igen. Lösningen kan vara att omvandla dina filer med rätt färgprofil. Jag kopiera mina bilder till en egen mapp och konvertera sen alla bilder med en profil som heter ISO CoatedFogra27. Böckerna trycks sen på en Hp Indigo 5000.

Med denna profil få man en mycket bättre tryckbild i mörka partierna. Om du öppna den här sidan: http://www.pixbookdesign.com/FAQ.html ser du en inskannad gråkil som blev tryckt som test. De ser kanske inte ut så men skillnaden i den färdiga produkten är rätt så tydlig.

Eftersom bilderna efter konverteringen blir bra i tryck men olämplig för framkallning är de viktig att ha koll på filerna.

Formatet 30 x 30 är läckert, Pixopolis erbjuder den (Square XL ) och även ett Giant Format 28cm x 42,5 cm men de dröjer tills ca. mitten av maj sen är Square XL även tillgänglig genom de svenska programmet PixGen.

Faktum att de 2 formaten är bunden med kromade bokbindarskruvar ledar till att de finns en ca 2 cm stor skarv i mitten av boken. Om man är van böcker med trådbindningen -som har som fördel att ingenting försvinner i mitten på dubbelsidiga uppslag- måste man justera sin design därefter.

Ett exempel på en bok som blev väldig snygg i formatet 20 x 20 trådinbunden men inte så bra i square XL eftersom de finns viktigt innehåll centrerad i just mitten finns här:
http://www.egnafrimarken.se/ och en till: http://www.egnafrimarken.se/hus

//Volker
 
Senast ändrad:
Hej Volker!

Jag håller på att göra en första bok med bilder i pixopolis och vill ha så bra bildkvalité som möjligt.
Tyvärr har jag inte CS 3 utan bara första CS och jag hittar inte profilen: ISO CoatedFogra27.

Jag förstår att det är en CMYK men den finns inte vad jag kan se.
Är det en rätt ny profil?

Hälsningar

Mikael
 
Hej
Rekomendationen är att jobba i sRGB
Spara bilderna så
Sen konverterar du dessa med cmyk profilen i en egen katalog

Jag har gjort 17 böcker med rgb på pixopolis och är nöjd med färgerna i samtliga, se www.roine.nu/bocker.htm så ser du att det är väldigt varierande motiv.

Har sänt in en 18:e med cmyk för ett par dar sen, så den har inte kommit.

Roine
 
roinek skrev:
Hej
Rekomendationen är att jobba i sRGB
Spara bilderna så
Sen konverterar du dessa med cmyk profilen i en egen katalog

Jag har gjort 17 böcker med rgb på pixopolis och är nöjd med färgerna i samtliga, se www.roine.nu/bocker.htm så ser du att det är väldigt varierande motiv.

Har sänt in en 18:e med cmyk för ett par dar sen, så den har inte kommit.

Roine

Supertack Roine, ska nu jobba vidare med boken.

/Mikael
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.