ANNONS
Annons

Egen fotobok - olika företag

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick nyligen hem min första bok från Pixopolis. På det hela taget är jag nöjd med kvaliten och den snabba leveransen (1 vecka).

Det jag dock inte är nöjd med är framsidan där ytan som försvann i högerkanten var betydligt större än jag förväntat mig. I designerprogrammet finns en linje som jag tolkade som gränsen för vad som kommer att vikas runt kanten. Trots att jag höll mig inom den med god marginal var det gränsfall för att min text kom med. Något att tänka på till nästa gång.

Bifogar en bild där det förhoppningsvis framgår skillnaden mellan boken och designerprogrammet.

Bilagor

• bok-resultat.jpg
    bok-resultat.jpg
    39 KB · Visningar: 994
Hej Daniel,
de är inget problem... eftersom vi trycker om din bok helt gratis. De har blivit otrolig många bestälningar nu innan jul och eftersom böckerna görs i handarbete så händer det ibland - inte nöjd så får du pengarna tillbaka eller ny bok.

Jag ringer dig ;-)

//Volker

hej Kjell

Aha, men använde den delen som har info i uppladdningsprogrammet.

Skall bli kul se resultatet, dena actions var suveräna

Roine

Senast ändrad:
Bra fotoböcker

Ett tips på fotoböcker som konstigt nog inte varit uppe är Photohome.
Provade en bok och deras bokverktyg som var väldigt bra jämfört med de andra jag provat.

Kvaliten var också bättre än de andra jag sett och köpt. Storlekarna de erbjuder är dock begränsad, men 30x30 cm kommer efter nyår plus kanske liggande A3. Plus var också på en bra service.
http://www.photohome.se/

Niklas

Gäller de alla hardcover bundna, dvs 24 sidors också?

8-9 osv

Roine, som nu fixat klart 6 böcker

Roine

volkers skrev:
Hej igen Roine
Snygga bilder! Ett tips till dig - även om det inte faller bort något i mitten på Hardcover, så är det bättre att inte lägga små bilder över mittuppslaget. de kommer inte till sin rätt då. På sid 8-9, 16-17 osv är papperssidan "hel" (dvs sömmarna ligger där) och de uppslagen lämpar sig bättre för små bilder över mitten.
Prova att lägga två småbilder så sidan istället..

På framsidan ska titeln vara till höger.

Många häls
Volker

Hej. Jag har en fråga om fotoböcker med mååånga sidor.

Jag håller på med ett fotoprojekt som går ut på att jag tagit en bild varje dag under hela 2007. Nu vill jag göra en fotobok av det och jag skulle vilja ha tips på företag/sidor som kan fixa fotoböcker med 365 sidor (368 får det väl bli då) Alltså 184 blad... Finns det någon sådan eller måste jag lägga flera bilder på varje sida?

Har kollat lite på fotobok.com och som jag förstår det så är deras tak 112 sidor, alltså 56 blad... Stämmer det eller är det 112 blad?

Hej igen

Fick min bok från Pixopolis idag, är klart imponerad, klockrent var det, snyggt jobb och bra färger.

Använder Kjell Posts actionspaket och den är värt varenda öre.

Laddar just nu upp 6 olika böcker till, varav några skall fram i flera exemplar.

Som någon skrev tidigare i tråden, det är grymt vanebildande!

Roine

Fråga till Volker och/eller Kjell: Jag har sett att SmurfMolly fått bra mycket bättre resultat när hon konverterat materialet till FOGRA27 innan hon skickat in. För en nörd som jag som inte använder Photoshop + PixGen utan genererar JPEG-filer via PDF från ett annat layoutprogram, vad blir motsvarande operation för mig? Är det bara att lägga CMYK-JPEG:ar i FOGRA27-profilen på beställnings-CD:n, eller är det någon mer magi inblandad?

Den här tråden väckte min lust för ännu en bok!
Hade en färdig men har inte fått fingrarna ur och beställt. Men nu så. Boken om Budapest på väg! =)

Hej Ture,
eftersom ditt layoutprogram kan hantera färgprofil så är de bara att ställa in FOGRA27-profilen och exportera dina JPEG filer.

Lite info om kalibrering och skärpa finns i bloggen

http://fotobok.com/blogg/?cat=3

Och du Christoffer ang din fråga; ja det är 112 sidor, alltså 56 blad. Vid större upplagor kan vi lägga till blad - upp till 132 sidor. Hör av dig till mig isåfall.

Mvh.

//Volker

Re: Bra fotoböcker

Niklasan skrev:
Ett tips på fotoböcker som konstigt nog inte varit uppe är Photohome.
Provade en bok och deras bokverktyg som var väldigt bra jämfört med de andra jag provat.

Kvaliten var också bättre än de andra jag sett och köpt. Storlekarna de erbjuder är dock begränsad, men 30x30 cm kommer efter nyår plus kanske liggande A3. Plus var också på en bra service.
http://www.photohome.se/

Niklas

Har också blivit sugen på att prova det här med en fotobok och har laddat ner Pixgen och börjat lattja lite.

Eftersom jag inte är så van med Photoshop tycker jag att verktyget för att skapa boken är viktigt. PixGen känns OK, men inte så där riktigt topp.

Kollade också in Photohome och om jag läser rätt i prislistan kostar t ex en 24 sidors hardcover mer än dubbelt så mycket från dem som från Pixopolis.

Stämmer det?

Kan det vara värt merkostnaden?

Hej
Köp kjells action för 300 kronor, det är värt varenda krona.

http://www.irstamek.com/pbd/PBD.html

Den fixar allt svårt, du pekar bara ut bilderna du vill ha på en sida i Bridge, sen finns ett menyval Pixopolis och bilderna finns sen i din boksida. Då finns val för att förstora. lägga ramar osv. Sen sparaval som skapar en höger o en vänstersida.

När du sen är klar så kör du Pixopolis program o infogar med drag and drop de sidor Kjell skapat.

Se www.roine.nu/bocker.htm

Det är så långt jag kommit, 10 av 12 böcker som nu är beställda i olika antal.

Tror aldrig du kommer bli missnöjd med arbetssättet med Kjells action och sen kvaliten på den inbundna boken från Pixopolis.

Roine

Jag har inte Bridge, inte heller Photoshop.

Det jag har är Lightroom och Elements 5.0 men då funkar väl inte Kjells actions?

Mvh
Anders

Så då var det beställt!

Tusen tack till Voker för fantastisk support!

Jag gjorde en enkel bok med hjälp av den medföljande PixGEN programvaran. Jag blev aldrig riktigt vän med hur bilderna skalades upp och ner i programmet så jag valde att ifrån Lightroom exportera alla bilder i "rätt" format. Min upplevelse är att Lightroom är mycket bra på att skala upp och ner bilder utan kvalitetsproblem.

PixGEN var ganska trevligt att jobba med och funkar nog om man som jag har enkla krav på layout.

Beställningsrutinen innifrån programmet funkade perfekt - tror jag i alla fall! :)

Jag tyckte dock att textverktyget var klumpigt när man skrev längre texter. Vidare var det lite svårt att justera placeringen av bilder och texter. Kommandot "justera till raster" gav inte alltid det önskade resultaten, men som sagt, överlag helt OK programvara.

Nu när jag vet hur det hela fungerar i detalj, hur stor en sida skall vara i pixel, marginaler mm så kommer jag troligen att använda ett annat verkytg i fortsättningen.

Eftersom jag inte har Photoshop och inte känner mig hemma med Elements så lutar det åt att jag kommer att använda mitt ritprogram CorelDraw. Det ger mig utmärkt kontroll över placeringar och goda möjligheter till texthantering och när jag exporterar till exempelvis JPG i sRGB blir resultatet helt OK.

Innan jag går vidare måste jag dock avvakta resultatet av mitt första försök och se om sRGB räcker för mig eller om jag vill använda CMYK profilen. I så fall måste jag nog fundera lite på hur konverteringen skall gå till.

När jag exporterar i Lightroom finns det bara tre alternativ för färgrymd, sRGB, Adobe RGB och Pro Photo RGB. Någon som vet om det går att lägga till CMYK-profilen så att Lightroom använder den vid export?

Tack än en gång till Volker för suverän hjälp och Gott Nytt År på er allihop!

Återkommer med lite kommentarer när jag har boken i min hand.

Anders

kpt skrev:
Hej Anders,

Lightroom har inte CMYK-hantering så det "slipper" du.

Tack för svar.

Jag har kollat lite mer på CorelDraw och det verkar ha tämligen avancerade möjligheter för profilhanteringen så där kan jag nog använda CMYK profilen om jag vill.

Nåväl, mina krav på färgerna är ganska låga. Jag sitter ju inte ens med en kalibrerad skärm så jag gissar att sRGB kommer att funka för mina behov.

Skall bli spännande när boken kommer.

Jag känner att det här med fotoböcker är något som kan bli oerhört vanebildande... :)

Intressant men det är inte "äkta" hantering om jag förstår rätt:

It's important to bear in my that Lightroom will first export the photo using these settings, and then Mogrify will be called to act apon the exported photo using the settings that you define in the panels below.

Alltså jobbar plug-in:en mot en redan sparad fil och konverterar denna.

Likväl en intressant produkt. Den verkar också kunna lösa problemet som diskuterats tidigare hur man skall kunna få sin logo på bilderna direkt ifrån LR.

Nåväl, jag står nog över att testa denna plug-in. Jag försöker att hålla mig till de verktyg jag har utan att installera ytterligare prylar.

Tack för tipset.

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar