Så då var det beställt!
Tusen tack till Voker för fantastisk support!
Jag gjorde en enkel bok med hjälp av den medföljande PixGEN programvaran. Jag blev aldrig riktigt vän med hur bilderna skalades upp och ner i programmet så jag valde att ifrån Lightroom exportera alla bilder i "rätt" format. Min upplevelse är att Lightroom är mycket bra på att skala upp och ner bilder utan kvalitetsproblem.
PixGEN var ganska trevligt att jobba med och funkar nog om man som jag har enkla krav på layout.
Beställningsrutinen innifrån programmet funkade perfekt - tror jag i alla fall!
Jag tyckte dock att textverktyget var klumpigt när man skrev längre texter. Vidare var det lite svårt att justera placeringen av bilder och texter. Kommandot "justera till raster" gav inte alltid det önskade resultaten, men som sagt, överlag helt OK programvara.
Nu när jag vet hur det hela fungerar i detalj, hur stor en sida skall vara i pixel, marginaler mm så kommer jag troligen att använda ett annat verkytg i fortsättningen.
Eftersom jag inte har Photoshop och inte känner mig hemma med Elements så lutar det åt att jag kommer att använda mitt ritprogram CorelDraw. Det ger mig utmärkt kontroll över placeringar och goda möjligheter till texthantering och när jag exporterar till exempelvis JPG i sRGB blir resultatet helt OK.
Innan jag går vidare måste jag dock avvakta resultatet av mitt första försök och se om sRGB räcker för mig eller om jag vill använda CMYK profilen. I så fall måste jag nog fundera lite på hur konverteringen skall gå till.
När jag exporterar i Lightroom finns det bara tre alternativ för färgrymd, sRGB, Adobe RGB och Pro Photo RGB. Någon som vet om det går att lägga till CMYK-profilen så att Lightroom använder den vid export?
Tack än en gång till Volker för suverän hjälp och Gott Nytt År på er allihop!
Återkommer med lite kommentarer när jag har boken i min hand.
Anders