younso skrev:
Jag är också intresserade av att göra en årsbok om familjen och efter testet i PC För Alla i höstas hade jag riktat in mig på Fotolabos produkt. Men i slutet på förra året bytte dom ägare och program och det blev mycket sämre. I testet i PC För Alla var inte recensionen av Pixopolis produkt speciellt bra (dålig tryck kvalitet och leveransproblem). Hur är det idag, är sådana problem lösta?
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter...
Jag har precis packat upp min fotobok från Ifolor (tidigare Fotolabo) och jag har både positiv och negativ kritik att ge...
Vad jag beställde
6 st "hard cover 21x21 cm, 60 sidor"
Leveranstid
Enligt deras hemsida är leveranstiden två veckor, vilket verkar stämma bra. Mina böcker kom med posten efter ungefär en och en halv vecka.
Kostnad
Totalt betalade jag strax under 2200 kronor för 6 böcker med 60 sidor vardera. Snittpriset blev alltså strax över 360 kr/bok.
Kvalitet
Upplösningen på trycket är acceptabelt för "familjebruk" men kan inte jämföras med fotografier som skrivs ut på riktigt fotopapper.
Färgåtergivningen vågar jag inte uttala mig så mycket om -- det känns som att gröna nyanser ibland blir för kraftiga/starka jämfört med hur det ser ut på min datorskärm men det kan också vara så att min skärm är felkalibrerad.
Det verkar som att bilderna automatiskt komprimeras när boken ska skickas till tryck (gissningvis för att spara bandbredd) och här och var på boksidorna ser man JPEG-artefakter som smetar ut detaljer i gräsmattor och dylikt. Även bilder med dimma eller slöjmoln drabbas av detta. Detta är inget allvarligt problem men ändå något jag inte hade räknat med när jag beställde.
Nu har jag skrivit ganska negativt om tryckkvaliteten men överlag är jag nöjd med kvaliteten och skulle klassa tryckkvaliteten som "någonstans mitt emellan färglaser och fotopapper".
Programvara
Jag installerade deras "Ifolor Designer 2.1" och tycker programmet fungerar alldeles utmärkt (jag hittade ex. inga buggar när jag jobbade).
Man har relativt stor frihet när man gör designen. Man kan placera ut bilder och textblock var som helst, men det finns även många användbara mallar just placering av textblock och bilder. En nackdel är dock att det bara finns drygt 10 teckensnitt att välja mellan, men vill man göra sofistikerade layouter så kan man göra detta i Indesign eller Photoshop och sedan exportera/importera uppslagen som JPEG-bilder.
Rent layoutmässigt så är den färdiga produkten mycket lik "förhandsgranskningen" i programmet -- måtten man ser på skärmen motsvarar med andra ord måtten i den levererade produkten.
Övrigt
Man kan inte välja fritt hur många sidor ens bok ska ha utan man är begränsad till antingen 36, 48 eller 60 sidor.
Bokryggen är limmad, inte trådbunden.
Mitt slutomdöme
Plus för...
+ Lättarbetad programvara med många användbara mallar
+ Fullt acceptabla priser
+ Leverans inom utsatt tid
Minus för...
- Proffs kan nog ha en del invändningar mot den automatiska JPEG-komprimeringen
- Inte så många val när det gäller antalet sidor