Annons

Egen fotobok - olika företag

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag fått böckerna. Jag tycker att resultatet är helt ok för mitt ändamål. (En liten fotoberättelse/fotoalbum med bilder från min Israelresa i våras. Boken ska vara till min moster som tack för att hon bjöd med mig. Bilderna är lite "prickiga" om man tittar nära, men jag tycker att det är helt ok. I övrigt tycker jag att bilderna ser ut som de gjorde på min skärm när jag lade upp dem.
Det slår ju förstås inte riktiga papperskopior, men det hade jag inte räknat med heller.

Bättre med CMYK

Jag fick hem en bok från Pixopolis som blivit skadad av Postverket. Pixopolis support erbjöd genast ny gratis bok och tipsade samtidigt om den CMYK-profil (FOGRA 27) som nämnts i flera inlägg. Jag konverterade mina bilder, dvs hela uppslag som jpg-bilder, snart gjort, och skickade in boken på nytt.Då kunde jag jämföra och det blev klart bättre, särskilt i brusiga skuggor ( en del 3200ASA-bilder) och även andra partier tecknades snyggare.

Jag har nu köpt Kjell Post's actions och script som underlättar stort om man vill göra hela boken i PS.

Gjorde en bröllopsbok igår kväll med detta och kan starkt rekommedera det för er som är vana att jobba i PS och vill ha möjligheter att göra vad ni vill med layouten.

Det märks att Kjell lagt ner massor med jobb för att göra detta ramverk, dom få kronor det kostar sparade jag in flera gånger om nu när jag gjorde första boken.

fotobok.com

Fick hem min tredje fotobok från fotobok.com igår och är åter riktigt nöjd. Kan fortfarande starkt rekommendera att köpa böcker därifrån!

Den här gången skapade jag boken i photoshop med Kejll Posts actions vilket gick klart snabbare och reslutatet blev klart bättre. Det var svårare att "göra fel" när man arbetade i Photoshop, vilket man är van vid.

Boken finns att se på http://www.johan.vallstrand.se/kina.pdf (4,5mb).

Ett litet tips i all välmening.

Korrekturläs inte din fotobok 23:45 och skicka iväg den direkt efter.
Det kan smygga medd sig stafvel. ;-)

Men man kan också se det på den ljusa sidan att jag fick
möjligheten att jämföra min pixopolis-bok i sRGB och Fogra27.
Jag kommer fortsättningsvis använda Fogra för jag tycker
verkligen att jag kan se skillnad till det bättre.

Helnöjd med resultatet, nu när det är rättstavat och allt.

hostklint skrev:
Ett litet tips i all välmening.

Korrekturläs inte din fotobok 23:45 och skicka iväg den direkt efter.
Det kan smygga medd sig stafvel. ;-)

Men man kan också se det på den ljusa sidan att jag fick
möjligheten att jämföra min pixopolis-bok i sRGB och Fogra27.
Jag kommer fortsättningsvis använda Fogra för jag tycker
verkligen att jag kan se skillnad till det bättre.

Helnöjd med resultatet, nu när det är rättstavat och allt.

Det kan också vara ett tips att skaffa en fru som kan korrläsa allt som ska gå i tryck. Sen jag gjorde det har det varit betydligt mindre stavfel ;)

Greve Nickon skrev:
Det kan också vara ett tips att skaffa en fru som kan korrläsa allt som ska gå i tryck. Sen jag gjorde det har det varit betydligt mindre stavfel ;)

Gissa varför hon var skitsur efteråt ;-)
Jag ville vara snäll och inte väcka henne mitt i natten,
tanken slog aldrig att man kanske kunde väntat till dagen efter,
är man klar "nu" så är man.

Fotobok med jacka

Någon som hittat en tjänst där man kan få ett coversheet runt sin fotoboK? Jag tycker inte riktigt att de fotoböcker där man skriver direkt på omslaget blir snygga.

Mvh

Martin

younso skrev:
Jag är också intresserade av att göra en årsbok om familjen och efter testet i PC För Alla i höstas hade jag riktat in mig på Fotolabos produkt. Men i slutet på förra året bytte dom ägare och program och det blev mycket sämre. I testet i PC För Alla var inte recensionen av Pixopolis produkt speciellt bra (dålig tryck kvalitet och leveransproblem). Hur är det idag, är sådana problem lösta?
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter...

Jag har precis packat upp min fotobok från Ifolor (tidigare Fotolabo) och jag har både positiv och negativ kritik att ge...

Vad jag beställde
6 st "hard cover 21x21 cm, 60 sidor"

Leveranstid
Enligt deras hemsida är leveranstiden två veckor, vilket verkar stämma bra. Mina böcker kom med posten efter ungefär en och en halv vecka.

Kostnad
Totalt betalade jag strax under 2200 kronor för 6 böcker med 60 sidor vardera. Snittpriset blev alltså strax över 360 kr/bok.

Kvalitet
Upplösningen på trycket är acceptabelt för "familjebruk" men kan inte jämföras med fotografier som skrivs ut på riktigt fotopapper.

Färgåtergivningen vågar jag inte uttala mig så mycket om -- det känns som att gröna nyanser ibland blir för kraftiga/starka jämfört med hur det ser ut på min datorskärm men det kan också vara så att min skärm är felkalibrerad.

Det verkar som att bilderna automatiskt komprimeras när boken ska skickas till tryck (gissningvis för att spara bandbredd) och här och var på boksidorna ser man JPEG-artefakter som smetar ut detaljer i gräsmattor och dylikt. Även bilder med dimma eller slöjmoln drabbas av detta. Detta är inget allvarligt problem men ändå något jag inte hade räknat med när jag beställde.

Nu har jag skrivit ganska negativt om tryckkvaliteten men överlag är jag nöjd med kvaliteten och skulle klassa tryckkvaliteten som "någonstans mitt emellan färglaser och fotopapper".

Programvara
Jag installerade deras "Ifolor Designer 2.1" och tycker programmet fungerar alldeles utmärkt (jag hittade ex. inga buggar när jag jobbade).

Man har relativt stor frihet när man gör designen. Man kan placera ut bilder och textblock var som helst, men det finns även många användbara mallar just placering av textblock och bilder. En nackdel är dock att det bara finns drygt 10 teckensnitt att välja mellan, men vill man göra sofistikerade layouter så kan man göra detta i Indesign eller Photoshop och sedan exportera/importera uppslagen som JPEG-bilder.

Rent layoutmässigt så är den färdiga produkten mycket lik "förhandsgranskningen" i programmet -- måtten man ser på skärmen motsvarar med andra ord måtten i den levererade produkten.

Övrigt
Man kan inte välja fritt hur många sidor ens bok ska ha utan man är begränsad till antingen 36, 48 eller 60 sidor.

Bokryggen är limmad, inte trådbunden.

Mitt slutomdöme
Plus för...
+ Lättarbetad programvara med många användbara mallar
+ Fullt acceptabla priser
+ Leverans inom utsatt tid

Minus för...
- Proffs kan nog ha en del invändningar mot den automatiska JPEG-komprimeringen
- Inte så många val när det gäller antalet sidor

ArneB skrev:
Det kan vara fiffigt att korrekturläsa sina foruminlägg också. Framför allt att inte använda vart när det ska vara var ;-)

Det gick ju alldeles utmärkt att använda ordet vart också utan att bli missförstådd i det är sammanhanget. :)

Michael

Hej
HAr skaffat Kjell Post:s actionpaket och måste säga det är en dröm att använda.

Gjort en ren provkörning på min frankrikeresa:

http://roine.nu/bok1/index.htm

Tok 5 timmar att få till detta från 0, dvs skapa manus, dvs vad vill jag visa,välja bilder, konvertera från RAW, dock ingen redigering, är ju bara ett prov, samt att sen skapa ett bok.

Valde städerna först, sen tema såsom mat, viner, sevärdheter osv.

Är det nån som orkar ha synpunkter vore jag väldigt tacksam. Både på layout o om jag bommat teman.

Roine

hardcover

är osäker på framsidan dock, skall titeln vara på höger eller vänster sida?

Sen ser jag att småbilderna är för små

Roine

Senast ändrad:
Hej igen Roine
Snygga bilder! Ett tips till dig - även om det inte faller bort något i mitten på Hardcover, så är det bättre att inte lägga små bilder över mittuppslaget. de kommer inte till sin rätt då. På sid 8-9, 16-17 osv är papperssidan "hel" (dvs sömmarna ligger där) och de uppslagen lämpar sig bättre för små bilder över mitten.
Prova att lägga två småbilder så sidan istället..

På framsidan ska titeln vara till höger.

Många häls
Volker

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar