Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EFS 17-55 zoomen låst sig

Produkter
(logga in för att koppla)

F.G.

Aktiv medlem
Zoomen har precis låst sig på mitt favoritobjektiv EFS 17-55. Går bara zooma mellan 40-55 nu och jag har tyckt att den varit extra lättrörlig de senaste dagarna. Vad kan ha hänt, förmodar att det bara är att lämna in på lagning? Vad kan den kosta tro? Förövrigt fungerar den precis som vanligt.

Detsamma har hänt mig på min 17-85 is usm också. Men den har låst sig mellan 17-24 ungefär, allt annat fungerar.
Någon som vet vad som hänt?
Någon som känner till någon bra reparatör i Dalarna?

Jag har en gammal EF 35-135mm f/4-5,6 USM som drullade i backen en gång, med kameran på. Den smällen slog av medbringarna i zoomningsgängan, så det gick bra att snurra runt zoomringen, men brännvidden förändrades inte. Ibland kom de lösa delarna i kläm, och då gick det inte att snurra heller.
Förmodligen är det antingen någon sådan del, som ska vara i objektivet, men som inte längre sitter på den plats där den skulle vara, eller något främmande föremål som lyckats ta sig in och låsa mekanismen.

Man kan hålla objektivet i olika lägen och lirka på ratten, för att se om det hjälper, men även om det gör det är det ju fortfarande nåt som skramlar omkring där inne, så det lär väl inte hjälpa mer än tillfälligt. Det enda vettiga är nog farbror doktorn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar