ANNONS
Annons

EF-S 17-55/2.8 vs. EF 24-105/4L ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Jomans

Aktiv medlem
Beslutsångest!!!

Sålde mitt 24-70/2.8 eftersom det var för stort och tungt att släpa omkring på... och jag vandrar gärna omkring i stadsmiljö och letar motiv, ofta utomlands. Har en 30D.

Kan baske mig inte bestämma mig om jag ska skaffa 17-55 eller 24-105 !!!

Jag vill hålla mig till originalgluggar, slippa tegelstenar, helst med IS, bra byggkvalitet och givetvis prestanda.

Efter att ha läst på FS lutar det åt 17-55...

Nån som är villig att dela med sig av sina erfarenheter?

Är det inte lite som att jämföra äpplen med päron. Båda är goda, men det beror på vad man gillar.

I det här fallet måste du fråga dig om du vill ha rejäl vidvinkel eller möjlighet att zooma dig närmare samt vill du ha EF-S-objektiv eller vanligt EF-objektiv.

Sedan är det bara att fundera vidare.

Jag har 17-55 och är jättenöjd med den nu. Var inte det i början då jag bytte från min Tamron 28-75, men nu har jag vant mig och tycker det att kanonbra. Jag provade ett 24-105 i butik, men tyckte inte att jag fick tillräckligt med vidvinkel. Sedan är det bara att röra lite på benen för att kompensera förlusten i zoom. Nja, kanske inte alltid, men i många fall.

Jomans skrev:
så objektiven är likvärdiga i övrigt - förutom zoomomfånget?
Nej, jag tror att 17-55 rent allmänt anses vara den något skarpare. Den kan dock inte användas på FF-sensor och är inte byggd för yrkesbruk. frågan du kanske bör ställa dig är om du i framtiden kan tänkas skaffa FF-hus och om du behöver omfånget på 24-105.

Jag är helnöjd med min 17-55, skulle egentligen vilja ha en 24.105 också, men behöver annat före.. :)

Tidigare var mitt Sigma 30 1.4 det skarpaste jag testat (Bra exemplar, knivskarp!) och 17-55:an är lika skarp i mitten och förstås mycket skarpare på sidorna!

Läste detta härom dagen:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=24188682

Ett bra betyg för en som testat runt lite.. :D

Men vilket som är säkert tillfredställande, det är väl brännvidden som avgör kanske!?

Lycka till!

Mvh
Micke

En fördel med 17-55 är ju bländarvärde 2.8 jfr 24-105 som har största bländarvärde 4.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar