Annons

EF eller EF-S?

Produkter
(logga in för att koppla)
Läs vad jag skriver en gång till. EF-S 10-22 går efter modifiering att använda på ett fullformathus, linsen tecknar ut hela bilden ned till c:a 14 mm. Först vid c:a 12 mm tar det bakre linselementet i spegeln, jag har provat.

Den bifogade bilden är en skannad diabild tagen med min EOS 30 vid 14 mm, vinjeteringen är från uvfiltret som jag inte tänkte på att ta bort när jag tog bilden.

/Daniel
 

Bilagor

  • ef-s-10-22-14mm-ff-s.jpg
    ef-s-10-22-14mm-ff-s.jpg
    42 KB · Visningar: 247
dano skrev:
Först vid c:a 12 mm tar det bakre linselementet i spegeln, jag har provat.
Tänk på att detta kan vara beroende av kamerahuset. Ett yrkeshus med hundraprocentssökare har säkert större spegel. Och säkert finns skillnader i uppfällningsgeometrin som gör att det varierar även mellan konsumenthus.
 
Nej det spelar ingen roll vilket kamerahus det handlar om, då linselementet över huvud taget inte går utanför EF fästet vid brännvidder ned till 13 mm.

EF-S 10-22 har med den skenbara brännviddsförlängningen hos ett APS-C hus har en bildvinkel motsvarande ett 16-35 mm objektiv på fullformat, sätter vi objektivet istället på ett fullformathus kan vi fortfarande använda den som ett 16-22 mm objektiv. Ett klart användbart brännviddsområden speciellt om vi kombinerar det med någon 24-X zoom. Om vi däremot redan har eller skaffar ett fullformat objektiv i detta brännviddsområde (eg. 17-40) är det kanske inte lika användbart, även om vi faktiskt kan få ut ett par millimeter kortare brännvidder (ned till c:a 14 mm) med 10-22:an.

/Daniel
 
cbr1000 skrev:
Titta bara på de nya objektiven som också kom idag. De är inte EF-S utan går på alla hus.

Jovisst, men hur ska Canon göra...ska dom vara tvingade att lansera nya EF-S gluggar varje gång ett nytt EF kommer?

Optik kommer allt eftersom man ser ett marknadsbehov/säljpotential och att man lanerar ett par EF-gluggar samtidigt som ett FF-hus kommer är väl ganska naturligt om man nu ändå hade dessa på gång.

När ett nytt "1,6-hus" kommer kan vi antagligen räkna med att ett eller annat EF-S objektiv poppar fram ;-)
Ingen kommer den dagen tro att Canon övergett EF-serien...

---------------------------------------

Menar INTE att vara arrogant med detta, AA, men det är värt att betänkas då lanserinar av produkter som dessa sällan kommer "hipp som happ" utan föregås av lång tid av produktionsplanering och utveckling.

Som sagts av andra, på många år ännu kan vi räkna med att någon/några "1,6-hus" kommer det finnas, och glöm aldrig att marknadsvärdet på grejorna är "alltid" lägre än bruksvärdet.
Dvs ditt EF-S-objektiv och ditt 20D-hus(?) är lika bra framöver som idag, oavsett vad som finns att köpa nytt om 3-5 år.
Vad som är "modernt" är nåt annat det...


Min CD-spelare är 7 år.
Den låter ännu underbart bra, liksom förstärkaren som är ca 5-6 år, spelar lika nice även fast den är "omodern".

Samma med min EOS 600 från 1989; sätter jag på bra optik får jag skarpa bra bilder, om JAG sköter mitt vill säga...
Den hade varit fin även om det idag bara funnits EF-S optik att köpa, men klart att DÅ hade det varit illa om jag behövt ett nytt objektiv...
 
Finns det något som hindrar att Canon eller en tredjepart utvecklar en adapter för att köra EF-S optik på fullformat? Skulle det vara komplicerat?
 
Det finns ju en jätteenkel lösning på problemet. Låt bli att köpa EF-S eller "digitala" objektiv, jag förstår inte vitsen med dom, speciellt som det finns "full frame" alternativ till de flesta.
 
Jag kan bara delvis hålla med dig, Anders. Vill man ha Canons egna objektiv, så finns det inte alltid bra alternativ. Det mest uppenbara är naturligtvis 10-22 mm som inte kan ersättas av något liknande objektiv med full bildcirkel. Men jag tycker även att 17-85 är svår att ersätta när man inte kan/vill släpa med flera objektiv. 17-40 blir väl kort i långa ändan och de olika 24-xxx zoomarna blir väl långa i korta ändan.

Just därför håller jag med tidigare skribenters önskemål om en 16-70 med full bildcirkel, vilket hade passat mig bättre än det nya 24-105. Men man kan ju inte få allt - i alla fall inte på en gång!
 
Anders Östberg skrev:
Det finns ju en jätteenkel lösning på problemet. Låt bli att köpa EF-S eller "digitala" objektiv, jag förstår inte vitsen med dom, speciellt som det finns "full frame" alternativ till de flesta.
Ja, förutom dom vidvinkelzoomar som går ner till 10-12 mm. Sigma har visserligen en 12-24 för fullframe men alla dom andra är för 1,6. Det trista med den Sigman är att man inte kan använda vanliga filter på den annars vore det ett kanonalternativ.
 
Anders Östberg skrev:
Det finns ju en jätteenkel lösning på problemet. Låt bli att köpa EF-S eller "digitala" objektiv, jag förstår inte vitsen med dom, speciellt som det finns "full frame" alternativ till de flesta.

Jag håller med dig Anders. Därför har jag idag bestämt att lämna tillbaka mitt EF-S 10-22 och istället köpa ett 17-40. Visst, det är mindre vinkel men det får jag leva med. Jag får ett superobjektiv för samma pengar som kommer fungera lång tid framöver (oavsett hus).
 
BugEyes skrev:
Finns det något som hindrar att Canon eller en tredjepart utvecklar en adapter för att köra EF-S optik på fullformat? Skulle det vara komplicerat?
Det skulle nog räcka med en simpel telekonverter. Men då är poängen med EF-S-objektivet ju helt borta eftersom man då får både längre brännvidd och sämre bildkvalitet.
 
Det borde inte vara alltför avancerat att konstruera något som ger samma utsnitt på fullformat som man får på EF-S gluggarna.
Tror att det kommer den dag det finns pengar att tjäna på det.
 
Om du med samma utsnitt menar att adaptern skulle vara en 1,6x-konverter så gissar jag att det inte finns några tekniska hinder. Förutom ljusförlusten på drygt ett steg och skärpeförlusten då förstås.

Om du däremot med samma utsnitt menar att t ex ett 12 mm-objektiv skulle bete sig som ett 12 mm-objektiv även på den stora kameran så tvivlar jag starkt. Marknad har det alltid funnits, det finns nog en och annan mellisfotograf som gärna skulle velat montera billig småbildsoptik...
 
Jag förstod att den här oron skulle komma förr eller senare, men kanske inte så snabbt. Jag har avstått från att köpa EFS-gluggar pga att jag vill ha objektiv som är framtidssäkra, EFS-gluggar kommer säkert att finnas kvar i en överskådlig tid, men troligtvis enbart för nybörjar kameror. Jag tror att innom fem års tid så vill ingen av oss här ha annat än en fullformats kamera, och dom kommer mycket troligt att vara så pass billiga att dom flesta har råd att köpa dom, år 2010's 350D kommer med all säkerhet att vara en fullformatare, kanske till och med årsmodell 2007 ! Teknik utvecklingen går otroligt snabbt idag, därför tycker jag att det är bara dumt att satsa på EFS-gluggar idag.
Jag rekomenderar alltid att man skall satsa på bra fullformats gluggar istället för dyrare hus i en kamera budget, det kommer man aldrig ångra, tro mig.
 
Hur fungerar 17-40/4 med FF sensor..? Hyfsat, bra eller mycket bra?
Vad är sämst -vinjettering, distorsion eller oskärpa i kanterna?



Kanske inte en fråga för denna tråden men med allt snack om FF, EF, EF-S etc så kanske det är OK... ;p
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.