Advertisement

Annons

Ef 50/2,5 Macro eller EF 50/1,4 Usm?

Produkter
(logga in för att koppla)

kaleb

Aktiv medlem
Jag tappade mitt Canon Objektiv EF 50/1,4 Usm i marken idag så att det gick sönder. 2 linser hoppade ur och den ena blev väldigt repad.. Det var de två bakre linserna som lossnade. Satte ihop det hjälpligt, men autofokusen fungerar inte helt och hållet...

Så jag får nog köpa nytt objektiv och valet står mellan två stycken:
EF 50/1,4 Usm
Ef 50/2,5 Macro

Jag fotar mest landskapsbilder med mitt 50mm objektiv, men använder aldrig (hittills i alla fall) brännvidden 1,4.

Är sugen på att köpa ett Ef 50/2,5 Macro nu denna gången. Men...

Är det stor skillnad mellan dessa objektiv när det gäller landskapsfotografering? Kvalitet? Är det inbyggda motljusskyddet för Ef 50/2,5 Macro tillräckligt egentligen?

Tack för tipset!

Känner mig väldigt besviken just nu... Och jag har inte hunnit samla mina tankar kring nästa objektiv. Har även kikat på 35mm f/2 ikväll, och det är ju ett mer vidvikelobjektiv. Det är också ett intressant alternativ.

Kanske inte ett råd om glugg, men har du kollat vad din hemförsäkring kan hjälpa dig med? Har du allriskförsäkring kan det ibland löna sig.

Problemet är att jag inte har kvar kvittot. Kan inte hitta det hemma. För två år sedan, då objektivet var nytt, hade jag en allvarlig reklamation på det och butiken (YFO) snodde kvittot för mig. Lämnade kvittot till dem efter förfrågan och fick inte tillbaka det igen.

Antar att sådant kvitto behövs för hemförsäkringen?

Vet faktiskt inte, du har väl kvar den trasiga gluggen? Kanske finns köpet kvar i YFO´s register?
Det kostar ju inget att fråga försäkringsbolaget, även om de ibland är tjuriga så är de ofta bra att ha att göra med.

/Arne

kaleb skrev:
Tack för tipset!

Känner mig väldigt besviken just nu... Och jag har inte hunnit samla mina tankar kring nästa objektiv. Har även kikat på 35mm f/2 ikväll, och det är ju ett mer vidvikelobjektiv. Det är också ett intressant alternativ.

Tråkigt att du tappade ditt 50 mm.
Jag äger ett 50 mm / f1.4 USM men har oxå tankar på att köpa ett 35mm f/2. Vill ha ett ljuststarkt 35 mm, 50 mm inomhus blir ibland för mkt brännvidd.

Lycka till..

kaleb skrev:
Problemet är att jag inte har kvar kvittot. Kan inte hitta det hemma. För två år sedan, då objektivet var nytt, hade jag en allvarlig reklamation på det och butiken (YFO) snodde kvittot för mig. Lämnade kvittot till dem efter förfrågan och fick inte tillbaka det igen.

Antar att sådant kvitto behövs för hemförsäkringen?

Inte nödvändigtvis. Jag hade ett haveri med vår bärbara dator för et tag sedan. Jag tog fram kvitton och andra handlingar innan jag ringde försäkringsbolaget, men de ville inte se vare sig dessa eller den trasiga datorn.

Jag gissar att de använder något slags sunt förnuft. Hoppas jag.

Kolla din försäkring och ring och fråga! Det kostar ju inget.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar