Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 50mm F1,4 USM vs Canon Macro 0.25m

Produkter
(logga in för att koppla)
Nästa steg efter kit-zoomen (?)

Som nämnts tidigare är den sk. kit-zoomen, dvs. det objektiv som följer med instegspaketen, en bra början.
Ofta relativt mångsidigt, litet och smidigt, men inte bäst på något (utom att vara både billigt och relativt mångsidigt).

När man vill ta nästa steg beror det oftast på att man känner någon form av begränsning med kit-zoomen.
- Räckvidd (dvs. brännvidd) => då är näste steg ofta en telezoom
Exempel: Canon EF-M 55-200
- Skärpa => då är nästa steg ofta ett objektiv med fast brännvidd
Exempel: Canon EF-M 22 (vidvinkel) eller Canon EF 50/1.8 STM + adapter (kort tele, bra till porträtt)
- Makro (dvs. närgräns) => då är nästa steg ofta ett specialicerat makrobojektiv. Korta televarianter fungerar ofta OK även som porträttobjektiv
Exempel: Tamron SP 90 + adapter, eller Canon EF-S 60 + adapter, eller möjligen Canon EF-M 28 (vidvinkel)

Fundera lite på vilken begränsning som "stramar" mest. Bra idé i tidigare inlägg om att gå till en bra fotohandlare tillsammans.
 
- Makro (dvs. närgräns) => då är nästa steg ofta ett specialicerat makrobojektiv. Korta televarianter fungerar ofta OK även som porträttobjektiv
Exempel: Tamron SP 90 + adapter, eller Canon EF-S 60 + adapter, eller möjligen Canon EF-M 28 (vidvinkel)
LIten korrigering på det sistnämnda objektivet. Canon EF-M 28 är ett normalobjektiv, dvs det har inte speciellt vid bildvinkel.

Objektiv med brännvidder mellan 28 och 35, ungefär, brukar räknas som normalobjektiv på kameran som TS flickvän har.
 
Objektiv med brännvidder mellan 28 och 35, ungefär, brukar räknas som normalobjektiv på kameran som TS flickvän har.

Instämmer med att 28 mm är mer "normal" än vidvinkel.

Glömde en begränsning:
- Innomhus utan blix (dvs. ljussyrka) => nästa steg är ofta fast brännvidd. Om man ska välja ett enda objektiv är det vanligt att börja med vidvinkel. Kort tele (t.ex. 50mm) är också klart användbart, men har en något mer begränsad användning (typ porträtt eller konsertbilder)
Exempel: Canon EF-M 22
 
Objektiv

Hej Goding
Jag har också EOS M med tre olika objektiv. Började på Ef-m 18-55 IS ISM som kom med kameran. Eftersom jag reser mycket kompletterade jag med ett EF-M 55-200 IS ISM vilket sannerligen har varit ett perfekt objektiv att ha med på resor. För djurliv passar det perfekt, liksom strandbilder t. Ex. Det tredje jag har är EF-M 22 f/2.0. Detta är helt klart min favorit på kameran. När jag läser vad hon gillar att fota så skulle EF-M 22 kunna ge henne mycket bättre bilder framöver. Matbilder, festbilder (när det är lite sämre ljus), stadsbilder och alla typ av motiv där ljuset är lågt.
Mitt Ef-m 22 har helt och hållet ersatt 18-55!
Men om hon däremot vill komplettera med en zoom är och fortsätta använda 18-55 är det såklart EF-M 55-200 som gäller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.