Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 50/1,4 USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! 50 mm 1.4 är kanon! Lite slö men funkar ändå till det mesta. På tal om funkar... Här kommer problemet som gör att Canon aldrig borde börjat sälja linsen från första början. Missar du stänga av af-knappen när du inte plåtar är det många som, precis som jag får en lins vars focus antingen dör direkt, alternativt funkar ett tag till och från för att slutligen helt upphör att funka. Har sökt på detta och det är så pass vanligt med problemet att jag menar att modellen är mer eller mindre felkonstruerad. Riktigt synd och hade det inte varit för detta hade det nog varit en Canons mest prisvärda linser.

Kan du förtydliga detta? Ska man ändra switchen på objektivet från AF till M när man inte plåtar???

Hej! Ta en titt här! Kan vara att jag formulerar orsaken fel. Gjorde en sökning på...

Kan du förtydliga detta? Ska man ändra switchen på objektivet från AF till M när man inte plåtar???

Hej! kan vara att jag formulerar orsaken fel. Gjorde en sökning på problemet (Problems with 50 mm 1,4 canon) och fick upp massor direkt. Här är en länk: http://www.flickr.com/groups/canon_50mm/discuss/72157603775874649/

Tycker det suger rejält att en lins som ändå kostar några tusenlappar har ett sånt här fel som verkar ha med en dålig konstruktion att göra. Som sagt - när den funkar är den i mitt tycke en favoritlins men att den är så här känslig - då blir det lite rysk roulette...

Här kommer problemet som gör att Canon aldrig borde börjat sälja linsen från första början. Missar du stänga av af-knappen när du inte plåtar är det många som, precis som jag får en lins vars focus antingen dör direkt, alternativt funkar ett tag till och från för att slutligen helt upphör att funka. Har sökt på detta och det är så pass vanligt med problemet att jag menar att modellen är mer eller mindre felkonstruerad. Riktigt synd och hade det inte varit för detta hade det nog varit en Canons mest prisvärda linser.

Hmmm, hur lång tid kan man räkna med? Jag har haft min sen september förra året, och den funkar klockrent. Kan det ha med det jag nämnde tidigare, att den är känslig för stötar i framkant?

Mvh,
Richard

Japp! Stötar i framkant känns....

Hmmm, hur lång tid kan man räkna med? Jag har haft min sen september förra året, och den funkar klockrent. Kan det ha med det jag nämnde tidigare, att den är känslig för stötar i framkant?

Mvh,
Richard

Japp! Stötar i framkant känns bekant! Själv har jag varit väldigt varsam med linsen precis som jag är med alla andra grejer. Räcker med att ha den monterad på kameran i väskan och stöta mot något eller ha tight packning. Dåligt.

Japp! Stötar i framkant känns bekant! Själv har jag varit väldigt varsam med linsen precis som jag är med alla andra grejer. Räcker med att ha den monterad på kameran i väskan och stöta mot något eller ha tight packning. Dåligt.

Mm, jag fick ju höra om det där väldigt tidigt, sen dess har jag som sagt ett motljusskydd på, och det stannar på.

Mvh,
Richard

OK, men då kommer det inte att bli bättre med något annat av de objektiv du nämner. Det gäller att hålla tillräckligt kort slutartid när du plåtar på fri hand.
Menar du att du inte får skarpa bilder på 1/90sek får du använda 1/125 eller kortare.
Tänk också på att fokuspunkten sträcker sig en bit utanför den markerade fokuspunktrutan i sökaren.

Så egentligen är det inte någon större skillnad på objektiven förutom byggkvalitén t.ex?

Så egentligen är det inte någon större skillnad på objektiven förutom byggkvalitén t.ex?

Som nämnts i tråden så vinner du lite i ljusstyrka, 2/3 steg vilket inte är någon stor skillnad i tid.
Du får lite snyggare bakgrundsoskärpa och lite säkrare autofokus verkar det som, men några stora skillnader lär du inte se på bilderna. Egentligen kan man nog sammanfatta det som om allt är lite bättre, men inga revolutionerande skillnader.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar