Jag sitter i valet och kvalet mellan två objektiv.
Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM eller Canon EF 35mm f/1.4L USM.
Har länge varit inriktad på att nästa objektiv skulle bli ett Canon EF 35mm f/1.4L USM men så fick jag uppleva en av mitt livs vackraste regnbågar vid sommarstugan i år:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/307396/2695513.htm
Regnbågen var komplett med båda ändarna ner i Vättern. Då upptäckte jag att jag inte ägde objekti med vilket jag kunde fotografera en komplett regnbåge på FF. 24 mm räckte inte till.
Min strategi har varit att inte skaffa blixt. Jag tycker inte om bilder tagna med blixt. Därför har Canon EF 35mm f/1.4L USM legat i pipeline som nästa objektiv. Jag har ett Canon EF 24mm f/1.4L II USM och ett Canon EF 50mm f/1.4 USM men saknar en brännvidd där emellan. 50 mm är väl inte det bästa men det får duga. Jag monterar det inte särskilt ofta på kameran.
Det jag funderar på nu är om jag skulle köpa Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM istället för Canon EF 35mm f/1.4L USM. Då får jag (hoppas jag) ett objektiv som klarar en regnbåge och ett 35 mm objektiv.
Jag funderar på två saker.
1. Får man med en komplett regnbåge med 16 mm på FF?
2. Är 35 mm 2,8 ljusstarkt nog för fotografering i normal inomhus belysning med 5D Mark III. Med 5D Mark II vet jag att det är lite knappt.