Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 24-105/4L IS USM produktblad hos Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte så lätt att uttala sig när man inte ser sina egna original utan bilder som är processerade. Men visst tycker jag att intrycket i första läget är positivt, att kontrasten, färgerna och skärpan är fin.

Jag kommer att ha min tidigare ägda 28-135IS i åtanke när jag kritiskt ser mina egna resultat. Visst den nya kostar dubbelt så mycket men det betalar jag gärna när jag anser att f4 räcker och att IS,en är en fungerande funktion. Om så bildkvaliteten är bättre så är det helt klart bingo och vet ni vad?
-Jag räknar med att bildkvaliteten är ett gäng bättre än 28-135IS!

MVH Niclas,

Jag kan förstå att gluggen är väldigt intressant på en fullformatskamera, men jag ser inte nyttan med den på en 1.6 crop kamera om man redan har 17-40 och 70-200 ? Glappet mellan 40 och 70 är ju inte speciellt stort ! Jag lägger hellre mina slantar på ett EF-35 1.4L, det har jag större nytta utav på min 20D.

Jag körde tidigare precis med den setup:en, 17-40 och 70-200, och en 50mm. Riktigt bra för det mesta! men upptäckte ändå för ofta att jag saknade en mellanzoom typ 24-70 då man gick på mässor, uställningar osv av olika slag. Då var 17-40 ofta för kort och 70-200 för långt och det blev mycket byta. ett 24-70 2.8 eller 24-105 hade varit perfekt då...

/Andreas

Det är väl toppen att ha en normalzoom som täcker de viktigaste brännvidderna och som är bra att ta med sig när man bara vill ha en glugg med sig.

Min 24-70/2,8 är utgångsläget. Sen kan jag ibland sätta på något vidvinkligare eller mer tele om det behövs.

Jo jag förstår vad ni menar, men för mig skulle en ljustark 35'a göra mer nytta i kameraväskan just nu. Men jag köper nog gluggen senare då jag byter upp mig till fullformat, då måste den ju vara helt perfekt. Tills dess har jag inga problem med 17-40 som normalzoom till min 20D.

Det finns ingen glugg som är perfekt för alla. Jag vet att Jonas Lindqvist föredrar 35/1,4 på en 1D mark II.

froderberg skrev:
Det finns ingen glugg som är perfekt för alla. Jag vet att Jonas Lindqvist föredrar 35/1,4 på en 1D mark II.

Jo så är det nog, jag har drägglat länge efter den gluggen nu och försöker intala mig att den är ett bättre val en nya 24-105'an :)

froderberg skrev:
Och jag drägglar efter 24/1,4. Är ju vidvinkelfreak.

Finns det något häftigare en vidvinkel ? Har aldrig suktat efter supertelen :)
Dags att Canon släpper en riktigt super vidvinkel för fullformat också, en 17/1.4L kanske ?

Jag äger nu en 20D med 17-40, 70-200 och 100 macro (originellt, eller hur).

En 24-105 skulle jag inte ha nytta av annat än att den skulle fungera bra som en normal till kort telezoom, om jag bara har en 20D.

Om jag hade en 5D och en 20D skulle en 24-105 faktiskt passa in mellan 17-40 och 70-200. (Observera att detta är högst hypotetiskt då jag ännu inte har några planer att köpa en 5D.) Följande kombinationer skulle då vara ganska praktiska:

* 5D med 24-105 - allroundkamera när man inte vill bära (alternativt 20D om man behöver längre tele).

* 5D med 17-40 och 20D med 24-105 skulle täcka motsvarande 17-170, vilket räcker långt.

* 20D med 17-40 och 5D med 70-200 (något mindre vidvinkel men längre tele än förra kombinationen).

* 5D med 24-105 och 20D med 70-200 täcker motsvarande 24-280, och skulle förmodligen vara den mest användbara kombinationen (med de två husen).

Trots alla dessa möjligheter tror jag att jag mest skulle använda 5D med 17-40 och 70-200 (om jag nu skulle köpa en 5D), men jag tycker ändå 24-105 passar in i "lågprisvarianten" av L-gluggar (för de som inte behöver snabbheten).

AFE skrev:

* 5D med 24-105 - allroundkamera när man inte vill bära (alternativt 20D om man behöver längre tele).

Inte får du längre tele med 20 D, det är ju bara att beskära 5 D bilden för pixlestorleken är väl nästan densamma tror jag ?

Janne H skrev:
Inte får du längre tele med 20 D, det är ju bara att beskära 5 D bilden för pixlestorleken är väl nästan densamma tror jag ?
Jag har för mig att det är 1D mark II och 5D som har samma storlek på pixlarna. 20D har en högre pixeltäthet.

Re: Re: 24-105/4 har börjat levereras i USA

Wilhelm VP skrev:
Scandinavianphoto - nästa onsdag.

Ohh, det var tidigt det!
Jag räknar med mitt från Cyberph tidigast sista veckan i sep,, eller är det gamla nyheter kanske? Ngn som har hört ngt annat från Cyberphoto? Vet att det är upp mot 15 bokade exemplar där,, jag är det 7,e.

/MVH Niclas,

woofes skrev:
Oj vad jobbigt det blev nu! vad man ser av det testet så ser 24-105 skarpare ut. Jag som inte ville tveka mellan dessa. Vill ju ha en ljusstark , tokskarp 24-70 =) Oj vad svårt det kommer bli...

/Andreas

Skarp ser den ut att vara, men den verkar ha klart mer tunnformig distortion på 24 mm. På ett par av bilderna tycker jag att det ser ut att vara ganska kraftig CA. I övrigt verkar det vara en klart trevlig glugg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar