Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 24-105/4L IS USM produktblad hos Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
ZoMbiE skrev:
Trist med endast F4 på den där gluggen, 2.8 hade ju vart trevligt.
Får nog bli ett 24-70 istället tror jag minsann.

Men IS uppväger ju F4/F2.8 mer en väl förutom kort skäpedjup och rörelseoskärpa. Jag har ett 17-85 och där gör IS 3 bländasteg när det gäller att fota i mörker utan blixt. Det är sådan skillnad på tex 50mm med och utan IS. En fördel med IS om bara motivet står stilla är ju att man kan få lite mer skärpedjup på kvällen.

froderberg skrev:
Fanns för övrigt en FDn 50-135/3,5 en gång i tiden.
Och här är Nikons motsvarighet, 50-135/3.5 AIS - USD 159 på KEH (du kan ju köpa en adapter och använda den på dina Canon-hus ;-)). Skulle gissa att Canons, Minoltas och Nikons 50-135 kom i samma veva.

Bilagor

• nikon_50-135.jpg
    nikon_50-135.jpg
    51.4 KB · Visningar: 890
SM0SBI skrev:
Men IS uppväger ju F4/F2.8 mer en väl förutom kort skäpedjup och rörelseoskärpa. Jag har ett 17-85 och där gör IS 3 bländasteg när det gäller att fota i mörker utan blixt. Det är sådan skillnad på tex 50mm med och utan IS. En fördel med IS om bara motivet står stilla är ju att man kan få lite mer skärpedjup på kvällen.
Joo jag vet vad IS är och hur det fungerar.
Gillar dock kort skärpedjup jag och då är 2.8 och bättre ett krav :)

Nu verkar det ju inte vara så mycket ett rykte längre med EF 24-105 f/4L IS USM.

En lite observation som jag råkade se var att gamla EF 75-300 f/4-5.6 IS USM var borta från Cyberphotos sidor. Samma sak hos Scandinavian Photo och Hegethorns!? Något tecken på att den är på väg ut och få en ersättare, att de har svåra leveransproblem av den eller var hemsidemakarna på samma kräftskiva och söp till och sedan knepade och knåpade med sidorna samma kväll?

Kan ju även vara så det var jag som var på kräfskiva och bara har svårt att hitta den så här tidigt på morgonen ;)

froderberg skrev:
Jag hade inte haft något emot en 50-135/2,8, men frågan är om tillräckligt många inser fördelarna.

Canon hde på början 90-talet en trevlig 70-200/3,5-4,5 USM

/magnus (som vill ha en 17/2L)

Beställ gärna en 17/2 till mig med. Även om jag numera är mycket nöjd med mitt ex av 16-35/2,8.

Kan du få dom att bygga en TSE 20 mm köper jag den oxå!!

(Om jag inte mins fel var det 70-210/3,5-4,5?!
Liten o smidig var den men ingen höjdare optiskt.)

/Janne

Janne H skrev:
Beställ gärna en 17/2 till mig med. Även om jag numera är mycket nöjd med mitt ex av 16-35/2,8.

Numera nöjd? Har du fått den justerad?

Kan du få dom att bygga en TSE 20 mm köper jag den oxå!!

Ska fråga efter en sån hos Canonhöjdarna idag på presskonferensen.

(Om jag inte mins fel var det 70-210/3,5-4,5?!
Liten o smidig var den men ingen höjdare optiskt.)

Den var bättre än billigare 75-300 och väl värd sina slantar, men inte alls så bra som 70-200/4.

froderberg skrev:
Numera nöjd? Har du fått den justerad?

Ska fråga efter en sån hos Canonhöjdarna idag på presskonferensen.

Den var bättre än billigare 75-300 och väl värd sina slantar, men inte alls så bra som 70-200/4.

Ikke, bara lite svårt för zoomgluggar, men denna gillar jag. Bra omfång o ljusstyrka att jobba med på FF kameror. Men kan någon få Canon att bygga en knivskarp 17/2 så köper jag den utan att tveka.

Bra, jag frågader Per K. ang 24-105 i förra veckan...lite hemlighetsfull lät han ;-)

Helt rätt :)

nikitin skrev:
Lånar tråden lite... Kan du inte fråga dem om det inte kommer en uppdaterad 50/1L eller 50/1.4 USM, typ, 50/1.2L?

Jodå, men som vanligt säger de väl inget. Man måste upp över internationell nivå för att få svar. Hade ett mycket intressant samtal med en DSLR-analytiker på Canon Europa för ett år sedan. Med honom kunde man bolla idéer.

Ja
En ny 50mm som är snorskarp och raktecknande och tätad kanske en EF 50mm f/1,2 L. I samma format som EF 24mm f/1,4.

froderberg skrev:
Hade ett mycket intressant samtal med en DSLR-analytiker på Canon Europa för ett år sedan. Med honom kunde man bolla idéer.
DSLR-analytiker - vilket fantastiskt jobb! Kan ni tänka er att kläcka den titeln till någon som inte håller på med foto? På första dejten, kanske?

Ca pris på 24-105/4 blir 12.000 inkl moms när den börjar levereras i oktober. Allt enl Per Karlssson, yrkessäljare på Canon.

/JH

"Closest Focusing Distance (m): 0.45m"

hur fungerar en zoom med liknande omfång med mellanringar? Någon som vet?

/Johan

Med en tunn mellanring fungerar nog hela omfånget. Har du en tjockare, så får man bara fokus i teleändan, eftersom närgränsen hamnar inne i gluggen vid vidvinkeländan.

Här är en 12mm mellanring på ett EF 17-40.. Första brännvidd som kan användas med närgränsen 28cm är 23mm. Locket befinner sig ca: 1 cm från frontlinsen. Så på din kommande fråga så svarar jag, ja - man kan komma nära...riktigt nära ;)

Nästan lite lomo-känsla ;) Är skärpedjupet kort, eller är det bara kort?

Bilagor

• 1740-ef12-23mm-1cm.jpg
    1740-ef12-23mm-1cm.jpg
    26.8 KB · Visningar: 424
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar