ANNONS
Annons

Canon EF 24-105mm f/4L IS USM till en APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)
Precis! Skulle själv aldrig handla i en webbshop som översatt texten till garantivillkoren med Google Translate, som har en garanti för dead on arrival på 24 timmar och att en DOA då ska vara returnerade inom 3 dygn: "Vår begränsade garanti gäller endast omfatta ... Skador som orsakas av onormal användning eller villkor ... strängt uteslutna i vår begränsade garanti service. ... inom 24 timmar efter den goda levererats. Är fel som uppstått efter utgången av garantitiden (24 timmar efter paket levererat) accepteras inte. Återvänder fraktavgift är ansvarig av kunderna. ... kommer vi råder dig att sända via en försäkrad bärare ... rekommenderar vi att du säkert packa produkten i en låda med bubblor wrap. Produkt (er) skall återlämnas och tas emot av oss inom 3 dagar efter vi accepterar ditt RMA formuläret."

Tack Jonas. har absolut släppt den idén om att kolla upp det,.. verkar mycket oseriöst. Det är ju därför man vill ställa frågor på ett forum då man är osäker :)

Håller med Stefan där, billigast är inte alltid bäst Jag har också kikat på prisjakt och skulle när som helst välja Cyber framför även om det är lite dyrare. Aldrig nåt krångel om man får problem.
Förstår din fråga om vad du ska välja...varför inte ta kontakt med en butik och höra om du kan hyra t.ex. EF 24-105.
En annan glugg som dock bara passar på aps-c huset du har, är EF- s 17-55/2,8 som är riktigt trevlig. Blir ca 27-88 på din 550D.
Köper du en begagnad så får du säkert igen pengarna om du vill gå till FF.

Tack för tipset, det är nog läge att gå in på Scandinavian Photos butik i Malmö.:)

Som jag skrev tidigare. Ja, det gör det :)
De flesta bröllopsfotografer jag pratat med verkar föredra EF 24-70/2,8 L för sin större bländaröppning. Själv använder jag EF 35/1,4 L och EF 100/2,8 L IS USM i kyrkan och tycker det fungerar bra.
Eftersom du redan har en ljusstark normal så kan nog 24-105 vara ett bra komplement.

Tack!!! :))

Tack för tipset, det är nog läge att gå in på Scandinavian Photos butik i Malmö.:)
Passa på att testa Tamrons 24-70/2,8 VC när du ända är där...

Jag skulle ha satsat på den i stället för 24-105/4L, mest för att du får snyggare bokeh men din kamera får lättare att fokusera i sämre ljusförhållanden & du får en nyare & bättre bildstabilisering.

Dock så tappar du ju lite räckvidd på telesidan men det kanske det kan vara värt... =)

Lycka till med både objektiv valet & bröllopsplåtandet!!

Jag har ingen aning om ifall Scandinavian Photo hyr ut men jag vet att Rajala gör det, jag har hyrt objektiv där och skulle du sedan köpa objektivet av dem så drar de även av hyrkostnaden från priset.

Att köpa ett objektiv i L serien till en 550 känns väl inte riktigt rätt ( min åsikt )

Jodå, det är helt rätt. Ett bra objektiv är bra oavsett vilken kamera det sitter på. Jag använde mitt EF 200mm f/2.8 L USM en hel del på min gamla EOS 350D med bra resultat.

Har en Canon 550D och har har bl a ett Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 USM IS som jag är ganska nöjd med, förutom glappet i ringarna och dålig AF i sämre ljus.

Har själv haft 28-135/3.5-5.6 och har nu 24-105/4L som jag kör både på en 6D men även på en 550D.

24-105 gick väl på närmare 11.000:- när den kom och trots lite små brister är den väldigt trevlig och väldigt prisvärd idag.

Om jag jämför med upplevelsen mot 28-135:an så har 24-105:
+ Lite mer vid vidvinkel
+ 1 steg bättre bländare i teleläget
+ Finare färger
+ Mer gediget
+ Inga glapp
+ Snabbare fokus
+ Bättre bildstabilisering
+ Betydligt bättre bildstabilisering vid filming (28-135:ans AF hoppade liksom om man panorerade, blir följdsamt med 24-135)
+ Mjukare zoom (också väldigt irriterande vid filming på 28-135 som liksom hoppade i steg vid zoomning)

Enda lilla minuset är att den tappar lite i teleläget, men eftersom den är lite skarpare, så har man igen den lilla förlusten.

Tror absolut att du blir nöjd med en 24-105, men som någon skrev, kolla även på Tamrons nya med bildstabilisering.

Någon skillnad i bildkvalitet mellan min EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM och den dyrare EF 24-105 mm f/4L IS USM kan jag inte se. Nu har jag slutat använda min 28-135, för den har fått nåt mankemang med autofokusen, men när jag använde båda gick det inte att se skillnad på bilderna.

Däremot är skillnaden i gedigenhet milsvid.

Jag har dock använt 24-105 på både 7D och 1DX med bra resultat. Den fungerar som diversezoom på båda typerna av kameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar