Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt inlägg som du nu svarade på, handlade om att det är fortfarande ett bra pris, det var därför jag highlightade priserna ink eventuell moms, en moms som du som företagare får tillbaka, eller rättare sagt inte betalar, det en administrativ handling när man konterar, moms in/moms ut.

Javisst, tull och transport kan inte kosta så mycket.
 
Köpte efter mkt tveksamhet (både gällande uppgradering till fullformat och specifikt köp av en A7 III från Kachashop (använders E-infinity's supply chain)..

Har funkat klockrent. 5 arbetsdagar från beställning till leverans (beställde på söndag, fick hemleverans fredag). Bad vid order dem att emballera ordentligt och kameran kom i ett ytteremballage med bubbelplast runt orginalkartongen. Ställde ett antal frågor innan och under köp och fick alltid svar samma dag.
 
Vilket webplats syftar du på?

När man köper saker från e-infinity så skeppas de, såvitt jag vet, från Storbritannien som fortfarande är EU-medlem.
 
Vilket webplats syftar du på?

När man köper saker från e-infinity så skeppas de, såvitt jag vet, från Storbritannien som fortfarande är EU-medlem.

Intressant för de anger en Hong Kongadress.

Är det storbrittannien borde de ange 20% VAT, eller har du hittat något annat i dina undersökningar?
 
Ange VAT vardå? Jag ser bara slutpriser i deras listor av varor. Borde moms anges? Det brukar inga webbutiker i Sverige göra.

Om du tror att e-infinity bryter mot Storbritanniens lagar så kanske du borde kontakta Scotland Yard? :)
 
Ange VAT vardå? Jag ser bara slutpriser i deras listor av varor. Borde moms anges? Det brukar inga webbutiker i Sverige göra.

Om du tror att e-infinity bryter mot Storbritanniens lagar så kanske du borde kontakta Scotland Yard? :)

Berätta hur stor moms (VAT) de tar ut. De anger en HK adress men du säger att de "skeppar" från UK. Så en företagare vet inte hur mycket det kommer kosta. Och inte en privatkund heller för om företagsadressen stämmer till kommer svensk moms och tull.

Ordning och reda...:)

Edit: jag gick in på Webhallen, Clas Olsson, Kjell & co och Dustin. De anger moms i shoppingvagnen.

Var går du in som referens för "brukar"?
 
Tyvärr är det också betydande risk att inte få momsen tillbaka alls.

Min revisor ville inte bli inblandad sist.

Du är uppenbarligen kommunist. Om Sverige eller EU har ett handelsavtal med HK så har våra folkvalda ansett att det är bra för vår land. Den som påstår att det är omoraliskt att utnyttja detta avtal är bara dum i huvudet!
 
Du är uppenbarligen kommunist. Om Sverige eller EU har ett handelsavtal med HK så har våra folkvalda ansett att det är bra för vår land. Den som påstår att det är omoraliskt att utnyttja detta avtal är bara dum i huvudet!

I varannat inlägg är de i UK och varannat HK. Ingen som vet säkert vad som gäller?
 
Vad är det som är så svårt att förstå?

Företaget är hong kong baserat men skeppar från Storbritannien vilken är inom EU så ingen svensk moms eller tull tillkommer.
 
Berätta hur stor moms (VAT) de tar ut.
Nädu. Du får allt fråga dem själv.

De anger en HK adress men du säger att de "skeppar" från UK.
Nikon har sitt huvudkontor i Japan. Icke desto mindre har de en webbutik i Sverige.

Så en företagare vet inte hur mycket det kommer kosta.
Det står på websidan hur mycket det kostar. Om man klickar på "köp" (eller vad knappen heter) och sen tittar i vaurkorgen så får man se totalsumman (inklusive frakt).

Och inte en privatkund heller för om företagsadressen stämmer till kommer svensk moms och tull.
Inom EU har vi frihandel. Storbritannien är fortfarande med i EU.

Jag tycker att hela den här sidotråden är tramsig. Den här tråden är till för att ge råd till den som vill handla av e-infinity genom att berätta om erfarenheter om det.

Den som vill diskutera handelsregler kan väl starta en ny tråd för det?
 
Nädu. Du får allt fråga dem själv.


Nikon har sitt huvudkontor i Japan. Icke desto mindre har de en webbutik i Sverige.


Det står på websidan hur mycket det kostar. Om man klickar på "köp" (eller vad knappen heter) och sen tittar i vaurkorgen så får man se totalsumman (inklusive frakt).


Inom EU har vi frihandel. Storbritannien är fortfarande med i EU.

Jag tycker att hela den här sidotråden är tramsig. Den här tråden är till för att ge råd till den som vill handla av e-infinity genom att berätta om erfarenheter om det.

Den som vill diskutera handelsregler kan väl starta en ny tråd för det?

Jag sammanfattade tråden för länge sedan. De säljer billigt och verkar ta ansvar för fel.

Billigt och bra! Inga moraliska problem!
 
Nädu. Du får allt fråga dem själv.


Nikon har sitt huvudkontor i Japan. Icke desto mindre har de en webbutik i Sverige.


Det står på websidan hur mycket det kostar. Om man klickar på "köp" (eller vad knappen heter) och sen tittar i vaurkorgen så får man se totalsumman (inklusive frakt).


Inom EU har vi frihandel. Storbritannien är fortfarande med i EU.

Jag tycker att hela den här sidotråden är tramsig. Den här tråden är till för att ge råd till den som vill handla av e-infinity genom att berätta om erfarenheter om det.

Den som vill diskutera handelsregler kan väl starta en ny tråd för det?

Jag har som sagt redan lagt varor i shoppingcenter men inte ett pip om momsen.

Allt tyder på att moms inte betalats och att moms (och tull) därmed ska betalas av kunden i sverige. Du får kalla det tjafs hur mycket du vill.

Om Nikon, de anger en svensk kontorsadress, inte japansk, jag har varit där hur många gånger som helst.
 
Tror de flesta faktiskt mkt tidigt i tråden förstod hur detta är fungerade.
Verkar som hur mkt man än försöker förklara så finns det alltid nån man inte når fram till.
Till dessa personer rekommenderar jag att fråga deras revisorer eller själva ringa Skatteverket hur de ska gå vidare med ärenden man har.

Bara för att e-infinty inte anger kontorsadressen i Storbritannien betyder inte att de inte har en. De har all kundservice i HK. Men centraler i HK, Storbritannien och Australien.


/Stefan
 
Jag har som sagt redan lagt varor i shoppingcenter men inte ett pip om momsen.

Allt tyder på att moms inte betalats och att moms (och tull) därmed ska betalas av kunden i sverige. Du får kalla det tjafs hur mycket du vill.

Om Nikon, de anger en svensk kontorsadress, inte japansk, jag har varit där hur många gånger som helst.

OM du tror att det ska vara svensk moms och det ska förtullas på varorna så konterar du så, eller hur? Inbetalningen på tullen sköter du själv om.

Jag har köpt en del från staterna, t.ex. Lume Cube, de har inga återförsäljare eller kontor att besöka i Sverige, det gick alldeles utmärkt och 'billigt' efter pålagd tull och moms.

Men vad i hela friden har du köpt för grejer som behöver återkommande besök hos återförsäljaren i dennes kontor på en ort som som är rimligen i närheten, det låter som du råkat ut för att köpt riktigt dåliga prylar.
 
OM du tror att det ska vara svensk moms och det ska förtullas på varorna så konterar du så, eller hur? Inbetalningen på tullen sköter du själv om.

Jag har köpt en del från staterna, t.ex. Lume Cube, de har inga återförsäljare eller kontor att besöka i Sverige, det gick alldeles utmärkt och 'billigt' efter pålagd tull och moms.

Precis, det tillkommer tull och moms på varorna.

Men vad i hela friden har du köpt för grejer som behöver återkommande besök hos återförsäljaren i dennes kontor på en ort som som är rimligen i närheten, det låter som du råkat ut för att köpt riktigt dåliga prylar.

Nja, kommentaren var anekdot för att visa att de hade en svensk adress. Varför jag varit där brukar vara service eller att jag vill låna lite utrustning. Jag tror att jag aldrig handlat direkt från Nikon.
 
Jag tycker inte att det går att dra någon slutsats om moms med de fakta vi har sett hittills.

Det intressanta är väl om några lagar har brutits. Vilka regler gäller för den här sortens försäljning? Det tycks ju finnas ett speciellt förhållande i triangeln EU-UK-Hong Kong.

Håller med, det är det intressanta. Jag har inte hittat något undantag för att slippa momsen. I ena fallet ska UK moms betalas och i andra fallet ska svensk moms och tull betalas. Dvs om inte momsen betalas är det inte lagligt.

Stefan var ju helt säker så han kanske redogöra sina källor.

Varför spelar kontorsadressen roll? Det är ju varifrån varan skeppas till Sverige som avgör vilka handelsregler som gäller.

Företagsadressen är rimligen den som man gör affär med. Står det Hong Kong är det ett Hong Kongföretag och deras regler som gäller och då borde importreglerna från utanför EU tillämpas.

Nog spelar det roll i denna fråga :)
 
I varannat inlägg är de i UK och varannat HK. Ingen som vet säkert vad som gäller?

Det är ju det här som är det fiffiga eller skumma. Det är både och. Du som svensk behöver inte betala någon svensk moms om du handlar från UK, utan det räcker med UK-moms och om företaget säljer från UK är det ju helt lagligt för dig. Så långt inga konstigheter hoppas jag?

Specialläget är mellan HK och UK, där det i praktiken är UK som accepterar att missa skatteintäkter från sin koloni för att få fart på handeln. Varför de sedan avtalade så märkligt att de fortsätter att gynna HK-företag även långt efter att de släppt kolonin får du fråga deras förhandlare om.

Nu är i alla fall reglerna så att HK-företag har en möjlighet att sälja momsfritt till UK och med (möjligen något ogenomtänkta) EU-regler får vi som medborgare i andra EU-länder nyttja detta eftersom alla i hela unionen ska ha rätt till samma saker, vare sig det handlar om koloniala skatteregler eller svenska lingon.

Därför kan du som svensk handla billigt från E-infinity. Inte för att de säljer från UK eller för att de säljer från HK, utan just för att de säljer från både UK och HK i ett sammanhängande flöde. Därför betalar svenskar bara UK-momsen som i UK/HK-fallet råkar vara noll.

Det här är inget som jag tror vare sig de gamla kolonialherrarna eller nuvarande EU-lagstiftare tänkte sig, men nu är det så och det lär fortsätta tills Brexit då det nog kommer lösa sig med automatik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.