iSolen.se
Guest
Bara för att du inte förstår hur något fungerar, betyder det inte att det är ”skumt”. Som jag skrivit är det en massa krångel som gör att alla inte gör på det sättet trots att det är både lagligt och möjligt.
Svenska Canon och Nikon är såklart inte skitglada, och av den anledningen är det lite irriterande för huvudkontoren, men det är ju inte så att de förlorar pengar på att sälja via t ex e-infinity bara för att de inte behöver betala avgifter till europeiska stater.
Det finns en masa orättvisor i affärsvärlden. En del beror på kartellbildningar, en del på gamla koloniala tullregler och andra på inköpsrabatter. Lokala sportbutiken är ju inte glada över att XXL kan ha samma pris till konsument som den lilla butiken köper in varorna för. Cyberphoto lär inte skicka julkort till e-infinity. Apoteksbolaget jublar inte över Apoteas prissättning. Men förutom kartellbildningarna, så är det helt enligt reglerna. ”Alla” kan göra som Apotea om de vill, men du kan ju fundera på varför inte alla gör det.
Eller för att ta ett exempel som är kopplat till just Kina - det känns förmodligen inte helt rättvist för en norsk ehandlare att de betalar fyra gånger så högt porto för en vara till Sverige som en kinesisk gör för ett likadant paket. Trots att det är orättvisa förhållanden, så är det helt enligt de lagar och internationella överenskommelser som finns. Sedan får du tycka att det är skumt om du vill, men det påverkar inte så mycket.
Förstår du hur det fungerar då?
Stefan var ju så säker på att det var lagligt men jag tror ingen här vet hur allt fungerar.
Jag tycker fortfarande det låter skumt.